הלוויה בסרי לנקה (צילום: חדשות)
הלוויה בסרי לנקה | צילום: חדשות

אחרי ההכרה במחדל - מגיעה קבלת האחריות: מזכיר ההגנה של סרי לנקה, חמסירי פרננדו, הודיע אמש (חמישי) על התפטרותו מהתפקיד בשל שרשרת הפיגועים שבוצעה לפני ארבעה ימים בכנסיות ובבתי מלון בכמה מוקדים במדינה. פרננדו לא הודה בכישלון אישי אך קיבל אחריות על ההיערכות והתפקוד של הגופים הכפופים לו. במקביל, ראש שירותי הבריאות במדינה, אניל ג'סינז', ציין כי מספר ההרוגים נמוך ביותר מ-100 מזה שדווח בתחילה. לדבריו, באירועים נרצחו בין 250 ל-260 בני אדם, ולא 359 והוא הסביר את השינוי בכך שישנן חלקי גופות רבים וקשה לדעת בוודאות מה המספר המדויק.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

כמה מדינות במערב, ובהן ישראל, ארה"ב ובריטניה, הוציאו אזהרות מסע לסרי לנקה נוכח המצב במדינה. באזהרה של שגרירות ארה"ב בסרי לנקה נכתב שאין לפקוד מקומות תפילה במהלך סוף השבוע מחשש למתקפות מצד קיצונים. בישראל פורסם היום כי האזהרה של המטה ללוחמה בטרור עומדת על רמה 2 וכוללת "איום קונקרטי גבוה". במטה קראו לישראלים השוהים במקום לצאת מהמדינה, ולמי שאינם בה להימנע מלהגיע אליה. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם גופי הביטחון וגורמים ממשרד החוץ ובתקופה הקרובה ייבחן תוקף האזהרה מחדש, בהתאם להתפתחויות הביטחוניות במדינה.

הבוקר נמשכה המתיחות במדינה: בעיר פוגודה, הממוקמת כ-40 קילומטרים מזרחית לעיר הבירה קולומבו, נשמע פיצוץ. המשטרה פתחה בחקירה לבירור מקור הפיצוץ והרקע לו. ככל הידוע, לא היו בו נפגעים.

ארה"ב הפצירה באזרחיה לא לנסוע למדינה (צילום: רויטרס, חדשות)
קריאה לישראלים: "צאו מסרי לנקה" | צילום: רויטרס, חדשות

במקביל, התעורר חשש לפצצה בסמוך לבנק בקולומבו. הכביש הצמוד למקום נסגר באופן זמני ועובדי המוסד הפיננסי הונחו להישאר בתוכו – אולם תוך זמן קצר הוסר העוצר לאחר שהחשש לפצצה הופרך. גם הכביש המוביל לשדה התעופה המרכזי בעיר הבירה נסגר זמנית, בשל תנועת רכב חשוד, אולם גם במקרה זה הוסר החשש תוך זמן קצר והתנועה שבה לפעול כסדרה.

ארגון דאע"ש נטל אחריות לפיגוע הרצחני. כוחות הביטחון המקומיים עצרו יותר מ-60 בני אדם בחשד למעורבות בפיגועים – כולם אזרחי סרי לנקה.

אחד מאתרי הפיגועים (צילום: רויטרס, חדשות)
אחד מאתרי הפיגועים | צילום: רויטרס, חדשות

לדברי סגן שר הביטחון הסרי לנקי במסיבת עיתונאים שקיים אתמול, אחד מהמחבלים שביצעו את הפיגוע למד בבריטניה ובאוסטרליה. עוד העריך כי מי שעמד בראש הקבוצה הקיצונית התאבד בחדר מלון השנגרי-לה שהותקף, וכי הייתה חברה נשית שהתאבדה באחד הפיגועים. מהחקירה עולה כי הפיגועים תוכננו מתוך שני בתי מסתור שהיו בבעלות החולייה. עוד עדכן סגן השר כי רק שמונה מתוך תשעת מבצעי פיגועי ההתאבדות זוהו, אולם מדבריו לא ברור אם האחרון התאבד וגופתו עדיין לא זוהתה או האם הוא חמק מהרשויות.

נשיא סרי לנקה מאשים את המשטרה והממשלה (צילום: AP, חדשות)
60 כבר נעצרו. ארכיון | צילום: AP, חדשות

עיתון הגרדיאן הבריטי דיווח הבוקר כי התרעה על פעילות של רשת קיצונית אסלאמית הועברה לגורמי הביטחון בסרי לנקה כבר לפני ארבעה חודשים. אתמול קרא הנשיא הסרי לנקי לפיטורי בכירי מערכת הביטחון במדינה בעקבות מתקפת הטרור מה שאכן יצא לפועל הערב עם התפטרות מזכיר ההגנה.

הנשיא טוען: לא הועבר לי מודיעין (צילום: AP, חדשות)
מודיעין הועבר 4 חודשים מראש | צילום: AP, חדשות

ארה"ב הודיעה כי כוח FBI מיוחד יחבור לגורמי החקירה בסרי לנקה ויעזור להם בזיהוי החולייה ובחקירת סדרת הפיגועים הקטלניים. עוד עדכן השגריר האמריקני לאי כי לארה"ב לא היה מידע מוקדם על המתקפות והאשים כי היה "כשל רחב היקף בכוחות המודיעין בסרי לנקה". השגריר עוד הוסיף כי בארה"ב מאמינים שיש עוד ניסיונות לבצע פיגועים במדינה‎.