טראמפ ורוחאני (ארכיון) (צילום: רויטרס, AP, חדשות)
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס, AP, חדשות

בכיר בבית הלבן אמר היום (רביעי) כי ממשל טראמפ יטיל סנקציות חדשות על אירן "בקרוב מאוד", זאת בתגובה להודעת טהרן על צמצום חלק מהמגבלות בתוכנית הגרעין שלה, שהתחייבה להן בהסכם הגרעין שנחתם עמה ב-2015. כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

טים מוריסון, עוזר מיוחד לנשיא ארה"ב, אמר במסיבת עיתונאים כי וושינגטון "לא סיימה" להטיל עיצומים על אירן. "צפו לעוד סנקציות בקרוב, בקרוב מאוד", אמר מוריסון. "הנסיגה של אירן מחלק מההסכם היא לא פחות מסחיטה של מדינות אירופה".

הבכיר הזהיר בנקים, משקיעים ועסקים באירופה מקיום קשרים כלכליים עם אירן שלא מבוססים על תשלום בדולרים. לדבריו, כל מי שיפר את הסנקציות האמריקניות "יאותר וייתן על כך את הדין".

ליברמן: "אין גבול לטירוף" (צילום: הדס פארוש, פלאש 90, חדשות)
שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, ארכיון | צילום: הדס פארוש, פלאש 90, חדשות

קודם לכן אמר שר הביטחון לשעבר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כי האיום של אירן לנקוט צעדים נוספים אם הסנקציות האמריקניות יימשכו מהווה "סכנה מיידית ומוחשית לאינטרסים הביטחוניים של ישראל". לדבריו, אסור להתייחס לאולטימטום רק במונחים של מאבקי הכוחות בין אירן לארה"ב.

"אנו צריכים להיות מוכנים גם להפעלת השלוחות האירניות השונות כנגדנו והן לפגיעה ישירה של אירן ביעדים ישראלים באזור", צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו.

אירן: נסוגים מחלקים בהסכם הגרעין

ביום השנה לפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין, נשיא אירן חסן רוחאני הכריז על שורת צעדים שנראה שעדיין לא מהווים הפרה של תנאי ההסכם, אך קיים חשש אמיתי שזה יקרה בעתיד אם אירן תמשיך במסלולה הנוכחי. "לפי שעה, אם כלום לא ישתנה, זאת עשויה להיות פצצה מתקתקת", אמר בכיר באיחוד האירופי.

אחד הצעדים המרכזיים עליהם הכריז רוחאני הוא הפסקת מכירת מים כבדים ואורניום מועשר למדינות אחרות. הסכם הגרעין הקיים מתיר לאירן למכור את מאגריה המועשרים מתחת לרמה המקסימלית, אך בפועל וושינגטון כבר מנעה את המשך המכירה באמצעות העיצומים שהטילה בשבוע שעבר. נכון לעכשיו, מאגרי האורניום המועשר של אירן עדיין נמוכים מהרף העליון שנקבע בהסכם.

רוחאני גם איים שארצו תחזור להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת על-פי ההסכם בתוך 60 יום, אלא אם שאר המעצמות החתומות על ההסכם ימצאו דרך להגן על תעשיות הנפט והבנקאות של אירן מפני העיצומים האמריקניים.

אם חמש המדינות התיישבו סביב שולחן המשא ומתן והגיעו להסכם, ואם הם יכולות להגן על האינטרסים שלנו בענפי הנפט והבנקאות, נחזור לנקודת המוצא", אמר רוחאני בהצהרה טלוויזיונית. "העם האירני והעולם צריכים לדעת שהיום הוא לא הסוף של הסכם הגרעין. אלה צעדים שמותרים לפי ההסכם".