נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נפרדו זה מזה בלבביות עם סיום הפסגה המיוחדת ביניהם הבוקר (חמישי) בוולדיווסטוק. במסיבת עיתונאים בתום הפסגה אמר פוטין כי הוא מרוצה מהשיחות עם קים ושבכוונתו לעדכן את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפרטיהן.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

פוטין סיכם את המפגש שקיים בעיר הנמל עם קים בנושא פירוק חצי האי קוריאה מנשק גרעיני, הסנקציות המוטלות על פיונגיאנג והיחסים עם ארה"ב. "אנחנו, אני ועמיתיי, מאוד מרוצים מתוצאות השיחות", פוטין סיפר לכתבים.

הנשיא הרוסי ציין כי פיונגיאנג דורשת ערובות בינלאומיות לביטחונה כתנאי להסכמתה להתפרק מנשק גרעיני. לדבריו, על מנת שההבטחות לפיונגיאנג יעבדו כמו שצריך, הן צריכות לבוא במסגרת רב-מדינתית. "אני מדבר כבר הרבה זמן על פירוק צפון קוריאה מנשק גרעיני, וגם הם דיברו על זה. צפון קוריאה דורשת ערובות לביטחונה ולריבונותה", אמר פוטין.

מפגש הפסגה בין קים לפוטין (צילום: רויטרס, חדשות)
פוטין וקים, הבוקר | צילום: רויטרס, חדשות

"אם השותפים של צפון קוריאה, ואני מתכוון בראש ובראשונה לאמריקנים יראו נכונות לשיח בונה, לא תהיה דרך אחרת מלבד שיחות. אני סבור שזו הדרך היחידה", ציין הנשיא הרוסי. הוא המשיך בנושא ארה"ב והוסיף: "אדון בפרטי הפגישה היום עם הרשויות בארה"ב. אין בינינו סודות. העמדה הרוסית תמיד פתוחה".

גם בתקשורת בדרום קוריאה דווח כי פוטין קרא לחידוש השיחות רבות המשתתפים בין צפון קוריאה לארה"ב. פוטין דן עם קים בסנקציות והבהיר את חשיבות הערובות הביטחוניות לפיונגיאנג.

קים: מקווה שהפגישה תוביל לפתרונות

כחודשיים אחרי שהמפגש בין נשיא ארה"ב למנהיג הצפון קוריאני הסתיים מבלי שהניב פירות, קים המשיך במאמציו הבינלאומיים ונפגש הבוקר עם פוטין בוולאדיווסטוק שבמזרח רוסיה. מדובר בפגישה ראשונה והיסטורית בין שני המנהיגים וזהו ביקורו הראשון של קים במעצמה המזרח אירופית.

השיחות בין המנהיגים עסקו במספר סוגיות שעל הפרק, בהן תכנית הגרעין של צפון קוריאה, השגת הסכם בין שתי המדינות שבחצי האי הקוריאני, והיחסים של צפון קוריאה עם ארה"ב.

בתום המפגש אמר פוטין כי השניים ניהלו דיון משמעותי, ושיתפו זה עם זה את השקפותיהם בנוגע לשיפור המצב בחצי האי הקוריאני. "אני מודה על ההזמנה הנדיבה ומקווה שהפגישה תוביל למציאת פתרונות", אמר קים לפוטין. "אני מקווה לנהל דיון אסטרטגי מעמיק ולקדם יחד את היציבות האזורית".

בפתח המפגש בין שני המנהיגים פוטין אמר שהוא בטוח שביקורו של קים ברוסיה יסייע בפיתוח הקשרים ההדדיים בין המדינות. פוטין הוסיף כי המפגש יעזור להם להבין כיצד ליישב את הסכסוך בין שתי המדינות בחצי האי קוריאה, ואף עשוי לסייע בגישור בין המעצמה האסייתית לאמריקנים.

"זהו מאמץ מבורך לנורמליזציה של היחסים בין צפון קוריאה לארה"ב", אמר פוטין. קים הודה לנשיא הרוסי על האירוח ואמר כי גם הוא מקווה שהמפגש יהיה יעיל ויחזק את היחסים הידידותיים בין שתי המדינות.