שתף קטע נבחר

יוון נערכת לאחת השביתות הגדולות בתולדותיה

ממשלת יוון התחייבה להעלות את גיל הפרישה, להעלות את מסי הדלק ולהאיץ רפורמות כלכליות חדשות - ובתגובה הכריזו ועדי העובדים הגדולים על שביתת ענק. במסגרת השביתה, יושבתו כל הטיסות אל ומיוון. חובות המדינה - פי 4 מהמותר למדינות באיחוד האירופי

יום לפני שנפתחת שביתת ענק במגזר הציבורי ברחבי יוון כנגד "תכנית הצנע" של הממשלה - גורמי ממשל רשמיים במדינה שוב התחייבו אתמול (ג') להעלות את גיל הפרישה לפנסיה, להעלות את המסים על הדלק ולהאיץ את הרפורמות שהתחייבו להן, בניסיון להרגיע את השווקים הפיננסיים. ראש הממשלה ג'ורג פפנדראו, אמר בישיבת הקבינט של ממשלת יוון כי הרפורמות "חייבות לנוע קדימה במהירות גבוהה יותר".

 

 

"המטרה העיקרית שלנו כרגע היא הצלת הכלכלה והפחתת החוב הלאומי, עלינו לעשות זאת בעזרת הפתרונות ההוגנים ביותר שיגנו - עד כמה שאפשר - על המעמדות החלשים ועל מעמד הביניים", הסביר פפנדראו, שאמור להיפגש היום (ד') בפריז עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, לפני הפסגה של מדינות אירופה הצפויה ביום חמישי.

 

תחת לחץ כבד מצד שותפיה לאיחוד האירופי וספקולציות של השוק שטלטלו בחדות את עלויות ההלוואות של יוון, ממשלת השמאל-מרכז היוונית של פפנדראו התחייבה לתכנית צנע ארבע-שנתית שתרסן את הגרעון התקציבי העצום שממשיך לגדול. היא הודיעה על קיצוצים של 2 מיליארד אירו בהוצאה הציבורית עד כה ומקווה לגייס 5 מיליארד אירו נוספים ממסים וממאבק במתחמקים מתשלום מס.

 

שר העבודה והביטוח הסוציאלי ביוון, אנדראס לאוורדוס, הודיע היום על העלאה דו-שנתית של גיל הפרישה הממוצע, שיגיע ל-63 עד לשנת 2015. "הסיטואציה היא דרמטית, והתגובה שלנו ברורה. אנחנו משנים את מערכת הביטוח הסוציאלי במדינה כדי לשמור אותה בחיים ולאפשר לה עתיד", אמר לאוורדוס.

 

שר האוצר, ג'ורג' פאפאקונסטנטינו, מסר כי בעקבות העלייה במחירי הדלק, בנזין יעלה 14 סנטים אירופאים יותר לליטר, כשמחיר הדיזל יעלה ב-6 סנט לליטר. ההעלאה אמורה להכניס 934 מיליון אירו נוספים בשנה לקופת המדינה.

 

המפלגה הסוציאליסטית, בראשה עומד פפנדראו, נבחרה לפני 4 חודשים, והתחייבה להקפיא משכורות, להעלות את גילאי הפרישה ולחתוך את תגמולי ההשתלמות שמהווים נתח גדול ממשכורת העובדים בשירות הציבורי, אך היא נמנעה מקיצוצי שכר או פיטורים נוספים בשירות הציבורי שמעסיק 750 אלף בני אדם. ואולם, הרפורמות שהוכרזו עד עתה הצליחו לעורר זעם בקרב ועדי העובדים הגדולים - שקראו לשביתה בת 24 שעות בכל רחבי המדינה.

 

במסגרת השביתה, כל הטיסות אל ומיוון יושבתו - בעקבות העובדה שגם פקחי הטיסה שובתים. הוועדים הודיעו כי הן נמלי התעופה הבינלאומיים והן המקומיים יושבתו לחלוטין. במקביל חוסמים החקלאים היוונים את הכבישים הראשיים שוב ושוב בחודש האחרון, בדרישה לקבל סובסידיות ממשלתיות.

 

השביתה אף תשפיע על בתי החולים הממשלתיים, על בתי הספר, על משרדי רשויות המס ועל משרדי הרשויות המקומיות. העובדים במגזר הפרטי כבר הודיעו על שביתה משלהם - שתיערך ב-24 לפברואר.

 

חובותיה של יוון עומדים על 420 מיליארד אירו - 12.7% מהתמ"ג שלה בשנת 2009 - חוב שגדול פי 4 ממה שהאיחוד האירופי מתיר למדינות החברות בו. מומחים טוענים כי יוון תזדקק לחילוץ כספי מהאיחוד האירופי, אבל באתונה מתעקשים כי הם יכולים להילחם במצב לבדם ושהאמצעים בהם הממשלה נוקטת יפחיתו את הגרעון מתחת לקו 3% עד לסוף שנת 2012.

 

בנק ההשקעות של אירופה, המלווה של האיחוד האירופי, מסר היום כי על פי חוקי הבנק הוא אינו יכול לחלץ כספית את יוון או כל מדינה אירופאית אחרת שאינה מסוגלת לשלם את חובותיה.

 

ביום חמישי צפויים להיפגש ראשי האיחוד האירופי בבריסל. החדשות על הגעתו לפגישה של ז'אן קלוד טרישה, נשיא הבנק המרכזי של אירופה, עוררו גל של ספקולציות בנוגע לאפשרות שראשי המדינות יגיעו לפיתרון משותף בנוגע ליוון.


פורסם לראשונה 09/02/2010 19:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה ביוון נגד הרפורמה הכלכלית. לחץ מכל הכיוונים
צילום: AP
מומלצים