האם נייצר זהב מפטריות?

חוקרים אוסטרליים מצאו זן נבגים הסופח אליו זהב מהסביבה • אבל אין מה להקדים את הבהלה לפטריה - בינתיים מדובר בכמות זעירה שאינה נראית לעין בלתי מזוינת

מייצרת זהב. פוזריום אוקסיספורום // צילום: United States Department of Agriculture, Public Domain

האם בעתיד נייצר זהב על ידי גידול פטריות? השאלה המשונה והמפתיעה הזו התעוררה אחרי שחוקרים אוסטרליים מצאו מין פטריה (מהמין של פטריות הנבגים Fusarium oxysporum) שסופח אליו זהב על ידי עיבוד חלקיקים מהסביבה וקליטת חלקיקי הזהב הקטנים שמצויים בהם. 

כך למעשה הפטרייה מכסה את עצמה בשכבת זהב דקה שמגנה עליה. הקשר הזה בין פטריה למתכת אצילית כמו זהב הפתיע את החוקרים: בדרך כלל פטריות מפרקות חומרים מהסביבה אבל זהב אינו מתכת שניתנת לפירוק בקלות, ולא היה ברור מה היתרון הביולוגי שעומד בבסיס הקשר המוזר הזה. אולם בחינה מדוקדקת הראתה כי הזהב פשוט מאפשר לפטריות האלו קצב התפשטות מהיר יותר ורחב יותר, וככל הנראה מספק להן סוג של הגנה. החוקר ד"ר טיסינג בוהו, אומר כי "הייתי צריך לראות את זה בעיניים שלי כדי להאמין. פטריות לעיתים משתמשות במתכות כמו ברזל, מנגן וכן סידן, אבל זהב? זה היה פשוט משונה", אומר בוהו. 

החוקר ציין כי "התופעה מחייבת מחקר מדוע הפטריות התחילו להשתמש בזהב, האם זה בגלל שהאזור עשיר בחלקיקי זהב? האם לכן הפטריות יצרו פעילות עם המתכת הזו?". 

כך או כך התגלית מעוררת עניין רב באוסטרליה שהיא כיום אחת מיצרניות הזהב הגדולות בעולם. ראש ראש צוות החוקרים ד"ר ראבי אננד מציין כי "כיום כבר קיימים תילי טרמיטים עם סימני זהב ושאריות זהב בעלי עצי גומי, מהווים דרך לבחינה וחיפוש מרבצי זהב בקרקע. לכן חשוב להבין האם הפטריות האלו גם יאפשרו לזהות מרבצי זהב פוטנציאליים במקום אלו שעומדים להיגמר בקרוב". 

ולפני שאתם פותחים בבהלה לפטריות, נציין כי לא מדובר בכמות זהב שנראית לעין אנושית אלא מצריכה שימוש במיקרוסקופ כדי לזהות את שכבת הזהב על הפטרייה.

לעוד ידיעות מדע - הצטרפו לטלגרם שלנו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר