נחמה ריבלין, רעיית הנשיא העשירי של מדינת ישראל, הלכה הבוקר (שלישי) לעולמה בגיל 73, יום לפני יום הולדתה ה-74. ריבלין, שבמשך שנים רבות עבדה באוניברסיטה העברית ובכהונתה כ"גברת הראשונה" הקדישה את מירב זמנה לקידום ילדים פגועים ובעלי מוגבלויות, צפויה להיטמן בחלקת גדולי האומה. היא הותירה אחריה את בעלה, הנשיא העשירי ראובן (רובי) ריבלין ושלושה ילדים. בשנים האחרונות נאבקה במחלת ריאות נדירה ונאלצה להיות צמודה למכונת חמצן, עד שזכתה להשתלת ריאה. למרות זאת בתקופה האחרונה הידרדר מצבה והיא אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים בילינסון כשהיא מורדמת ומונשמת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

נחמה ריבלין הלכה לעולמה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, לאחר שאושפזה בשבועות האחרונים בעקבות סיבוך של השתלת הריאה שעברה. נחמה עברה השתלת ריאה לפני כשלושה חודשים, ניתוח לו נזקקה בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות. הלוויתה תתקיים מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים.

מבית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה ובני המשפחה מבקשים להודות לצוות בית החולים בילינסון כולו, על הטיפול המסור, הרגיש והמקצועי לו זכתה במהלך החודשים האחרונים, לילות כימים, בלב רחב ובמאור פנים. בנוסף, מבקשת משפחת ריבלין להודות לאזרחי ישראל ולראשי העדות, אשר לא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל בית החולים ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה יום יום, שעה שעה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים".

מבית החולים בילינסון נמסר: "שלושה חודשים לאחר השתלת הריאה נפטרה הבוקר הגברת נחמה רבלין. לצערנו כל מאמצי הרופאים לייצב אותה לאורך זמן בתהליך השיקום המורכב שעברה לאחר ההשתלה, לא צלחו. הצוותים הרפואיים של מערך לב חזה, ריאות, קרדיולוגיה וטיפול נמרץ לא משו ממיטתה של הגברת רבלין בכל התקופה וטיפלו באישה מופלאה זו במסירות ומקצועיות.
זהו יום עצוב עבור כולנו במרכז הרפואי, וצוות בית החולים אבל ומרכין ראש".

נחמה ריבלין ז"ל (צילום: חדשות)
נחמה ריבלין ז"ל | צילום: חדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לה: "יחד עם כל אזרחי ישראל, רעייתי שרה ואני מביעים צער עמוק על פטירתה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין ז״ל. כולנו התפללנו לרפואתה במהלך התקופה האחרונה בה נלחמה בגבורה ובתעצומות נפש על חייה. אנחנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לנשיא המדינה ולכל בני משפחתו. יהי זכרה ברוך".

נשיא המדינה ריבלין ורעייתו נחמה (צילום: לע"מ, חדשות)
נשיא המדינה ריבלין ורעייתו נחמה | צילום: לע"מ, חדשות

במרץ 2019 הושתלה בריבלין ריאתו של יאיר יחזקאל חלבלי ז"ל, צעיר בן 19 שטבע למוות באילת. ההשתלה נועדה לאפשר לה לחזור לשגרת חיים מלאה, ללא תלות באספקת חמצן חיצונית. אחיו של יאיר, ניסאי, הדגיש בריאיון ל"החדשות" כי "במזל, כמו כל אדם אחר, אשתו של הנשיא קיבלה את הריאה. היא זכתה: יש בתוכה הרבה הרבה אור".

נשיא המדינה ריבלין ורעייתו נחמה (צילום: באדיבות המשפחה, חדשות)
נשיא המדינה ריבלין ורעייתו נחמה | צילום: באדיבות המשפחה, חדשות

סייעה לילדים פגועים ופעלה למען איכות הסביבה: פועלה של רעיית הנשיא ריבלין

ריבלין נולדה ב-1945 במושב חרות, למדה בבית ספר אזורי בתל מונד ולאחר מכן בתיכון רופין. בהמשך למדה בוטניקה וגנטיקה באוניברסיטה העברית ואף השלימה תעודת הוראה במדעי הטבע. לאחר מכן הועסקה במשך שנים כמזכירה מדעית במכון למדעי החיים ופרשה לפנסיה ב-2007. אחרי הפרישה התמסרה לתחום האמנות, נרשמה ללימודי תולדות האמנות (ללא תואר) והקדישה את זמנה גם לאהבתה למחול.

נחמה ריבלין ומישל אובמה (צילום: קובי גדעון, לע"מ, חדשות)
נחמה ריבלין ומישל אובמה | צילום: קובי גדעון, לע"מ, חדשות

היא נישאה לראובן (רובי) בשנת 1970. לשניים נולדו ארבעה ילדים, והם הקימו את ביתם המשותף בשכונת יפה נוף בירושלים. היא עמדה לצידו במהלך שנותיו הרבות בפוליטיקה המקומית והארצית, וגם כאשר כיהן כיו"ר בית"ר ירושלים. במרוץ לנשיאות ב-2007 תמכה בהתמודדותו של בעלה, שסיים במקום השני, ולאחר מכן השניים "סגרו מעגל" עם ניצחונו ב-2014.

נחמה ריבלין בצעירותה (צילום: באדיבות המשפחה, חדשות)
נחמה ריבלין בצעירותה | צילום: באדיבות המשפחה, חדשות

בעקבות בחירתו של בעלה לנשיאות ישראל אמרה: "יותר משאני שמחה שהבעל שלי נשיא, אני שמחה שההגינות המוסר והיושר ניצחו". בריאיון ל"חדשות הלילה", שעות ספורות לאחר בחירת בעלה לנשיאות המדינה, עלתה נחמה ריבלין לשידור ובחרה את שירו של אמיר גלבוע "בבוקר בבוקר" (המוכר בשם "פתאום קם אדם" ובביצועו של שלמה ארצי). ריבלין טענה כי השיר מייצג עבורה את דור החלוצים עליו נמנים הוריה.

נפטרה יממה לפני יום הולדתה (צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות)
נחמה ריבלין ז"ל | צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות

לדבריה, היא ובעלה הנשיא הנבחר רובי ריבלין לא דימיינו שכך תיראה ההשבעה, בצל מבצע "צוק איתן": היא הוסיפה כי בכל מהלך הטקס "ליבי היה עם המשפחות השכולות". בתשובה לשאלה איזו אשת נשיא היא מתכוונת להיות ענתה נחמה ריבלין כי היא מתכוונת להיות עצמה. "הייתי מעדיפה להישאר בבית שלי אבל זה בלתי אפשרי מבחינת האבטחה. יש לנו שכנים וזה יכול להרוס לכל האנשים ברחוב את החיים".

תיעוד שהפך לוויראלי. נחמה ומלאניה (צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות)
נחמה ריבלין ז"ל ומלניה טראמפ | צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות

ריבלין ישבה בטקס ההשבעה לצידה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, אך סירבה להרחיב בנושא ולדון ביחסים בין שתיהן - שבעבר עלו לכותרות לאחר שראובן ריבלין הצהיר כי "רעייתי אינה ממנה אנשים". ריבלין אמרה בדיפלומטיות כי "שרה נתניהו היא רעייתו של ראש הממשלה ואני מאוד מעריכה אותה - היה מאוד מכובד שישבנו שתינו יחד אחרי כל מה שהיה ובזה נגמר הסיפור".

נחמה ריבלין בטקס פרסי אופיר (צילום: איציק בירן, חדשות)
נחמה ריבלין בטקס פרסי אופיר | צילום: איציק בירן, חדשות

עם כניסתה למשכן הנשיא הודיעה כי תבחר להתמקד בשני נושאים עיקריים במהלך כהונתה כגברת הראשונה: סיוע לילדים פגועים ואיכות הסביבה. כמו כן פעלה רבות לקידום בעלי מוגבלויות ולשיפור יחסה של החברה כלפיהם. במקביל נפגשה פעמים רבות עם משפחות שכולות. במהלך כהונתה סיפרה בגלוי על מחלת הריאות ממנה היא סובלת - שמקשה עליה בנשימה סדירה. בריאיון לחדשות ב-2015 הודתה נחמה ריבלין כי "לא ידעתי במה זה כרוך מבחינתי, היה לי די שוק שאני צריכה להשתנות ואני מקווה שאשאיר את חותמי".