בועז הרפז, ארכיון (צילום: Yossi Zeliger / Flash90, חדשות)
בועז הרפז, ארכיון | צילום: Yossi Zeliger / Flash90, חדשות

בועז הרפז, שעמד מאחורי הפרשה שהסעירה את צה"ל לפני כשבע שנים, נשלח היום (רביעי) ל-220 שעות של עבודות לתועלת הציבור, כפי שסוכם בהסדר הטיעון. "אין צורך להכביר במילים על אודות חומרתה של הפרשה בגינה הורשע", כתבו השופטים בגזר הדין.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

"במרכזה של הפרשה עומדת סוגיית הליך מינוי הרמטכ"ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, והחשיבות הנודעת לתקינותו של הליך זה", כתבו השופטים. "התנהלות מהסוג שבו הודה הנאשם מחייבת, ככלל, תגובה עונשית מוחשית והולמת". יחד עם זאת הבהירו השופטים כי בחשבון את נטילת האחריות של הרפז, העיכוב בהגשת כתב האישום והזמן שעבר מאז ביצוע העבירות.

בחודש מרס פורסם לראשונה בחדשות Online כי הרפז הודה והורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות המיוחסות לו: הוא הודה שהוא זה שזייף את המסמך והשתמש במסמף המזוייף.

כחלק מהסדר הטיעון סוכם כי בתום שנה תוכל ההגנה להגיש בקשת חנינה לקיצור תקופת התיישנות ההרשעה. נושא החנינה היה סלע המחלוקת העיקרי במסגרת הסדר הטיעון משום שהרפז עוסק בסחר ביטחוני וכל עוד לא תינתן לו חנינה הוא לא יוכל לשוב ולעסוק בכך. כבר בתחילת השנה שעברה פורסם ב"מהדורה המרכזית" כי צוות ההגנה של הרפז, סא"ל במיל', החל במשא ומתן לחתימת הסדר הטיעון בעניינו. החתימה התעכבה בשל ניסיונות פרקליטיו להסדיר לו את האישור ממשרד הביטחון להמשיך לעסוק בתיווך. כעת, הנושא הוסדר באמצעות אפשרות לחנינה בתום שנה.

במסמך המזויף הוזכרו הנחיות לבניית תדמית חיובית לאלוף במילואים יואב גלנט שהיה אז מועמד לתפקיד הרמטכ"ל, לצד הכפשתם של מועמדים אחרים. המסמך שגילויו עורר סערה ציבורית הוביל לחקירת משטרה ואף להגשת כתב האישום.

הרקע לכתיבת המסמך הוא היכרותם המוקדמת של גבי אשכנזי והרפז במסגרת שירותם הצבאי המשותף. בין השניים התקיימו קשרים ידידותיים ומקצועיים, הן באופן ישיר והן באמצעות מקורבי אשכנזי - רעייתו רונית ועוזר הרמטכ"ל דאז ארז וינר. במהלך כהונתו כרמטכ"ל, החלה מתיחות בין אשכנזי ומקורביו לבין שר הביטחון אהוד ברק ואנשי לשכתו, ובראשם ראש המטה יוני קורן.

על המסמך המדובר התנוסס סמלה חברת "EURO RSCG ISRAEL", שעל בעליה נמנים אייל ארד וליאור חורב, שעסקה בתקופה הרלוונטית במתן שירותי ייעוץ תקשורתי לגופים ציבוריים ומסחריים, לרבות בייעוץ לבכירי הפוליטיקאים בישראל.

באותה עת, נתפס האלוף יואב גלנט בעיני אשכנזי כמועמד המועדף על שר הביטחון לתפקיד הרמטכ"ל. בכתב האישום צוין כי הרפז ידע שאפשרות מינויו של גלנט לתפקיד לא היתה לרוחו של אשכנזי. כך, על פי האישומים, באפריל 2010, סיפר הרפז לאשכנזי ולוינר, כי נחשף למסמך המגולל תוכנית שתכליתה פגיעה באשכנזי והאדרת שמו של גלנט, שנכתב ע"י יוני קורן, ארד, חורב ואנשים נוספים, שהרפז כינה "פורום החווה 2".

הרפז אמר לשניים כי יעביר לידיהם את המסמך, אך לא עשה כן. כדי לבסס את המידע הכוזב ולעמוד בדיבורו, יצר הרפז מסמך שקרי, המדמה מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, ולפיו גלנט, או מי מאנשי שלומו, משתמשים בשירותיה של חברת EURO לקבלת ייעוץ תדמיתי-אסטרטגי, לצורך קידום מועמדותו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין ממשרד חדד-רוט‎ שמייצגים את הרפז מסרו כי: "ההסדר נובע מעינוי הדין האדיר שנגרם לבועז בשנים שבין חקירתו ב-2010 ועד הגשת כתב האישום ב-2016 וההרשעה בסוף שנת 2018, בהן הוכפש תקשורתית ופרנסתו נפגעה אנושות; וכן מרצונה של המדינה להימנע מהעברת חומרי החקירה בעניינו בשל רגישותם. בועז בחר לקחת אחריות כדי לא לפגוע באינטרס הציבורי ולסכן את ביטוחן המדינה, והכל כשטובת המדינה לנגד עיניו".