כשהילדים חותמים על ערבות: מה הדו-שיח בין הקב”ה ועם ישראל?

הערובה לנצחיות העם היהודי היא כאשר הילדים מחוברים לתורה, מקבלים את החינוך הנכון, וגדלים יהודים בעלי שורשים עמוקים במורשתם
הרב מנחם ברוד
ד' סיון התשע"ט / 07.06.2019 10:02

בכל אחד ואחד מחגי ישראל יש מגוון תכנים, משמעויות ורעיונות.

אם תשאלו אדם מן הרחוב מהו חג השבועות, תקבלו תשובות על גבינות ופירות ביכורים, טנא ובגדים לבנים. יוצאי צפון אפריקה אולי יציינו מזיכרון הילדות את ‘חג המים’.

אכן, מנהג ישראל לאכול מאכלי גבינה וחלב בחג השבועות. בחג הזה גם הייתה מתקיימת בבית המקדש מצוות הביכורים (לא טנא הפירות המפורסם, אלא שתי כיכרות לחם מיבול החיטה החדש). היו שנהגו ללבוש בגדים לבנים, ומנהג שפיכת המים אף הוא ממנהגי עדות ישראל בשבועות.

אבל במרכזו של חג השבועות עומד מעמד הר סיני ונתינת התורה.

ביום הזה, אחרי ארבעים ותשעה ימי ציפייה וגעגועים מיום יציאת מצרים, זכינו לעמוד לרגלי הר סיני ולחזות בהתגלות האלוקית שלא היה לה אח ורע בתולדות העולם. וכך אנו אומרים בתפילות החג – “זמן מתן תורתנו”.

דו-שיח עם הבורא

בחג השבועות קיבלנו את התורה ונעשינו ‘עם סגולה’. זה היום שבו הקב”ה ירד לעיני כל העם על הר סיני, ונתן לנו, בקולות וברקים, את התורה והמצוות. זה היום שבו הוטלה על העם היהודי השליחות המיוחדת, לקדש את העולם הגשמי והחומרי ולהפוך אותו למשכן השכינה.

חז”ל מספרים שקודם מתן התורה אמר הקב”ה לבני ישראל: “הביאו לי ערֵבים טובים שתשמרוה ואני נותנהּ לכם”.

אמרו ישראל: “אבותינו ערֵבים לנו. נביאים ערֵבים לנו”.

אמר להם הקב”ה: “גם הם צריכים ערֵבים. אלא הביאו לי ערֵבים טובים ואתננה לכם”.

אמרו: “הרי בנינו ערֵבים לנו”.

אמר להם הקב”ה: “אלו ודאי ערֵבים טובים, על-ידם אתננה לכם”.

מה משמעות הדו-שיח הזה בין הקב”ה ובין עם ישראל? יש הסבורים שהעם היהודי יכול להתקיים כאשר ה’נביאים’ או ה’אבות’ עוסקים בתורה. יש קומץ מובחר של לומדי תורה, וכל השאר יכולים לעסוק בחיים גשמיים וארציים. על כך אומר הקב”ה, שמצב כזה אינו מבטיח את השתמרות התורה בעם ישראל.

רק כאשר בני ישראל אומרים “בנינו ערֵבים לנו” הקב”ה נותן את התורה לעם ישראל. הערובה לנצחיותו של עם ישראל ולהמשך אחיזתו בתורת ישראל היא כאשר הילדים מחוברים לתורה, מקבלים את החינוך הנכון, וגדלים יהודים בעלי שורשים עמוקים במורשתם.

נקבל עם הילדים

האתגר הזה נעשה קשה יותר בזמן הזה.

כיום הילדים חשופים מגיל צעיר לאופנות הכלל-עולמיות. הטכנולוגיה המתקדמת מעבירה רעיונות, תרבויות וסגנונות חיים, במהירות עצומה, ויוצרת שיטפון שקשה לעמוד בפניו. כדי שהדור הצעיר יוכל לעמוד מול הרוחות הללו, הוא זקוק לשורשים איתנים יותר ולבסיס יהודי עמוק ויציב.

לכן חשוב כל-כך להביא בחג השבועות לבתי הכנסת, בעת קריאת עשרת הדיברות, גם את הילדים.

הרבי מליובאוויטש ציין שחשוב להביא למעמד הזה אפילו תינוקות בני יומם, כי אף-על-פי שאין הם יכולים להבין את הנעשה, נשמתם קולטת וסופגת את קדושת המעמד.

נבוא אפוא עם הילדים ונקבל את התורה מחדש, בשמחה ובפנימיות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות