רק לפני כמה ימים יצא בנטפליקס סרטה של ביונסה המגולל את הדרך שלה לאותה הופעה אייקונית בפסטיבל קואצ'לה ב-2018. הדוקו מאפשר הצצה למאחורי הקלעים ולהכנות המפרכות במיוחד לקראת הפסטיבל, שנערך כשנה לאחר שביונסה ילדה תאומים, רומי וסר קרטר. אבל בעוד שהיא הצליחה להגיע ליעדים שלה, נראה שהגבול בין "בריא" ל"קיצוני" היה דק מאוד עבורה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

במהלך הסרט, ביונסה מספרת אילו צעדים היא נאלצה לנקוט כדי להשיל את המשקל העודף לאחר הלידה, במטרה להגיע לפסטיבל קואצ'לה כשהיא בכושר ומסוגלת לשיר ולרקוד ללא הפסקה על הבמה, כמו שרק ביונסה יודעת. היא חשפה שלאחר הניתוח הקיסרי שעברה, היא שקלה קרוב ל-100 קילו. "כדי שאגיע למטרות שלי, אני מגבילה את עצמי להימנעות מוחלטת מלחם, פחמימות, סוכר, מוצרי חלב, בשר, דגים ואלכוהול – ואני רעבה", מספרת ביונסה למצלמות.

צלחת מחולקת לפי אבות המזון (צילום:  Oleksandra Naumenko, shutterstock)
ביונסה הייתה אוכלת רק רבע מהצלחת הזאת | צילום: Oleksandra Naumenko, shutterstock

"אתם הולכים להעלות את כל המשקל בחזרה"

נראה שהשיטה שלה הייתה אפקטיבית עבורה, אבל האם זה באמת בריא להפסיק לצרוך כל כך הרבה קבוצות מזון בבת אחת? "יש המון דברים שגויים בזה", אומרת קארי גנס, דיאטנית קלינית ל-Health.com. היא מסבירה שהדבר הראשון ששגוי בתזונה של ביונסה, הוא שהיא מעבירה מסר שאנשים חייבים להגביל את עצמם כדי לרדת במשקל. "אני באמת מקווה שסלבס יפסיקו לחזור על המסר הזה, הוא שחוק מדי. אדם לא חייב להיות בדיאטה מגבילה במיוחד במטרה להגיע למשקל בריא", מסבירה גנס. חלק מהמזונות שביונסה הצהירה שהיא הסירה מהתפריט שלה (כמו לחם ומוצרי חלב), הם דווקא בעלי ערכים תזונתיים שהם חיוניים לתזונה מאוזנת.

"ישנם מחקרים רבים שטוענים כי תזונה המכילה הרבה דגנים מלאים (100 אחוז דגנים מלאים), יכולה לסייע להפחית מחלות לב ועשויה להפחית רמות כולסטרול", מסבירה גנס. "ולמה שתסירו מוצרי חלב מהתפריט? יש בהם סידן ו-ויטמין D. ויוגורט? יש בו פרוביוטיקה".

עוד ב-mako בריאות:
>> הרגישה קנאק בצוואר - ואז קרה דבר נורא
>> האם קנאביס באמת עוזר לבעיות שינה?
>> אוכלים ארוחת ערב מאוחרת? אולי זה מסוכן

כיוון שביונסה לא סיפקה פרטים נוספים על דיאטת הכאסח שלה, קשה לדעת בדיוק מאילו מאכלים בדיוק היא נמנעה ומאילו לא. אבל גנס ממליצה לכל מי שרוצה לרדת במשקל, לפנות לתזונאי או דיאטן קליני, לפני שאתם מחליטים להפסיק לאכול מזונות מסוימים, במיוחד אם מדובר במאכלים שהם דווקא בריאים. "אם אתם מחפשים לרדת במשקל, אתם תרדו במשקל אם תימנעו מקבוצות המזון האלו", אומרת גנס. "אבל אני יכולה להבטיח לכם שכשתתחילו לשלב את המזונות הללו בחזרה בתפריט שלכם, אתם הולכים להעלות את כל המשקל בחזרה. כל מה שלמדתם זה איך להסיר מזון מסוים מהתפריט, במקום ללמוד איך לאכול אותו בדרך בריאה". אנחנו תמיד ממליצים על שינוי תזונתי הדרגתי ולא דרסטי, כזה שלא יגרום לכם להגיד כמו ביונסה, 'אני רעב' כל הזמן. אפשר ליהנות מכל אבות המזון ועדיין לרדת במשקל ולהיות בריא.