שתף קטע נבחר

ניצחון לתנובה: כחלון חתם על הצו לייקור מוצרי החלב שבפיקוח

שר האוצר נכנע וחתם על הצו לייקור חלב, גבינה לבנה, חמאה, שמנת ומוצרים נוספים שמחיריהם מפוקחים על ידי המדינה. "עמדתי היתה ונותרה שבנסיבות העניין אין מקום להעלות את המחירים בהתחשב בהשלכות שיש לכך על יוקר המחיה", מסר. תנובה הודיעה שתדחה את ההתייקרות לאחר שבועות

ניצחון לתנובה: רגע לפני שבועות, שר האוצר משה כחלון, חתם הערב (ה') על הצו להעלאת מחירי החלב שבפיקוח ב-3.4%. הוא עושה זאת אחרי מאבק משפטי שתנובה ניהלה, שנמשך כמעט שנה ואחרי חודשיים וחצי שכחלון עיכב את החתימה למרות שבג"ץ החליט כי על מחירי המוצרים לעלות. 

 

המגעים בין האוצר למחלבות כשלו, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח צפויים לעלות ב-3.4%

מוצרי החלב בפיקוח יתייקרו ב-3.4%; תנובה: נדחה ההתייקרות לאחרי פסח

תנובה מסלימה את המאבק בכחלון: פנתה לעליון בדרישה להוציא לו צו בזיון ביהמ"ש

היועמ"ש פנה לכחלון: חתום על הצו להעלאת מחירי החלב בפיקוח

 

למרות החתימה תנובה הודיעה שתדחה את ההתייקרות לאחרי חג שבועות. הסיבה ככל הנראה: שבועות נחשב בענף המזון לחג מוצרי החלב, אחרי שהמחלבות הפכו אותו להזדמנות שיווקית להעלאת מכירות. הן מתכוננות לחג הזה במשך חודשים ומציעות מבצעים מיוחדים לכבודו. ייקור מוצרי חלב לפני החג, עלול לגרום לצרכנים לקנות פחות. 

 

כך או כך, אחרי שבועות צפויה תנובה לייקר חלב לשתייה בקרטון ובשקית, גבינה צהובה עמק במשקל, גבינת גלבוע במשקל, גבינה לבנה, חמאה, אשל, גיל ושמנת חמוצה ומתוקה. מדובר בהתייקרות של אגורות בודדות עד כמה עשרות אגורות בודדות, למעט גבינות עמק וגלבוע שיתייקרו ביותר משקל ל-100 גרם (במכירה במעדנייה בלבד, כלומר במשקל). המוצרים האלה מהווים את עיקר המכר של תנובה ולטענתה הפסידה עשרות מיליוני שקלים בעקבות אי העלאת המחירים, שכן מחיר החלב הגולמי עלה.

משה כחלון בראיון באולפן YNET (צילום: אבי מועלם )
משה כחלון (צילום: אבי מועלם )

טרה, שמוכרת אף היא מוצרים מפוקחים רבים, פנתה לאחרונה לוועדת המחירים המשותפת של משרדי האוצר והחקלאות וביקשה העלאה של 6.6% של המחירים. שתי החברות כבר ייקרו מספר רב של מוצרי חלב שמחיריהם אינם מפוקחים. שטראוס נמנעה מייקור כזה עד כה.

 

"נאלץ לחתום תחת מחאה"

כחלון כתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט כי "מפאת כבודו של בית המשפט העליון ובשל החובה לקיים פסקי דין, ומאחר שבית המשפט לא הותיר לי ברירה, אני נאלץ לחתום תחת מחאה על צו הפיקוח בהתאם לפסק הדין שניתן". מנדלבליט הודיע לו כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"ץ, אחרי שתנובה הגישה בקשה לביזיון בית המשפט מאחר שכחלון לא קיים במשך חודשיים וחצי את הכרעת בית המשפט העליון להעלות את המחירים.

 

לדברי כחלון, "אבקש להבהיר כי עמדתי היא שיש מקום כי סמכותו של שר האוצר להורות על עדכון מחירים לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, לא תוגבל על בסיס המלצת ועדת המחירים בלבד וכי יינתן לשר האוצר שיקול דעת רחב יותר בשים לב למכלול שיקולים הנוגעים לעניין.

 

 

"עמדתי היתה ונותרה שבנסיבות העניין אין מקום להעלות את מחיר החלב בהתחשב בהשלכות שיש לכך על יוקר המחיה והפגיעה בציבור בדגש על השכבות החלשות.עמדה זו עמדה בבסיס התנגדותי לחתימה על צו הפיקוח בעניין מחירי החלב. לצערי הרב, עמדתי זו לא התקבלה. ציפיתי מבית המשפט כי בעניין זה יעמוד לצד השכבות החלשות שהולכות להיפגע מהמהלך שמולם עומד מונופול ענק ורב השפעה במשק".

     ()
 

עתירת תנובה לבג"ץ הוגשה ביולי 2018, כארבעה חודשים לאחר המלצת ועדת המחירים להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4%. זאת בעקבות עלייה מתמשכת במחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי שנמכר למחלבות בשער הרפת), שהגיעה ל-6.6% מאז תחילת 2017. כחלון סירב לאמץ את המלצת הוועדה וניסה להוביל מהלך להסדר ענפי עם הרפתנים, שעשוי להוריד את מחיר החלב הגולמי. אלא שההסכם שנעשה בחטף, ספג ביקורת חמורה ממשרד החקלאות וחייב תיקוני חקיקה שלא ניתן היה להשלים בשל פיזור הכנסת ה-20.

 

בעקבות היעדר היכולת של האוצר להציג הסכם ענפי תקף, הכריע בית המשפט כי על שרי האוצר והחקלאות לחתום על צו עדכון המחירים. שר החקלאות אורי אריאל מיהר לחתום על הצו ואילו כחלון התעלם מההכרעה.

 

חודשיים וחצי של התעלמות הובילו את תנובה להגיש לבית המשפט בקשה דחופה לקיום פסק הדין. במסגרת בקשתה טענה תנובה כי החלטתו של כחלון שלא לקיים את פסק הדין ושלא לחתום על התיקון לצו הפיקוח על מחירי החלב היא החלטה מכוונת ומודעת, ולכן הדרך היחידה לאלצו לחתום על הצו היא במתן צו לפי פקודת בזיון בית משפט, אשר יורה לכחלון לחתום באופן מיידי על התיקון לצו הפיקוח.

 

לפני ובעקבות הבקשה, הודיע מנדלבליט לכחלון כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"ץ. ביום רביעי, המועד האחרון להגשת תגובת המדינה, ביקשה המדינה דחייה ביום, במהלכו כתב שוב היועמ"ש לשר האוצר כי לא יוכל להגן על עמדתו והדבר הוביל להסכמתו של כחלון לחתום תחת לחץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלכס קולומויסקי
משה כחלון
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים