ילדים, תלמידים, בית ספר, ארהב (צילום: רויטרס, חדשות)
בדרום חזורים לשיגרה | צילום: רויטרס, חדשות

אחרי יומיים של לחימה וירי ללא הפסקה - הפסקת אש: צה"ל הסיר הבוקר (שני) את כלל מגבלות ההתגוננות שהטיל על העורף והודיע כי החיים בדרום יכולים לחזור לשגרה. למרות שצה"ל הורה על קיום הלימודים כסדרם, במספר יישובים בדרום הוחלט להמתין יממה ולתת למערכת החינוך זמן להתארגנות מחדש. הפסקת האש החלה הבוקר - עם תחילתו של צום הרמדאן. בחמאס חוגגים: "ניצחנו את ישראל".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

גורמים בחמאס מיהרו להכריז הבוקר על ניצחון וטענו כי ארגוני הטרור בעזה ניצחו בסבב הלחימה. לדבריהם, ירושלים נכנעה בגלל האירוויזיון. "לימדנו אותה לקח", אמרו וטענו כי נתניהו קיבל את הפסקת האש כדי לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה.

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ תקף את הפסקת האש וכינה אותה כניעה לטרור: "כמעט 700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים  ו-4 הרוגים - כולם תוצר של אובדן ההרתעה - מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות חמאס וארגוני הטרור. כל מה שעשתה המממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה. יש לצפות שאם תתחדש האש התגובה תהיה חמורה ושאם יישמר השקט הוא ינוצל לקידום אמיתי של מהלך מדיני שיוביל להשבת גופות חללינו ונעדרינו ולהבטחת שקט ויציבות ארוכי טווח".

הבגרות באזרחות: תלמידים שאינם חשים שהם מוכנים לבחינה - רשאים שלא להיבחן

על רקע הדיווחים על הפסקת האש הודיע מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב כי הלימודים היום בדרום יתקיימו כסדרם, בכל מקום שיתאפשר. ממשרד החינוך נמסר כי המוסדות ייפתחו בהדרגה עד השעה 9:00 והמורים והמנהלים יקלטו את תלמידיהם כבשגרה וינהלו יום לימודים "באופן מדורג". עוד נמסר כי "יועצות בתי הספר, בשיתוף צוותי השירות הפסיכולוגי חינוכי, יפעלו לאיתור מצוקות וצרכים, ולחיזוק החוסן הנפשי של התלמידים. צוותי ההוראה יקיימו שיחות עם התלמידים, להפגת לחצים, ובכלל זה פעילויות חצר לצורכי הפגה, ויינתן ביטוי לשיח רגשי חברתי משתף".

באשר לבגרות באזרחות - משרד החינוך מסר כי הבחינה המרכזית תחל בשעה 14:00: "תלמידים שרוצים בכך (מיישובי הדרום, 0-40 ק"מ), יוכלו להיבחן היום. תלמידים שאינם חשים שהם מוכנים לבחינה, מוזמנים לקיים אותה במועד הנוסף, שיפורסם בהקדם, והיום להגיע לבית הספר כבשגרה, מבלי להיבחן".

פגיעת רקטה בעוטף, ארכיון (צילום: אביב הרץ/TPS, חדשות)
כוחות כיבוי משתלטים על שרפה הלילה | צילום: אביב הרץ/TPS, חדשות

למרות זאת, במספר מועצות אזוריות בעוטף עזה הוחלט לא לקיים את הלימודים. במועצה האזורית שער הנגב הוחלט כי לא יתקיימו לימודים: "על הורדת ההגבלות על אזורינו, במועצת שער הנגב לא יתקיימו לימודים. מרבית צוותי החינוך נמצאים מחוץ לאזור והחולט לאפשר למערכת יממה להתארכנות מחדש וחזרה לשגרה".

גם במועצה האזורית שדות נגב הוחלט שלא לקיים היום לימודים. במועצה האזורית חוף אשקלון מסרו לתושבים: "חרף הפסקת האש שהוכרזה, לא יתקיימו היום לימודים. על מנת להיערך כמו שצריך". בנוסף בחוף אשקלון הודיעו לתושבים כי ההפגנות שתוכננו להיום יתקיימו כמתוכנן".

גם משרד התחבורה הודיע הבוקר על חזרה לשגרה מלאה: מהבוקר כל קווי האוטובוסים בתחבורה הציבורית בדרום חוזרים למסלולם הרגיל ולפעילות מלאה. קו הרכבת אשקלון-באר שבע יחזור לפעילות. קווי התלמידים והקווים למכללות ישובו לפעילות מלאה, בהתאם לפעילות מוסדות הלימוד. לאחר הערכת מצב, הנחה הבוקר שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ את חברת "נובל" להערך לחידוש הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר, זאת לאחר שהופסקה במהלך סבב הלחימה האחרון.

לפנות בוקר דיווחו מקורות פלסטינים כי הושגה הפסקת אש שנכנסה לתוקפה בשעה 4:30. כבר לקראת חצות התפרסמו קיומם של מגעים לרגיעה, אך למרות זאת השיגורים לעבר יישובי העוטף נמשכו גם אל תוך הלילה: עד השעה 2:30 הופעלו אזעקות צבע אדום מספר פעמים במועצה האזורית אשכול, בשדות נגב, בשער הנגב ובאשקלון. אחת הרקטות, שנפלה בשטח פתוח, גרמה לשרפה אך לא היו נפגעים. גם תקיפות צה"ל, אוויריות וארטילריות, נמשכו לאורך על הלילה, ופורסמו דיווחים פלסטינים על תקיפות מאסיביות בצפון הרצועה ולאחר מכן במרכזה.

על פי מקורות פלסטינים מי שתיווך בין עזה לירושלים הם המתווכים המצרים הגיעו להסכם הפסקת אש בין הנהגת הרצועה לבין ישראל, על מנת לסיים את מתקפת האלימות הנוכחית לעבר דרום הארץ. מספר מקורות אישרו את הדברים כמו גם ערוץ הטלויזיה המשוייך לחמאס.

בית ספר סגור בשדרות (צילום: חדשות)
בית ספר סגור בשדרות | צילום: חדשות

בכלי תקשורת פלסטיניים דיווחו מוקדם יותר הלילה שמשלחות החמאס והג'יהאד האסלאמי, שנמצאות בקהיר, לא הסכימו להצעת הרגיעה הישראלית ועל כן הפסקת האש לא נכנסה לתוקפה בחצות - למרות המגעים. על פי הדיווחים, ישראל הציעה הסכם רגיעה בתמורה להפסקת התקיפות ברצועה, אך המשלחות התעקשו על יישום ההבנות בין ישראל להנהגת הרצועה.

מהשעה 18:00 אתמול טופלו בבית החולים סורוקה שבבאר שבע 11 נפגעים: 7 נפצעו קל, 3 לקו בחרדה ופצוע אחד באורח בינוני התאשפז. מתחילת ההסלמה טופלו בסורוקה כ-79 נפגעים: 36 נפצעו באורח קל, 39 לקו בחרדה ו-3 נפצעו בינוני. בנוסף, תינוקת ושתי נשים מאושפזים כעת בבית החולים. מבית החולים ברזילי נמסר כי מתחילת ההסלמה טופלו בבית החולים כ-155 פצועים. מתוכם: 74 נפצעו קל, 72 לקו בחרדה, 3 נפצעו בינוני, 3 באורח קשה ו-3 נהרגו. לפי שעה בבית החולים באשקלון מאושפזים 17 נפגעים.

מוקדם יותר הלילה הודיע צה"ל שהשמיד את לשכתו של שר הפנים וראש המנגנונים של חמאס במרכז רצועת עזה. דובר צה"ל מסר כי את השמדת לשכתו של תופיק אבו-נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של חמאס, שנכלא בישראל ב-1991 ושחורר במסגרת עסקת שליט ולאחריה השתלב בהנהגת חמאס, ביצעו מטוסי קרב. "אבו נעים אחראי על מנגנוני הביטחון של ארגון הטרור חמאס, שנעשה בהם שימוש להוצאת פעולות טרור צבאיות", נמסר.

דקות לפני השמדת הלשכה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר בניין בן 7 קומות של חמאס, שהסווה תוואי מנהרת לחימה בשכונת אל-פרקאן בעיר עזה. לדברי צה"ל, ארגון הטרור השתלט על המבנה ב-2010, בזמן תהליכי הבנייה - וניצל את בנייתו בחפירת רשת מנהרות מסועפת ומשמעותית תחתיו. המבנה ממוקם בצמוד לבית ספר ובלב שכונה אזרחית.

לשכתו של תופיק אבו-נעים (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
לשכתו של תופיק אבו-נעים | צילום: דובר צה"ל, חדשות

בתוך כשעתיים תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר כ-40 מטרות טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי לאורך הרצועה, ובכך עלה מספר התקיפות ביממה וחצי האחרונה לכ-320 מטרות. בין היעדים שהופצצו: חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. במקביל לדיווחים על האפשרות של הפסקת אש, המטחים לעבר הדרום לא נפסקים בעיקר ביישובי עוטף עם שורה של אזעקות.

אתמול בערב הנחה פיקוד העורף פעם נוספת לבטל את הלימודים בעוטף עזה, במרכז הנגב, בלכיש ובדרום השפלה, ולמעשה בכל היישובים שנמצאים במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה. עוד הוחלט להמשיך ולאסור את קיום התקהלויות והתכנסויות.

לשכתו של תופיק אבו- נעים (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
צילום: דובר צה"ל, חדשות

אמש סביב השעה 19:00 שוגרו לישראל שורה של מטחים כבדים שכללו שיגורים של עשרות רקטות כמעט ברצף. באחד המטחים לאשדוד, נהרג פנחס מנחם פשווזמן ז"ל, בן 22, בפגיעה ישירה של רקטה במבנה בעיר. זמן קצר לאחר מכן שני חיילים נפצעו קל ובינוני מפיצוץ פצצת מרגמה סמוך לגבול הרצועה. השניים פונו במסוק לסורוקה להמשך טיפול רפואי, ומבית החולים נמסר כי למרות הפציעות - מצבם טוב.

פנחס מנחם פשווזמ‎ן ז"ל (צילום: חדשות)
פנחס מנחם פשווזמ‎ן ז"ל | צילום: חדשות
הפגיעה הישירה באשדוד (צילום: החדשות‎)
הפגיעה הישירה באשדוד | צילום: החדשות‎
ירוטים הלילה באשקלון (צילום: אליאור כהן, חדשות)
מיירטי כיפת ברזל מיירטים מטח, הלילה | צילום: אליאור כהן, חדשות

ההרוג נפגע מרסיסים בדרכו למרחב המוגן שאליו לא הספיק להגיע בזמן המטח כבד שנורה לעבר הערים אשדוד ואשקלון. במותו עלה מניין ההרוגים בישראל בסבב הלחימה האחרון ל-4 במספר ב-36 השעות האחרונות בסבב הלחימה הזה: משה אגדי ז"ל בן 58 מאשקלון נהרג הלילה מפגיעה ישירה מרקטה שפגעה בביתו, הרוג נוסף, שני במספר, מפגיעה ישירה במפעל באשקלון בשעות הצהריים, ואזרח שנהרג שעה קלה לאחר מכן מפגיעת טיל נ"ט בכלי רכב שבו נסע ליד יד מרדכי.

בפגיעה הישירה אמש באשדוד נפצעו 7 בני אדם נוספים, בהם שני גברים כבני 60 וגבר כבן 41 שסבח נפגיעות רסיסים בגפיים. בנוסף טופלו ופונו לבית החולים 4 נפגעי חרדה. "מיד לאחר האזעקות קיבלנו במוקד 101 של מד"א קריאה על גבר שנפצע מרסיסים בגזרת אשדוד", סיפר חובש רפואת חירום במד"א יוסי צמח. "כשהגענו למקום האירוע ראינו את הפצוע שוכב בלובי הבניין בסמוך למדרגות כשמסביבו הרס רב. חילצנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ תוך טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו בדחיפות לבי"ח כשמצבו קריטי".