ענקיות הטכנולוגיה שכבשו שיאי שווי שוק, הכנסות, נתחי שוק ומספר משתמשים ניצבות עתה לקראת סוף עידן: סוף עידן החסינות, סוף היותן כל יכולות ובלתי פגיעות, סוף עידן הוודאות, כי דרכן לדומיננטיות כמעט מוחלטת בתחומים העסקיים שלהן מובטחת.

דווקא תחת ממשל דונלד טראמפ, הנשיא הפופוליסט שנחשב עם זאת לידיד המגזר העסקי, מתחילים הרגולטורים האמריקאים לאזור סוף-סוף את האומץ וללכת בעקבות עמיתיהם האירופאים. בימים האחרונים נחשף כי משרד המשפטים ונציבות הסחר הפדרלית - שניים מהרגולטורים העיקריים של המגזר העסקי - חילקו ביניהם את תחום השיפוט. משרד המשפטים פתח בצעדים ראשונים לחקור הפרות הגבלים עסקיים על ידי גוגל, וככל הנראה גם אפל. נציבות הסחר הפדרלית לקחה את האחריות לחקור חשדות דומים נגד אמזון.

קומץ חברות - גוגל, פייסבוק, אפל, אמזון ומיקרוסופט - הגיעו ביחד למחזור הכנסות עצום ושווי שוק שלא היו להם תקדים בהיסטוריה של המגזר העסקי בארה"ב. השפעתן גדולה במיוחד, הזהירו המבקרים, מאחר שהמטבע העובר לסוחר של חברות אלה הוא משהו שלא היה לאף גורם עסקי בהיסטוריה: מידע רב על המשתמשים, כולל אלה שלא הסכימו לשתף אותו.

סוגיות של פגיעה בפרטיות, מונופוליזציה של שווקים, דיכוי תחרות, פגיעה בזכויות קניין רוחני ושימוש לא הוגן במידע משתמשים, שימוש לרעה בפלטפורמות להשפעה פוליטית ודברים גרועים יותר - כל אלה עוררו את זעם הרגולטורים ברחבי העולם, בעיקר באיחוד האירופי, אך גם בישראל, הודו וקנדה. 

בארה"ב זומנו בכירי חברות הטכנולוגיה להעיד בפני הקונגרס, בשרשרת אירועים ששיאה היתה עדות של מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. ואולם צעדים רגולטוריים כמעט שלא ננקטו. באוקטובר השנה אמר ל-TheMarker הממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב במשרד המשפטים, מייקן אלרהים: "העובדה שחברות הן גדולות לא צריכה לעורר דאגה לכשעצמה. הגודל הוא פרס על מחירים נמוכים או עדיפים... החוקים לא אמורים להעניק העדפה למנצח זה או אחר, אלא להגן על התחרות עצמה". 

גישה פסיבית זו הגיעה כנראה לסיומה. בארה"ב מנשבות רוחות פוליטיות חדשות, במיוחד לאחר ניצחון הדמוקרטים בבחירות לבית הנבחרים בסוף השנה שעברה, בעיקר לפלג הפרוגרסיבי של המפלגה.

"לגוגל יש יותר מדי כוח, והם משתמשים בכוח הזה לפגוע בעסקים קטנים, לחנוק חדשנות, להטות את מגרש המשחקים נגד כל האחרים. הגיע הזמן להילחם בחזרה. בגלל זה יש לי תוכנית לפרק את גוגל וחברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות", כתבה בטוויטר הסנאטורית אליזבת וורן, מהמתמודדות על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, ואחת הלוחמות הגדולות בסנאט למען זכויות צרכנים.

ב-2013 החליטה נציבות הסחר הפדרלית שלא לפרק את גוגל או לדרוש ממנה שינויים מרחיקי לכת. הרגולטורים בממשל טראמפ מראים עכשיו שהם מוכנים ללכת רחוק יותר, לפחות מעט.

האווירה החדשה ניכרת במניות החברות. הערב, בזמן שאפל חוגגת את השקת iOS13, היא נסוגה בכ-1.5% ומשלימה ירידה של כ-18% בפחות מחודש. פייסבוק נופלת ב-7% ומשלימה ירידה של 15% בחודש. גוגל נופלת בכ-7% ומשלימה הפסד של 13% בחודש. אמזון יורדת ב-4.5% ומשלימה ירידה של 13% בחודש.

עברו עשרות שנים מאז שארה"ב פירקה חברות - סטנדרד אויל ו-AT&T הן מהידועות שבהן. הסיכוי לפירוק של גוגל או פייסבוק אינו גדול, אבל בחודשים הבאים ואולי בשנים הבאות החברות יסבלו מכאב לא קטן, והמשקיעים שלהן יצטרכו לעקוב בחרדה איך בינתיים הן מתרחקות ממועדון הטריליון דולר בשווי שוק - שאליו השתייכו לפני זמן לא רב.