נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע

קבלת התורה: ה'חברותות' של גדולי הדור וראשי הישיבות

ראש הישיבה הליטאי והמקובל הספרדי, הראשון לציון וה'תלמיד', רה"י ועורך הדין, הראשל"צ והבנים, רה"י והשר, הנגיד והגאון • "כיכר השבת" בדק - מי החברותות שזכו ללמוד עם גדולי ישראל (חדשות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שעות על גבי שעות עמלים מרנן ורבנן גדולי ישראל על לימוד התורה הקדושה, לפחות בחלק מהזמן הלימוד נעשה עם חבורתא, כנהוג בעולם הישיבות ובכוללים. ערב חג מתן תורה יצא "כיכר השבת", האתר החרדי הגדול בעולם, לבדוק מי החברותות שזכו ללמוד עם גדולי הדור.

בבואנו לעסוק בפרויקט החברותות של גדולי ישראל נחשפנו לעובדה מרתקת של "תורה מחזרת אחר אכסניה שלה", שמתאימה לפתוח את הפרויקט המיוחד.

ידידו ורעו של ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי ברוך דב פוברסקי, היה משך שנים מי שלימים נעשה מחותנו ושותפו להנהגת הישיבה, הגאון רבי מרדכי שלמה ברמן זצ"ל. עוד מימי בחרותם בישיבת פוניבז', לשם הגיע הגרמ"ש מישיבת 'תומכי תמימים' בתל-אביב, יחד עם הגרב"ד פוברסקי. כשזה נקרא לעמוד בראשות הישיבה, למדו השניים בחברותא וגדלו יחדיו בצלו של מרן החזון איש. מיד לאחר חתונתם התמנו שניהם לשמש כרמ"ים בישיבה והמשיכו את לימודם המשותף שנים רבות.

לימים, חלה ונחלש הגאון רבי שלמה זצ"ל, אך עם כל ייסוריו וחולשתו לא מש מלימודיו הקבועים ובהם עם ילדיו ונכדיו. כשגברה חולשתו וכוחותיו כבר לא היו עמו, ביקש מרעהו הגדול, הגרב"ד, ליטול על כתפיו את חינוך צאצאיו ומיני אז משמש הגרב"ד עבור משפחת ברמן החשובה על ענפיה, כאבא וכסבא, ובכלל זאת לימוד משותף עם נכדי הגרמ"ש ברמן זצ"ל.

כיום, לומדים עם ראש הישיבה הגרב"ד, 2 קבוצות של נכדי הגרמ"ש, קבוצת בחורים עמם הוא מכין את ה'שיעור כללי' השבועי, וקבוצה נוספת של אברכים בני המשפחה עמם הוא לומד בשיעור שבועי משניות טהרות.

בנוסף, לומד הגרב"ד בחברותא עם תלמידו הרב יוסף וינברג, ר"מ בישיבת פוניבז' לצעירים, וכן עם הרב יצחק גינזבורג בנו של המשגיח הגאון רבי אליעזר גינזבורג זצ"ל.

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי למד את התלמוד הבבלי והירושלמי במהלך השנים עם מספר חברותות, חלקם כבר אינם בין החיים, בהם הגאון רבי אלעזר צדוק טורצ'ין עמו הוציא את ספרו 'שונה הלכות' על ה'משנה ברורה'; הגאון רבי חיים ישראל שפירא; הגאון רבי אברהם גולדשמיט והגאון רבי גדליה נדל, שהיה חברותא גם של הגרמ"צ ברגמן.

בשנים האחרונות הוא לומד עם בנו הגאון רבי יצחק שאול. מידי יום שישי לומד בקביעות עם גיסו רבה של רמת אלחנן וחבר 'המועצת' הגאון רבי יצחק זילברשטיין.

יצויין כי בצעירותו למד חברותא עם ראש ישיבת בית מאיר הגר"צ רוטברג, שלימים סיפר כיצד למדו מידי יום ביום מאז היותו של הגר"צ בן 16 ועד גיל 31 - במשך 14 שנה, כאשר היום היחיד שהחסירו היה ביום חתונת הגר"צ רוטברג. "הגעתי גם למחרת החתונה אבל רבי חיים אמר לי היום לא. וליווה אותי עד הבית בחזרה", סיפר.

ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין לומד בקביעות בחברותא עם חתנו הגאון רבי איתמר גרבוז, שהוא לכשעצמו אחד מגדולי מרביצי התורה, בעומדו כראש ישיבת 'ארחות תורה' וראש רשת כוללי טהרות.

שיעוריו של הרב גרבוז ידועים בהסברה בהירה ומאות רבות של אברכים משתתפים בשיעוריו הקבועים. מבין שיעוריו ידועים במיוחד שיעורו היומי למאות אברכי כולל פוניבז' ושיעורו השבועי במוצ"ש בסדר טהרות.

אחד החברותות שלו הוא עו"ד אריאל יונגר מבכירי עורכי הדין העסקיים בארץ המשמש גם כיועץ המשפטי של אגף תכנון ובניה בעיריית ב"ב. היוזמה לקביעת החברותא הגיעה דווקא מהמישור הפוליטי כאשר עו"ד יונגר פנה לפני שנים אחדות לר"ע ב"ב אברהם רובינשטיין וביקש ממנו לסדר לו לימוד משותף עם אחד מגדולי ראשי הישיבות.

רובינשטיין פנה אל הגרי"ג אדלשטיין שביקש לשוחח עם עו"ד יונגר בלימוד, לאחר דקות אחדות אמר כי לפי כשרונותיו של עו"ד הרי שהוא בטוח שיהיה לו תועלת מרובה דווקא מלימוד עם חתנו הגאון רבי איתמר גרבוז, ואכן לבקשת הגר"ג לומדים השניים יחד פעמיים בשבוע בצהריים, בישיבת ארחות תורה.

הלימוד המשותף לא הספיק לעו"ד יונגר וביקש הוא מראש הישיבה זמן נוסף ללימוד, אך משלא נמצא זמן נוסף במהלך השבוע הציע עו"ד יונגר כי הוא יגיע בשבת אחה"צ רגלית מעיר מגוריו פתח תקוה לביתו של ראש הישיבה ללימוד נוסף. בשבת הראשונה בה הם למדו אחה"צ עד צאת השבת פנה הגאון רבי איתמר לתפילת ערבית של מוצ"ש בבית חמיו הגר"ג כשאליו מצטרף החברותא עו"ד יונגר, כשהסתיימה תפילת ערבית והבדלה ביקש הגר"ג מעו"ד יונגר להמתין קמעא, הגר"ג נכנס לחדר הפנימי בביתו ויצא אח"כ עם שטר של 50 ש"ח והגיש לעו"ד יונגר, כשהוא מסביר 'הלא הגעת ברגל מחוץ לעיר בשבת ואיך תוכל לחזור לביתך...', עד שלא שמע על הדרך בה יחזור עו"ד יונגר לביתו לא הסכים לקחת את הכסף בחזרה.

החבורתא המיוחדת הזו סיימה כבר פעמיים מסכת כשאת מעמד הסיום עורך בביתו הגר"ג לשם הגיע באחת הפעמים גם האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא והגאון רבי ברוך דוב דיסקין עמהם אף מקושר עו"ד יונגר.

זקן הראש"לצים, הגאון רבי אליהו בקשי דורון, לומד בחברותא כל בוקר עם בנו הרה"ג רבי בן ציון, מנהל ת"ת ור"י 'תורת אמך'. השניים לומדים מסכתות על סדר הש"ס. במשך שלוש פעמים בשבוע, בימים א', ג', ה', הוא לומד עם בנו הרה"ג רבי יצחק בצלאל מסכתות בסדר קדשים וטהרות, כאשר לאחר מכן באותם ימים לומד טור ובית יוסף עם תלמידו מקורבו הרב ישראל יצחק תורג'מן.

כמו כן, מידי יום אחה"צ, לומד הגר"א בקשי דורון עם מקורבו הרב יוסף איזק עין יעקב, מדרשי חז"ל ומפרשי התורה על פרשת השבוע. מידי יום בשעות אחה"צ לומד משניות עם אחד נכדיו, יצויין כי פעם במספר שבועות מגיע חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני ועוסק עמו בנושאים תלמודיים שונים בתורה והם לומדים כחברותא בעומקה של תורה.

חברותא מפורסמת בתורת הנסתר היא החברותא של המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל עם הגאון רבי אבינועם פוסטבסקי, ראש ישיבת אור יהודה.

הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף לומד בחברותא עם תלמיד-חבר הרב הגאון רבי יאיר שמואל, הם לומדים יחד שעות ארוכות בעומק הסוגיות בגמרא ובהלכה.

הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר ראש ישיבת 'בית מדרש עליון' לומד בחברותא עם בני הישיבה המבוגרים וכן עם אברך תלמיד חכם המקורב אליו, הרב יהודה קליין.

לראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה קיימים מספר חברותות ביניהם הגאון רבי יוסף שרגא רב ביה"כ היזדים והמקובל הגה"צ רבי בניהו שמואלי שלומד עימו מידי יום שישי.

הראשל"צ ורבה של ירושלים, הגאון רבי שלמה משה עמאר, מתחיל את הבוקר לפני עלות השחר בכתיבת פסקים עד לזמן תפילת שחרית. מיד לאחר תפילת שחרית הוא יושב ללמוד גמרא בעיון.

בשעה 9 בבוקר מגיע הרב ללשכתו ושם יושב עם מנהלי המחלקות ודנים בפסקים שהועלו מתוך עבודתם במחלקות כגון הרב דוד בנינו מנהל מחלקת נישואין שבמהלך עבודתו נתקל בשאלות מורכבות מאוד, וכן הרב יהודה יברוב מנהל המחלקה למצוות התלויות בארץ.

בשעות הצהריים יושב הגר"ש עמאר ללמוד שעות ארוכות. אחת לשבוע הוא לומד עם בנו הדיין רבי אליהו עמאר, בנושאים העומדים על הפרק בבית הדין בו הוא יושב. מספר פעמים במהלך השבוע, בשעות הערב, הוא לומד בחברותא עם בנו רבי יהושע וחתנו רבי אליהו סבתו.

בימי שלישי מוסר הראשל"צ שיעור בחושן משפט בהיכל שלמה, כאשר בין שומעי השיעור ישנם שופטים עו"ד ופרופסורים חשובים. בלילות שבת יושב הגר"ש ללימוד בעיון עד עלות השחר ובמהלך השבוע כותב הרב את מה שנלמד בליל שבת.

את הגאון רבי ציון בוארון אפשר לראות לומד בלי חברותא הן במעונו והן בבתי המדרשות הסמוכים בשכונת בית ישראל בירושלים, מלבד החברותא בימי שישי שבהם לומד במעונו עם תלמידו הרה"ג רבי זבולון פרץ רב קהילה בשכונת הר חומה, וכן מידי שבת בבוקר לומד עם בנו בכורו הרה"ג רבי שמעון בוארון. כמו כן לעיתים קרובות לומד עניינים תלמודיים ומוסריים שונים כדוגמת סוגיות אקטואליות, מוסר, דרך ה' והשקפה עם מקורבו הרב יוחנן דבדה.

עולם החברותות פתח עבורנו עולם שלם של חיבורים בין גדולי תורה האשכנזים והספרדים, כאשר המחבר בין גדולי ישראל וראשי הישיבות היא התורה הקדושה.

כך הגאון רבי מיכל זילבר לומד בחברותא עם הגאון המקובל רבי יעקב הלל, הם עוסקים בחברותא בענייני קבלה.

ראש ישיבת חברון, חבר 'המועצת' של 'דגל התורה', הגאון רבי דוד כהן, לומד בחברותות עם הבחורים המבוגרים של ישיבת חברון, ואחת לשבוע לומד בחברותא עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי.

העסקן הרפואי אלימלך פירר, מקפיד על לימוד קבוע בחברותא, כאשר פעמיים בשבוע הוא לומד בחברותא עם ראשי ישיבות מוכרים - הגאון רבי איתמר גרבוז והגאון רבי אשר הכהן דויטש. רבים מעבירים לראשי הישיבות שאלות רפואיות בתקוה שיציגו את השאלות בפני פירר.

הנגיד דן גרטלר מקפיד על לימוד חברותא עם הגאון רבי עמרם פריד המתגורר בוילת המגורים שלו בבני ברק.

הגאון רבי יוסף אפרתי לומד בצוותא כבר שנים רבות מדי יום חמישי עם שלושה - פרשן פוליטי מוכר, הרב הלל קולין לשעבר יועמ"ש משרד הדתות, ואריק יקואל ניצב משטרה בדימוס. הארבעה לומדים סדר זרעים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר