ארגון הטרור דאע"ש פרסם את תמונותיהם של מי שלטענתם היו המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור הרצחנית בסרי לנקה בתחילת השבוע. בהודעה שצורפה לתמונה חזרו בארגון על פרטים שכבר פורסמו - לפיהם במתקפה לקחו חלק 7 מחבלים וכי המתקפה כוונה לעבר כנסיות ובתי מלון בהם שהו תיירים זרים. מניין ההרוגים בשרשרת הפיגועים עומד כעת על 321 בני אדם.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מוקדם יותר היום נטל ארגון דאע"ש אחריות על שרשרת הפיגועים בסרי לנקה, למרות שבממשל טענו שמדובר בארגונים מקומיים. המשטרה חשפה היום פרטים נוספים על המתקפה, בין השאר שפיגוע המוני רביעי, בבית מלון נוסף, תוכנן וסוכל.

חברי החוליה שביצעה את הפיגוע (צילום: חדשות)
נשבעים אמונים לפני היציאה לפיגועים | צילום: חדשות

מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות "אעמאק" השייכת לדאע"ש: "מי שתקפו את נתיני מדינות הקואליציה הבינלאומית ואת הנוצרים בסרי לנקה שלשום הם לוחמי המדינה האסלאמית". על אף שדאע"ש נטלו אחריות על הפיגועים, בכיר בממשל טען מספר שעות מוקדם יותר שהמתקפה בסרי לנקה היא "נקמה על הטבח במסגדים בניו זילנד", וטען כי ארגונים אסלאמיים מקומיים אחראיים לפיגוע. דאע"ש לא סיפקו ראיות להצהרתם.

מעט לפני נטילת האחריות חשפה המשטרה שמהחקירה עולה כי המחבלים המתאבדים שהתפוצצו בבית המלון קינגסבורי - הם שני אחים. בינתיים הקהילה הנוצרית במדינה הביעה חשש מפיגועים נוספים. הארכיבישוף של סרי לנקה, הקרדינל מלקולם ראנג'ית', דחק בכנסיות לדחות את הטקסים הדתיים ואת טקסי הזיכרון מחשש לפיגועים נוספים. "כוחות הביטחון לא אבטחו את הסיטואציה עדיין, יכולות להיות מתקפות נוספות באירועים המוניים", אמר. "אני מבקש מכמרים שלא לערוך טקסים בכנסיות עד שאעדכן אחרת". במדינה עדיין מוכרז מצב חירום.

מוקדם יותר היום טען סגן שר הביטחון, רואן וויג'ווארדין, שמחקירה ראשונית של הפיגועים עולה כי שני ארגוני הטרור - ת'אוויד ג'מעוט הלאומי‎ וג'אמיאת'ול מילאת'ו איברהים - ביצעו את הפיגועים בתגובה לירי במסגדים, בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד.

הכנסיה בה התפוצץ המחבל המתאבד (צילום: חדשות)
הירי בניו זילנד: 50 נהרגו | צילום: חדשות

מניין ההרוגים בפיגועים במדינה עלה הבוקר ל-321 וחלקם כבר הובאו למנוחות. מאות בני אדם שנפגעו בהתקפה עדיין מטופלים בבתי החולים, ויום אבל לאומי הוכרז במדינה. מיוניס"ף נמסר כי 45 מקרב ההרוגים הם ילדים. במקביל, 40 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בפיגועים במסגרת החקירה שנמצאת בעיצומה, בהם אזרח סורי - כך דיווחו גורמים רשמיים במדינה.

זירות הפיגועים בסרי לנקה (צילום: גוגל מפות, חדשות)
זירות הפיגועים בסרי לנקה | צילום: גוגל מפות, חדשות

צילום ממצלמת אבטחה, שפורסם בתקשורת המקומית בסרי לנקה, מראה את אחד המחבלים האחראיים לפיגוע רצחני ביום ראשון האחרון, כשהוא בדרכו לכנסייה. המחבל, אדם צעיר בעל זקן, נושא על גבו תיק גב ומסתובב מחוץ לכנסיית סבסטיאן הקדוש. בפיגוע הזה בלבד נהרגו 110 אנשים, מתוך 310.

45 מההרוגים - ילדים (צילום: רויטרס, חדשות)
45 מההרוגים - ילדים | צילום: רויטרס, חדשות

במתקפה שנערכה ביום הראשון של חג הפסחא נפגעו שלוש כנסיות ושלושה בתי מלון יוקרתיים, כולם ממוקמים בקולומבו. בין ההרוגים היו גם 35 זרים שאינם תושבי המקום, ובהם צרפתים, אמריקנים, דנים והולנדים. כל הפיצוצים אירעו בהפרש של 20 דקות בלבד: בשעה 08:45 (שעון מקומי) היו מספר פיצוצים בו זמנית במלון שנגרי-לה, כנסיית אנתוני הקדוש, כנסיית סבסטיאן הקדוש ומלון קינגסבורי. כעבור חמש דקות נרשם פיצוץ במלון סינמון גרנד. ב-09:05 אירע פיצוץ נוסף בכנסיית ציון בצדו השני של האי, בעיר בטיקלואה.