הפיגועים בסרי לנקה: 359 נהרגו (צילום: Sky News, חדשות)
הפיגועים בסרי לנקה: 359 נהרגו | צילום: Sky News, חדשות

המשטרה בסרי לנקה הודיעה הבוקר (רביעי) כי ביצעה פיצוץ מבוקר של אופנוע חשוד סמוך לקולנוע בבירה קולמבו. בתוך כך מניין ההרוגים בשרשרת הפיגועים בחג הפסחא, עליו ארגון דאע"ש לקח אחריות, עלה ל-359 בני אדם מתוכם 39 אזרחים זרים. המניין החדש נמסר במהלך מסיבת עיתונאים, בה נתן סגן שר הביטחון על פרטים חדשים מהחקירה המתנהלת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

עם כניסת מצב החירום לתוקף, הכוחות המיוחדים שנפרסו ברחבי האי ביצעו גל מעצרים של אנשים החשודים במעורבות ובתכנון המתקפה ביום ראשון. מעל ל-60 בני אדם, כולם אזרחי סרי לנקה, נעצרו ונלקחו לחקירה. במסיבת עיתונאים שעורך סגן שר הביטחון של סרי לנקה מתפרסמים פרטים חדשים על מבצעי הפיגועים.

לדברי הבכיר אחד המחבלים למד בבריטניה ובאוסטרליה טרם הצטרף לחולייה. עוד העריך כי מי שעמד בראש הקבוצה הקיצונית התאבד בחדר מלון השנגרי-לה שהותקף וכי הייתה חברה נשית שהתאבדה באחד הפיגועים. מהחקירה עולה כי הפיגועים תוכננו מתוך שני בתי מסתור שהיו בבעלות החולייה. עוד עדכן סגן השר כי רק 8 מתוך 9 מבצעי פיגועי ההתאבדות זוהו, מדבריו לא ברור אם האחרון התאבד וגופתו עדיין לא זוהתה או האם הוא חמק מהרשויות.

חברי החוליה שביצעה את הפיגוע (צילום: חדשות)
אלו המחבלים שביצעו את הפיגועים | צילום: חדשות

במקביל ארה"ב הודיעה כי כוח FBI מיוחד יחבור לגורמי החקירה בסרי לנקה ויעזור לו בזיהוי החוליה ובחקירת סדרת הפיגועים הקטלניים. עוד עדכן השגריר האמריקני לאי כי לארה"ב לא היה ידע מוקדם על המתקפות והאשים כי היה "כשל רחב היקף בכוחות המודיעין בסרי לנקה". השגריר עוד הוסיף כי בארה"ב מאמינים שיש עוד ניסיונות לבצע פיגועים במדינה‎.

ראש ממשלת סרי לנקה מסר הלילה כי הרשויות במדינה מתקדמות בחקירה הפיגועים הקטלניים, ובדרך לזיהוי מלא של המעורבים בסדרת המתקפות. לדבריו, נמצאו ראיות למעורבות של גורמים חיצוניים בפיגועים. "אנו בוחנים את הטענה כי ארגון דאע"ש עומד מאחורי המתקפות", אמר. "כל שאנו יודעים כרגע זה שהייתה מעורבות חיצונית, לא היה ניתן לעשות את זה רק על ידי גורמים פנימיים". ראש הממשלה הוסיף: "המחבלים קיבל ואימון וקיימו תיאום שלא ראינו במקרים קודמים".

בסרי לנקה הבהירו כי הם סורקים אחר אזרחים מקומיים שהצטרפו בעבר לדאע"ש וחזרו לאחרונה למדינה.

דאע"ש: אחראים לפיגועים בסרי לנקה

ארגון הטרור דאע"ש פרסם אתמול את תמונותיהם של מי שלטענתם היו המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור הרצחנית בסרי לנקה בתחילת השבוע. בהודעה שצורפה לתמונה חזרו בארגון על פרטים שכבר פורסמו - לפיהם במתקפה לקחו חלק 7 מחבלים וכי המתקפה כוונה לעבר כנסיות ובתי מלון בהם שהו תיירים זרים.

סרי לנקה, ארכיון (צילום: AP, חדשות)
ממשיכים בחקירה, המשטרה בסרי לנקה | צילום: AP, חדשות

מוקדם יותר אתמול נטל ארגון דאע"ש אחריות על שרשרת הפיגועים בסרי לנקה, למרות שבממשל טענו שמדובר בארגונים מקומיים. המשטרה חשפה פרטים נוספים על המתקפה, בין השאר שפיגוע המוני רביעי, בבית מלון נוסף, תוכנן וסוכל.

מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות "אעמאק" השייכת לדאע"ש: "מי שתקפו את נתיני מדינות הקואליציה הבינלאומית ואת הנוצרים בסרי לנקה שלשום הם לוחמי המדינה האסלאמית". על אף שדאע"ש נטלו אחריות על הפיגועים, בכיר בממשל טען מספר שעות מוקדם יותר שהמתקפה בסרי לנקה היא "נקמה על הטבח במסגדים בניו זילנד", וטען כי ארגונים אסלאמיים מקומיים אחראיים לפיגוע. דאע"ש לא סיפקו ראיות להצהרתם.

פיגועים בכנסיות ובית מלון (צילום: רויטרס, חדשות)
פיגועים בכנסיות ובית מלון | צילום: רויטרס, חדשות

מעט לפני נטילת האחריות חשפה המשטרה שמהחקירה עולה כי המחבלים המתאבדים שהתפוצצו בבית המלון קינגסבורי - הם שני אחים. בינתיים הקהילה הנוצרית במדינה הביעה חשש מפיגועים נוספים. הארכיבישוף של סרי לנקה, הקרדינל מלקולם ראנג'ית', דחק בכנסיות לדחות את הטקסים הדתיים ואת טקסי הזיכרון מחשש לפיגועים נוספים. "כוחות הביטחון לא אבטחו את הסיטואציה עדיין, יכולות להיות מתקפות נוספות באירועים המוניים", אמר. "אני מבקש מכמרים שלא לערוך טקסים בכנסיות עד שאעדכן אחרת". במדינה עדיין מוכרז מצב חירום.