חתנו ויועצו המיוחד של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר התארח היום (שלישי) באירוע מיוחד של המגזין "טיים" והתייחס בהרחבה ל"עסקת המאה" שהממשל צפוי לפרסם בחודשים הקרובים. קושנר נשאל האם התכנית תכלול את המושג שתי מדינות וענה: "אם אנשים יתרכזו בפתרונות שהוצעו בעבר - לא נתקדם לשום מקום".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

קושנר אישר את הדיווח שפורסם בשבוע שעבר וטען שהתכנית תוגש לישראלים ולפלסטינים בתחילת חודש יוני. "היינו מוכנים כבר בסוף השנה שעברה", טען קושנר. "אבל אז היו הבחירות, ואחרי זה נהיה כבר באמצע חודש הרמדאן - אז נחכה שהוא יגמר ואז נפרסם את התכנית".

חתנו של הנשיא טראמפ, ומי שהיה בעבר חבר קרוב של ראש הממשלה נתניהו טען כי הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני עומד בראש סדר העדיפויות של הנשיא. "אנחנו מקווים שזה יספק מסגרת לפתרון הבעיה שמשפיעה על האזור כבר הרבה מאוד שנים", אמר.

קושנר ונתניהו (ארכיון) (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, חדשות)
קושנר ונתניהו (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, חדשות

קושנר טען כי התכנית גובשה בעזרת אנשים שמילאו בעבר תפקידים משמעותיים בניסיונות המשא ומתן הקודמים של ישראל והפלסטינים, וכן רק לאחר שדיברו עם מנהיגים מהאזור. "למדנו את כל מאמצי העבר ולמה הם נכשלו", ציין. "ניסינו לפעול אחרת, בדרך כלל התחילו עם התהליך וקיוו שיגיע הפיתרון".

היועץ המיוחד חזר על אמירה שהושמעה בעבר לפיה, שני הצדדים יאלצו להתפשר על מנת לקבל את התכנית. "אנחנו לא מנסים לכפות את הרצון שלנו, יהיו פשרות קשות לכולם", אמר. "אני מקווה שכשיבדקו את ההצעה שלנו יגידו שזה לא מושלם - אבל שהם מסכימים לפשרות".

מתבצר בעמדתו. אבו מאזן (צילום: רויטרס, חדשות)
אבו מאזן (ארכיון) | צילום: רויטרס, חדשות

מוקדם יותר השבוע התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שמאיים אפילו לא להציץ בפרטי התוכנית לפרסומים האמריקנים והצהיר בפני מדינות הליגה הערבית כי "נתניהו לא מאמין בשלום עם הפלסטינים".

את הדברים אמר אבו מאזן במהלך נאום שנשא בקהיר - שבו גם תקף את הנשיא האמריקני: "טראמפ אמר לי בפגישה האחרונה - 'אני מוכן להכריז על שתי מדינות', אבל אחרי שבועיים ארה"ב פתחה שגרירות בירושלים והפסיקה לסייע לפליטים הפלסטינים".

שלשום התראיין שליחו של הנשיא האמריקני למזרח התיכון לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית ואמר שעל שני הצדדים המעורבים להיות מוכנים למשא ומתן ישיר - ושכל צד ייאלץ לעשות ויתורים. "הצדדים יהיו מרוצים מחלקים מסוימים של התוכנית ומחלק לא", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט (צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות)
גרינבלט ונתניהו (ארכיון) | צילום: חיים צח, לע"מ, חדשות

"אנחנו נציע את תוכנית השלום, אבל על הישראלים והפלסטינים להיות מוכנית למו"מ ישיר", הוסיף. "אנחנו מבקשים גם מהישראלים וגם מהפלסטינים להתרשם מהתוכנית לפני שהם מעלים את החששות שלהם בנוגע אליה ולא לדחות אותה באופן מיידי".

גרינבלט הזהיר גם את הצד הישראלי וגם את הצד הפלסטיני מפני כישלון - ואמר שבמקרה כזה שני הצדדים יפספסו הזדמנות חשובה ויפגעו. אך הוא ציין כי "הצד הפלסטיני צריך להיזהר במיוחד כי הם מאיימים לא להציץ אפילו בתוכנית שיכולה להשפיע רבות, ולטובה, על עתידם".

"אין סיבה להשתמש במושג 'פתרון שתי המדינות' כי כל צד מבין את המושג באופן אחר", טען גרינבלט. "ממשל טראמפ התחייב לפני כמה חודשים להציג תוכנית שלום במזרח התיכון אחרי הבחירות בישראל - ונבצע את זה".