52 שנים למלחמת ששת הימים- אמש (חמישי) התפרסמה הקלטה נדירה, של מאיר עמית, מי שהיה אז ראש המוסד. כשהיה על ערש דווי הוא סיפר שהרוסים הם אלה שדחפו את מצרים למלחמה, וגם התייחס לאיש שלנו בדמשק - אלי כהן, ואומר כי הוא נתפס כיוון שהיה לו יותר מדי ביטחון עצמי.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

ראש המוסד חשף בהקלטות הבלעדיות כי ישראל קיימה קשר חשאי עם בכירים מצריים בניסיון למנוע את המלחמה. "אנחנו החלטנו לקיים... לטוות קשר עם המצרים", אמר עמית. "זה היה אדם בשם מחמוד חביב, שהוא היה גנרל בחיל האוויר המצרי, קרוב מאוד... היה יד ימינו של נאצר".

"בדרך כלשהי ארגנו פגישה איתו. אני נפגשתי איתו פעמיים באירופה. בשלב מסוים הוא בא אלי ואומר לי: 'תשמע, אני מזמין אותך לבוא למצרים, ואתה תהיה האורח שלי'. אני הבאתי את זה כמובן לאשכול, הוא היה ראש הממשלה והם החליטו שזה מסוכן", סיפר בהקלטות.

בשיחה עם דוקטור אבי יעקובוביץ' לפני מותו, חשף עמית את המעורבות הרוסית בסכסוך, את האחריות שלהם לפריצת המלחמה ואת העובדה שהיה ניתן למנוע את פריצתה. "מצרים לא כל כך רצתה את מלחמת ששת הימים, שהרוסים בחשו בגלל בעיות פנימיות בתוך רוסיה, אני יודע שהניצים הרוסים רצו ליצור מקור חיכוך נוסף לווייטנאם נגד האמריקנים", סיפר בשיחה עם ד"ר יעקובוביץ'.

"מלחמת ששת הימים זה סיפור בפני עצמו", המשיך עמית לספר. "הם הפעילו לחץ חזק על המצרים שיתערבו והמצרים לא רצו, נאצר לא רצה. הוא שלחי את פאוזי, הרמטכ"ל, לראות אם יש ריכוזים ישראליים כמו שהרוסים אמרו ונאצר הלך לא כל כך בהתלהבות, הוא נגרר לעניין הזה".

עמית, באותה שיחה גלויית לב, סיפר פרט שעד היום אולי נלחש בסוד במוסד וזו הסיבה האמיתית לדבריו, לתפיסתו של המרגל אלי כהן בדמשק - ארבע שנים לפני מלחמת ששת הימים. "עם אלי כהן לא נעשו שגיאות, אני אומר את זה באחריות. האיש הזה נתפס בגלל זה שהוא קיבל ביטחון יתר, הוא נתפס בגלל שידורים".