שתף קטע נבחר

הצעה: תקופת צינון לרה"מ לפני מעבר לעסקים

לפי הצעת חוק שהגיש השבוע ח"כ דניאל בן-סימון (עבודה), ראשי מדינה בדימוס לא יכנסו לעולם העסקים הפרטיים למטרות רווח אישי, למשך 3 שנים מתום כהונתם - אך יהיו זכאים להמשיך ולעסוק בעניינים ציבוריים כראות עיניהם. לטענת בן-סימון: "אין זה מוסרי וראוי כי ראשי המדינה ינצלו את מעמדם הרם ואת תוארם כדי לקדם עצמם כלכלית"

נשיאים וראשי ממשלה יידרשו לעבור תקופת צינון אם בכוונתם להשתלב בעולם העסקים הפרטיים לאחר הפרישה מתפקידם הממלכתי. כך עולה מהצעת חוק בעניין זה שהוגשה השבוע לכנסת על ידי ח"כ דניאל בן-סימון (עבודה). זאת כלקח ממעברם המהיר של אהוד אולמרט וקודם לכן של אהוד ברק - לעולם העסקים.

 

אם וכשתגיע הצעת החוק לשלבי חקיקה מתקדמים, יתברר בדיוק לאילו תחומים תידרש תקופת הצינון. אולם, באופן טבעי, נראה שההחלטה לא תחול על מי שיבחר לחזור לעיסוק במקצוע שלו לפני הכהונה כראש ממשלה או נשיא, כמו למשל במקצועות הרפואה, ראיית החשבון ועריכת הדין.

 

 

אולמרט מנהל היום את עסקיו מהלשכה המפוארת שקיבל על חשבון משלם המסים, בבניין רב קומות בתל אביב, וגם את ההטבה הזאת, בנסיבות אלה, מבקש בן-סימון לבטל בחוק. אולמרט אף קיבל לשכה גדולה יותר מהשטח המרבי שנקבע לראש ממשלה בדימוס, גם עבור שומרי ראשו.

 

בן סימון מציע בחוק כי "ראשי מדינה בדימוס לא יעסקו בעיסוקים פרטיים למטרות רווח אישי, למשך 3 שנים מתום כהונתם; הם יהיו זכאים להמשיך ולעסוק בעניינים ציבוריים כראות עיניהם. אם יבחר ראש מדינה בדימוס לעסוק בעיסוק פרטי לאחר תום 3 השנים, יראו אותו כמי שוויתר על טובות ההנאה שהיה זכאי להן עד תום תקופת הזכאות" (כיום 7 שנים לנשיא ו-5 שנים לראש ממשלה – צ"ל).

 

בדברי ההסבר להצעתו אומר בן-סימון כי במעבר למשרות פרטיות בשוק ההון מנצלים ראשי הממשלה בדימוס את הקשרים שצברו בחייהם הפוליטיים, ו"אין ספק כי תוארם המכובד וקשריהם מהווים תמריץ חזק ביותר עבור כל בעל הון להעסיקם וכי ההצעות וההזדמנויות לעשות לביתם לא יאחרו להגיע".

 

עוד אומר בן-סימון כי "אין זה מוסרי וראוי כי ראשי המדינה ינצלו את מעמדם הרם ואת תוארם כדי לקדם עצמם כלכלית. פעילות עסקית כזו מצידם מהווה פגיעה קשה באמון הציבור במערכת הפוליטית ובמוסדות המדינה. לצערנו, נורמות שהיו ברורות בעבר, אינן כאלו יותר".

 

ברמז לאהוד ברק ואולי לעתידו של אולמרט, מציין בן-סימון בדבר ההסבר לחוק כי "היום זה כמעט מקובל שמנהיג פוליטי שאינו אהוד בציבור יפרוש מהחיים הפוליטיים לזמן מה, יעשה מה שיחפוץ, וישוב לחיים הציבוריים והפוליטיים כאשר הקרקע תהיה פורה מספיק בעיניו".

 

מציע החוק מצדיק את הצעתו בכך ש"ראשי מדינה בדימוס נהנים ממעמד ציבורי רם, וממשיכים לאחר פרישתם להוות עבור הציבור מקור לדוגמא ומופת. הם גם נהנים מפנסיה מכובדת ותנאים מיטיבים נוספים, בין היתר כיוון שהם נחשבים ונרשמים בדפי ההיסטוריה כמנהיגי המדינה לדורות. על כן יש בידיהם כל האמצעים להמשיך ולתרום לכלל הציבור בנושאים הקרובים ללבם לאחר פרישתם".

 

בן סימון מפרט את ההטבות הנלוות שהמדינה תשלול מהם אם יתקבל החוק שלו: דירת שרד, לשכה, שירותי משרד (מזכירה), נהג ורכב ממשלתי. על הטבות אלה החליטה זה מכבר ועדת הכספים. בעבר הן ניתנו לפורש לכל ימי חייו, אולם לפני כשנתיים הוועדה הגבילה את תקופת הזכאות להן. הלשכה ושירותי המשרד נועדו במקור לעבודה ציבורית ושירותי המשרד – בעיקר לכתיבת זיכרונות. 

פורסם לראשונה 10/02/2010 18:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אהוד אולמרט
צילום: דודי ועקנין
אהוד ברק
צילום: גיל יוחנן
מומלצים