שתי תאונות דרכים בשבוע האחרון דורשות התייחסות מיוחדת, בעיקר בשל גילם הצעיר של הנפגעים: ילד בן שלוש שנהרג וילד בן 11 שנפצע אנושות. ילדים צעירים, שלא מבינים את הסכנות בכביש, נמצאים בסיכון מוגבר להיפגע בתאונות דרכים, ועל פי נתוני עמותת "אור ירוק" - בישראל המצב חמור במיוחד. מספר סרטונים מטרידים של תאונות ו"כמעט תאונות", בהם מעורבים ילדים, ממחישים את עוצמת התופעה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2018 הייתה עלייה של 10% במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים: מ-28 הרוגים בשנת 2017, ל-31 בשנת 2018. מתחילת שנת 2019 נהרגו עשרה ילדים בתאונות דרכים, שבעה מהם כהולכי רגל. מדוח של "אור ירוק" עולה כי אמנם ברוב התאונות בהם מעורבים ילדים, הם נפגעים כנוסעים ברכב, אך התאונות הקטלניות ביותר הן אלו בהן הילדים הולכים ברגל.

תאונה במעורבות בילדים באשקלון (צילום: חדשות)
תאונה במעורבות בילדים באשקלון | צילום: חדשות

ובאמת בסרטונים השונים ניכר כי הליכה ברגל דורשת תשומת לב מיוחדת מילדים. בסרטון שצולם באשקלון מספר ילדים חוצים כביש תלת נתיבי, שלא במעבר חצייה. כאשר המכוניות בשני הנתיבים הראשונים מאפשרות להם לעבור הם רצים לעבר המדרכה, אך בנתיב השלישי נוסע רכב במהירות גבוהה, ובנס הילדים לא נפגעים ממנו.

בסרטון אחר, שצולם באשדוד, רכב נוסע במהירות בנתיב השתלבות מרומזר, כאשר ילד רכוב על קורקינט עובר במעבר החצייה באור אדום. הנהג כמעט ופוגע בו, אך מצליח להימנע מכך. ובסרטון מחיפה, רכב כמעט ופוגע בילד שמתפרץ לכביש, אך סוטה מנתיבו במהירות.

זירת התאונה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א, חדשות)
זירת תאונת הפגע וברח בירושלים | צילום: תיעוד מבצעי מד"א, חדשות

מנתוני "אור ירוק" עולה כי שיעור הילדים שנהרגו בתאונות דרכים בישראל בשנת 2016, מתוך כלל הנפגעים, הוא הגבוה מבין מדינות ה-OECD. גם כאשר בוחנים את שיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים ל-100 אלף ילדים באוכלוסייה - ישראל נמצאת מעל הממוצע.

"לא כל טעות חייבת להסתיים בתאונה"

"מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות ביותר עבור ילדים, בהשוואה לשאר המדינות המתקדמות", אמר ארז קיטה, מנכ"ל העמותה. "הנתונים הקשים הללו מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות ילדינו. חייבים להפסיק להאשים את הילדים ולהבין כי ילד יתנהג תמיד כמו ילד ויעשה טעויות אבל לא כל טעות חייבת להסתיים בתאונה".

זירת התאונה בבית"ר עילית (צילום: דוברות מד"א, חדשות)
זירת התאונה בבית"ר עילית | צילום: דוברות מד"א, חדשות

ל"אור ירוק" יש מספר המלצות מרכזיות, שיכולות להביא לצמצום התופעה. בין ההמלצות התקנת פסי האטה בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים, כך שגם כאשר ילד יתפרץ לכביש, כפי שרואים בסרטונים, מהירות נסיעת הרכב תהיה כזו שהנהג יצליח לעצור בזמן.

ליצירת קשר עם הכתבת: avivitm@ch2news.co.il