מצעד הגאווה בירושלים. מעורר שנאה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
מצעד הגאווה בי-ם בשנה שעברה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

מעצר מנע ראשון של פעיל ימין לקראת מצעד הגאווה בירושלים: הערב (רביעי) עצרו בלשי היחידה המרכזית של משטרת ירושלים פעיל ימין באילת, ששמו מופיע ברשימה של כמה עשרות מפוקחים שהוכנה בחודשים האחרונים לקראת מצעד הגאווה בבירה. הפעיל שנעצר הצליח בשנה שעברה להיטמע בין הצועדים במצעד הגאווה הקודם כשהוא מחופש ואפילו עלה לבמה המרכזית – למרות שגם אז היה בין המפוקחים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מהמשטרה נמסר כי פעיל הימין שנעצר הוא מושיקו בן זיקרי: לדבריה, בשנתיים האחרונות בהן התקיימו מצעדי הגאווה בירושלים, הוא התחפש לאיש הקהילה הלהט"בית, עלה על בימת הנואמים והחל לצעוק ולהתבטא נגד קיומו של המצעד.

עו"ד איתמר בן גביר, פרקליטו של בן זיקרי, גינה את המעצר של מרשו: "מותר למחות גם נגד צועדי מצעד הגאווה, ואם עוצרים אדם במעצר מנע - מעצר לא חוקי - רק בגלל שהתכוון לצעוק כנגד אותם צועדים, אז משהו כאן מקולקל, משהו כאן לא חוקי. ואני שואל את עצמי: איפה אבירי הדמוקרטיה וחופש הביטוי?".

שלטי תנועת חזון (צילום: חדשות)
מחאה נגד קיום המצעד בבירה | צילום: חדשות

בתוך כך, הערב פורסם לראשונה במהדורה המרכזית שהמשטרה גייסה לאחרונה לשורותיה כמה טרנסג'נדרים – גברים שהפכו לנשים וההפך. אחת מהן כבר עברה את שלבי ההכשרה והיא משרתת כשוטרת לכל דבר. מדובר באמירה ברורה ונחרצת של המשטרה ויש בה גם משום תשובה ראויה לכל מתנגדי מצעד הגאווה והקהילה הלהט"בית.

מצעד הגאווה בירושלים ייערך מחר בפעם ה-18, השנה בסימן "קהילה אחת – פנים רבות" ופעם הראשונה יפתח את חודש הגאווה. המצעד יצעד במסלול הבא: גן הפעמון, כיכר פלומר, רחוב קרן היסוד, רחוב קינג ג'ורג', רחוב הלל, רחוב מנשה בן ישראל - ויסתיים גן העצמאות בעצרת אותה ינחו מיה דגן, עינב גלילי ושיר ראובן. ברחוב אגרון פינת וושינגטון, בנקודה בה בוצע פשע השנאה בצעד לפני4 שנים יונחו פרחים לזכר שירה בנקי ז"ל שנרצחה ב-2015.

מסלול המצעד ולוח זמנים:

15:30 – התכנסות בגן הפעמון - שם יבצע אוהד חיטמן את שיר המצעד שכתב והלחין "קהילה אחת, פנים רבות", לצד עלמה קלברמן, יוצר הקולנוע ניצן גלעדי, חן אהרוני ועוד.
15:30 – 17:30 – הפנינג ואירוע הזנקה.
17:30 – הזנקת מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים 2019
19:30  - 21:00 – עצרת הסיום בגן העצמאות - בהשתתפות רן דנקר, גיא ויהל, DJ מיכל שר, להקת Hillar, ג'וי ריגר, קארין סנדל, אושר בנד - טרנסג'נדרית בת 15 שעברה התעללות מצד תלמידי בית ספרה, יו"ר הבית הפתוח ערן גלובוס ועוד.

שירה בנקי ז"ל (צילום: חדשות)
בנקי ז"ל שנרצחה במצעד ב-2015 | צילום: חדשות

"אנו בפתחה של מערכת בחירות גורלית, והימים הללו הם שעת מבחן לכולנו", מסר יו"ר הבית הפתוח ערן גלובוס. "זהו לא רק מאבק לשוויון זכויות מלא לקהילה הגאה אלא מאבק על דמותה המוסרית של ישראל ועל הקווים האדומים שאנו רוצים להציב. לציבור הישראלי - מימין ומשמאל, מכל חלקי העם - אסור להיכנע לאדישות ולהפקיר את המרחב הציבורי לשנאה ולאלימות. אנחנו מצפים לראות אותו צועד איתנו במפגן ענק של גאווה וסובלנות ובתשובה ברורה לאלימות".