סכנת החשיפה למסכים: אחרי פרסום האזהרות על ידי ארגון הבריאות העולמי במסמך ההנחיות המקיף שפרסם אתמול (רביעי) לראשונה אי פעם, התעוררו סימני שאלה בקרב רבים מההורים, בארץ ובעולם. בדקנו: מהן ההמלצות להורים במדינות המובילות במערב, ומה ההמלצות בישראל?

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

נתחיל מהסבר למה מתכוונים בכלל החוקרים כשהם אומרים "זמן מסך". מדובר בכל מה שקשור בצפייה פסיבית ללא בקרת הורים - כלומר צפייה בסרטונים, בטלוויזיה, במשחקים ולמעשה כל מה שכולל רביצה ללא מעש. בארה"ב ההמלצה להורים היא שגיל הסף לחשיפה למסכים צריך להיות שנה וחצי. בקנדה מחמירים אפילו יותר, ואומרים שאין לחשוף פעוטות מתחת לגיל שנתיים.

"ההמלצה משרטטת את הקווים המנחים", הסבירה לחדשות ד"ר ג'ואנה ויליאמסון, מומחית בארגון, את ממצאי המחקר. "פאנל של מומחים בחן את הראיות, אבל הפאנל כלל גם בעלי עניין נוספים שיצגו מחנכים לגיל הרך, אנשים שעובדים במערכת הבריאות, שעובדים עם הורים, מייעצים להורים והיו גם מחקרים שבחנו עד כמה ההמלצות האלה יהיו ניתנות לביצוע.לצפייה סבילה במסכים יש השפעה מזיקה על ההתפתחות הקוגניטיבית במיוחד, אבל גם על ההתפתחות בכלל, משום שהיא מבטלת זמן שבו הילדים יכולים להיות פעילים פיזית או לשחק או לתקשר עם מטפל".

מה ההנחיות אצלנו? מתברר שאין כאלה - רק עבור מתבגרים. להורים לבני נוער מומלץ לאפשר לילדיהם להיחשף למסכים של עד 4 שעות ביום, ולא לפני השינה. לאחר פרסום המחקר מסר משרד הבריאות כי הוא "מכיר בהשפעת החשיפה למסכים על קטינים" והכריז ש"ילמד את ההמלצות וימנה צוות מומחים שיגבש קווים מנחים בנושא".

ההמלצה: פחות מסך, יותר פעילות גופנית (צילום: החדשות‎)
ההמלצה: פחות מסך, יותר פעילות גופנית | צילום: החדשות‎

על פי המחקר של ארגון הבריאות העולמי, אסור לחשוף תינוקות בני פחות משנה למסכים. פעוטות בני שנתיים עד ארבע יכולים - אבל רק עד שעה ביום. אבל המחקר לא הסתפק רק בבדיקות המסכים, אלא בהנחיות כלליות להורים כיצד "לעצב אורח חיים בריא" אצל ילדיהם.

עבור ילדים מתחת לגיל חמש, ממליצים החוקרים באופן גורף שיש לבצע פעילות גופנית בליווי כמות מספיקה של שעות שינה, וזאת על מנת "לעצב אורח חיים בריא": ילדים בני שנה עד ארבע זקוקים ללפחות 3 שעות של פעילות לאורך כל היום ולא באופן מרוכז. תינוקות מתחת לגיל שנה צריכים לשחק במשחקים שמצריכים אינטראקציה, פעילות גופנית מסוימת ולהימנע לחלוטין מחשיפה למסכים.

בהנחיות החדשות הוסבר שביצוע פעילות גופנית, בשילוב של שעות שינה מסודרות בקרב ילדים קטנים, קשורה לירידה במשקל ולהפחתת אחוז השומן בגוף. בארגון הבריאות מסבירים שילדים שסובלים מעודף משקל צפויים להמשיך להיות עם משקל עודף לפחות עד לבגרותם – דבר שמציב אותם בסיכון לפתח מחלות רבות, כגון: סוכרת, מחלות לב ומחלות בכלי דם.

שי ענבל השתתף בהכנת הידיעה.