שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

באה מנוחה ליגע / מליניאק ברביעי

דני אבדיה מחמם את קצה הספסל בהיכל, אבל מכבי ת"א לא איפשרה לו לטוס לאליפות העולם לבתי ספר תיכוניים בכרתים כדי שיוכל לנוח. לנוח ממה?

 

 

ברכות למאמן נחום סגל ולשחקני תיכון חדש ת"א על הזכייה באליפות העולם לבתי ספר. כל הכבוד. ההתרגשות החזירה אותי 55 שנים לאחור, לימים בהם שיחקתי בנבחרת תיכון חדש. התאמנו אז פעם בשבועיים במגרש בלטות שהיה מוצף בחורף בשלולית ענק, סלים בלי רשתות והגמר התקיים ביד־אליהו הפתוח.

היה לי הסכם עם המורים: הם לא הפריעו לי להתאמן, אני לא הפרעתי להם ללמד. שני הצדדים יצאו נשכרים. בשלושים השנה האחרונות מנהלים הבינו שחמישה כדורסלנים יביאו יוקרה שתמשוך 500 תלמידים מצטיינים, ומאז בתי הספר המובילים מרכזים את שחקני נבחרות הנוער במסגרות ספורטיביות רציניות בשיתוף מועדונים.

 

ההצלחה של תיכון חדש פתחה מחדש את הדיון על עתיד הכדורסלן הישראלי. איזה עתיד מחכה לצעירים בליגה מוצפת בזרים ובמתאזרחים, שביטלה תקנה שחייבה, לא עלינו, לרשום שני צעירים בטופס המשחק? ההצלחות של הנבחרות הצעירות מוכיחות שהאיגוד והמאמנים מספקים את הסחורה, הבעיה היא אצל בעלי הקבוצות ובמינהלת הליגה.

 

שחקני תיכון חדש תל אביב (צילום: עוז מועלם)
ההצלחה של תיכון חדש פתחה מחדש את הדיון על עתיד הכדורסלן הישראלי(צילום: עוז מועלם)

 

באתר המינהלת כתוב שמטרתה "משיכת קהל למגרשים לראות כדורסל ישראלי". במגרשים תמצאו בעיקר שחקנים אמריקאים עם ובלי תעודות זהות. גיא גודס הוליך את אורט קריית־ביאליק לאליפות העולם לפני 30 שנה, כי בגיל 15.5 הוא כבר שיחק בליגת העל. אף שחקן מתיכון חדש, חוץ מדני אבדיה, לא יקבל הזדמנות להיות שחקן משמעותי בליגת על בשנים הקרובות. שחקנים יש, צ'אנסים אין.

 

תיכון חדש שיחקו בכרתים בלי אבדיה, מה שאולי איפשר ליתר השחקנים לבוא לידי לביטוי, אבל נראה לכם שבית ספר יוותר על אחד השחקנים הטובים בעולם לגילו? מכבי ת"א "הגיעו להבנות" עם בית הספר, כמו שהם לא מפטרים מאמנים אלא מגיעים איתם ל"החלטה משותפת שיסיימו את עבודתם".

מכבי החליטו שאבדיה צריך להישאר בישראל כדי לנוח. לנוח ממה? שחקן קצה ספסל בקבוצה, שגמרה את עונת היורוליג לפני שבועיים והביסה את הפועל באר־שבע בהפרש 30 נקודות, לא משחק במשחק גמר שהתקיים בליל הסדר. איזה משחק היה למכבי ת"א באותו ערב? אי־אפשר היה להטיס את אבדיה לחצי הגמר והגמר, שישותף רק בחירום?

 

דני אבדיה  (צילום: עוז מועלם)
לא נסע ליוון. אבדיה(צילום: עוז מועלם)

 

למנוע מנער חוויה לכל החיים זו רשעות נטו. שמעון מזרחי, יו"ר הקבוצה שמנעה מאבדיה את ההשתתפות, בחר "להיות גאה שתשעה משחקני התיכון משתייכים למחלקת הנוער של מכבי ת"א". מעניין אם אבדיה ישוחרר לדרבי הנוער נגד הפועל בעוד שבועיים.

 

שחקנים צעירים, קחו את זה בחשבון לפני שאתם בוחרים במכבי ת"א.

 

מה נשתנה?

שני שחקנים הורחקו ושער נפסל בניצחון של מכבי חיפה על הפועל באר־שבע שלשום. ה־VAR הוא עובדה קיימת ואת הגלגל אי־אפשר להחזיר לאחור, לכן כדאי לשופטים, לשחקנים, למאמנים ולשדרים, שיתאימו את עצמם למציאות החדשה.

 

במשחקים שבהם תהיה מערכת שיפוט אלקטרונית השופט יכול להיות נינוח, כי המערכת תקטין את הסיכוי לטעות. מצד שני, טעויות השיפוט ייחשפו בזמן אמת. האם שופט יכול לשנות גישה בכל משחק?

 

שטייף ואדלר בניידת ה-VAR (צילום: אורן אהרוני)
השופט יכול להיות נינוח כשיש מערכת VAR(צילום: אורן אהרוני)

 

כדורגל בנוי על הרגלים שקשה לשנות. שחקנים שבמשך שנים נהגו במצב של ספק נבדל לעמוד ולהניף יד לקוון, יהיו חייבים לשחק עד סוף המהלך. צוללים יפסיקו להתחזות ויהיו פחות תפיסות חולצה ברחבות. מצחיק

 לראות שחקנים שמנסים עדיין ללחוץ על השופט שישנה החלטה, והוא מסמן להם על האוזנייה כאילו אומר: רדו ממני, לא אני קובע. החידוש המרענן: כששופט מכריז על החלטה נגמרו הוויכוחים.

 

הפסקה של כמה דקות מספר פעמים במשחק מחייבת את המאמנים להפעיל את השחקנים כדי לשמור אותם חמים. צריך להתאים את האימונים למציאות החדשה, כמו שקרה כששינו את חוקת הכדורסל ואסרו להדביק כדורים ללוח. בין לילה הפכו שחקנים גבוהים, שלא נתנו לשחקן מתקיף להתקרב לסל, לטוטאל־לוס. הם היו מתחילים כל משחק במינוס שש נקודות בגלל כדורים שהדביקו ללוח.

 

גם פרשנים ושדרים חכמים לאחר מעשה, שיודעים בדיעבד מה היה צריך לעשות, יהיו חייבים מעתה להסתכן בהערכות ולפעמים לטעות.

 

אין יותר ויכוח על נחיצותו של ה-VAR, אלא באיזה מגרשים להציב אותו.

 

כנגד ארבעה בנים

חכם מה הוא אומר? במקום לשפוך מיליונים על שחקנים שגמרו את הקריירה סטייל בית"ר ירושלים, נשקיע במערך סקאוטינג שיגלה צעירים עם פוטנציאל גבוה ונטפח אותם כמו בני יהודה.

 

רשע מה הוא אומר? כשיהיו שחקני כדורסל ישראלים מצוינים, ניתן להם לשחק. אם אפשר לקנות שחקנים בינוניים מוכנים ופטורים ממס, למה להשקיע בצעירים?

תם מה הוא אומר? אם רוב הכסף מגיע ממועצת ההימורים ומזכויות שידור, נפזר את המשחקים לאורך כל השבוע ואף אחד לא ירגיש שהליגה הפכה לתוכנית ריאליטי.

 

ושאינו יודע לשאול? שישאל מתי כבר יהיה לישראל שר או שרת ספורט שיתרכזו בספורט, במקום לתפוס טרמפ על הספורט כדי לעשות לעצמם יחסי ציבור בצילומים עם מדליסטים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
דני אבדיה
צילום: עוז מועלם
מומלצים