אחרי התאונה הקטלנית אתמול בכביש 90, שבה נהרגו שתי ילדות, ראשי הרשויות אילת, ערבה תיכונה וחבל אילות שנמצאות לאורך הכביש פתחו במחאה ויצאו בדרישה להרחיב את כביש 90 מאילת ליטבתה לארבעה נתיבים. ראשי הרשויות הזהירו מפני תאונות נוספות ושיגרו מכתב איום לשר התחבורה כי אם הכביש לא יתוקן הם יחסמו אותו. "אם עד תחילת החופש הגדול לא נקבל תוכניות ממשרד התחבורה, נקיים מחאות לאורך כל הקיץ", כתבו במכתב.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ראשי הרשויות גם הזהירו מפני סגירת שדה דב. "אנו דורשים שתציגו לנו תוכניות לסיום סלילת ארבעת הנתיבים עם גדר הפרדה מאילת ועד צומת הערבה", כתבו. "ושתבטלו את סגירת שדה דב".

האם שנפצעה בינוני עד קשה בתאונה הקטלנית שאירעה אתמול בכביש 90 התעוררה הבוקר (שישי) מתרדמה בבית החולים סורוקה שבו היא מאושפזת, והתבשרה על מות שתי בנותיה. לפי עדויות האנשים שנכחו במקום, האם פרצה בבכי. אמש הובאו הבנות, שיראל אסתר בן סימון בת ה-8 ומילה שרה בת ה-4, למנוחת עולמים. האם ובעלה נעדרו מההלווייה בשל מצבם הרפואי. במהלך הלילה עברה האם ניתוח במחלקה לכירורגיית לב חזה, ומצבו של האב והתינוק מוגדר קל. המשפחה כולה עלתה מצרפת לארץ לפני כחצי שנה, והתאונה התרחשה כשהיו בדרך לחופשה באילת.

זירת התאונה (צילום: דוברות כבאות והצלה נגב מזרחי, חדשות)
זירת התאונה, אתמול | צילום: דוברות כבאות והצלה נגב מזרחי, חדשות

מבית החולים סורוקה נמסר כי חל שיפור במצב האם. היא במצב בינוני ויציב, בהכרה ונושמת בכוחות עצמה, ובינתיים מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ במחלקה לכירורגיית לב חזה. בעלה במצב קל ומאושפז במחלקה כירורגית. בנם התינוק ואחיהם של הבנות שנהרגו, במצב קל ומאושפז במחלקה לכירורגיית ילדים. צוותי השירות הסוציאלי בבית החולים ממשיכים ללוות את בני המשפחה בשל מצבם הנפשי הקשה אחרי התאונה.

במקביל, הטיפול בפצועים שנפצעו קשה בתאונה נמשך גם הוא. מצבו של הגבר שסבל מפגיעה רב מערכתית מוסיף להיות קשה מאוד ולא יציב, והוא נותח שעות ארוכות במהלך הלילה. אשתו במצב קשה וגם היא סובלת מפגיעה רב מערכתית. היא נותחה על ידי צוותים מולטי דיסיפלינאריים של כירורגים כלליים, כירורגים של כלי דם ואורטופדים. שניהם מטופלים ביחידה לטיפול נמרץ כללי, מונשמים ומורדמים.

מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי 129 בני אדם נהרגו בעשור האחרון בכביש 90, בקרוב ל-1,300 תאונות דרכים. באותן תאונות נפגעו כ-3,400 בני אדם, 359 מהם קשה. מתחילת שנת 2019 נהרגו חמישה בני אדם בתאונות בכביש 90, כולל התאונה אתמול. התשתיות הלקויות בכביש כוללות מחסור בתאורה, נתיבים צרים וגם התנהגות פראית של נהגים ועקיפות מסוכנות שתועדו לא אחת.

תאונת דרכים קשה בערבה‎ (צילום: דוברות מדא, חדשות)
צילום: דוברות מדא, חדשות

האם התאונה הקטלנית הייתה יכולה להימנע? בנובמבר האחרון, לאחר ששמונה בני משפחה אחת נהרגו בתאונה בכביש הדמים הזה, שר התחבורה ישראל כ"ץ מינה ועדה מיוחדת שקבעה כי יש לטפל במפגעי הכביש ולהרחיב אותו בהשקעה מיידית של 300 מיליון שקלים. אלא שבפועל, מאז הצהרת השר דבר לא קרה. שקל אחד לא הוקצה ואף קוצצו תקציבי בטיחות.

כבר חודשים שראש המועצה ערבה תיכונה הסמוכה לכביש זועק בנושא. "כביש הערבה זה שדה קרב, זה שדה קטל", אמר ראש המועצה אייל בלום. "אנחנו זועקים וקוראים לשר האוצר ושר התחבורה כבר שנים - תסיימו לסלול את ארבעת הנתיבים מאילת ועד לצומת הערבה".

מדוע התוכניות לא יוצאות לפועל? כפי שנחשף אמש במהדורה המרכזית, במשרד התחבורה מודים שיש בעיה: אין תקציב. וכך השיבו לאחד התושבים: "חברת נתיבי ישראל פועלת בכפוף ועל פי הנחיות של משרד התחבורה, כאשר כל מקרה נבדק לגופו, תוך התייחסות לתנאי השטח, סדרי עדיפויות ותעדיף תקציבי. מבדיקה שבוצעה מול גורמי המקצוע נמסר כי ריבוד קטע הדרך נשוא פנייתך - כביש 90 מחצבה לצוקים כלול בתוכנית העבודה של החברה. עם קבלת האישורים הנדרשים, לרבות אישור תקציבי, תחל החברה בביצוע".

תאונת דרכים קשה בערבה‎ (צילום: דוברות מדא, חדשות)
צילום: דוברות מדא, חדשות

עו"ד יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת "אור ירוק", לא מסתפק בתשובה. "הגיע הזמן שמשרד התחבורה יטפל ויסדיר את התשתיות בכביש הזה", הוא אומר. "אם היום הייתה שם גדר הפרדה יכול להיות שהתאונה הקטלנית הייתה נמנעת. החיים של התושבים לאורך כביש 90 אינם הפקר. צריך לטפל באופן מיידי בכביש הזה ולהסדיר את התשתית המסוכנת לאורכו".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז ביצוע של 17 פרויקטים של מוקדי סיכון בכביש".