שתף קטע נבחר

"אפשר למצוא חלופות לנפט האיראני, אבל העלויות יטפסו"

ב-2 במאי יבוטלו ההחרגות מהסנקציות האמריקניות, וכל המדינות שמייבאות נפט מאיראן יידרשו למצוא מקורות חדשים. חברת אנרגיה בדרום קוריאה מסרה כי תייבא נפט מאפריקה ואוסטרליה, אך הזהירה מהשפעה על המחיר

התוכנית של ממשל טראמפ לבטל את ההקלות המיוחדות שאפשרו ליבואניות המובילות של נפט איראני להמשיך ולרכוש אותו, מזעזעת את שוק הנפט. מחיר חבית נפט מסוג ברנט זינק אתמול ב-3.3% עם פתיחת המסחר בלונדון, למחיר של 74.31 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר מאז הראשון בנובמבר.

 

>> לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

הנפט זינק לשיא של חצי שנה בעקבות החלטת ארה"ב לאסור רכישת נפט מאיראן

הסנקציות חוזרות: "מסר חד משמעי לאיראן"

דיווח: ארה"ב תחריף את הסנקציות על איראן

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעוניין לבטל את ההקלות על מנת להפעיל, כהגדרתו, "לחץ כלכלי מקסימלי" על איראן באמצעות ניתוקה מיבואניות הנפט וצמצום מקור ההכנסה העיקרי שלה לאפס.

שדה נפט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שדה נפט(צילום: shutterstock)
 

סין חזרה והביעה מחאה

בנובמבר שעבר, ארצות הברית חזרה והשיתה סנקציות על יבוא נפט מאיראן, אחרי שטראמפ פרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן לשש מעצמות עולמיות. עם זאת, וושינגטון העניקה הקלות לשמונה היבואניות המרכזיות של נפט איראני - סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, טייוואן, טורקיה, איטליה ויוון, ואיפשרה להן רכישות מוגבלות למשך ששה חודשים. כעת, היבואניות המובילות יצטרכו למצוא לעצמן מקורות אספקה חלופיים לנפט.

 

יצוא הנפט האיראני צנח להיקף של כמיליון חביות ביום בממוצע לעומת למעלה מ-2.5 מיליון חביות ביום לפני שהושתו מחדש הסנקציות.

 

פיטר קירמן, אנליסט נפט מוביל במכון המחקר של "האקונומיסט", EIU, אמר כי "אובדן חמור של נפט איראני יפעיל לחצים על צד האספקה בהינתן אי הוודאות הפוליטית הפוקדת עתה יצואניות אחרות, כמו ונצואלה ולוב". המציאות הזאת מצטרפת לקיצוצים באספקה שעליהם הכריזו מדינות אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט), כאשר כתוצאה, מחירי הנפט מסוג ברנט זינקו ביותר מ-30% מאז ינואר.

 

סין, היבואנית הגדולה ביותר של נפט איראני, חזרה והביעה את התנגדותה לסנקציות החד צדדיות הללו וטענה כי ארצות הברית פועלת מחוץ לתחום שיפוטה. "שיתוף הפעולה של סין עם איראן הוא פתוח, שקוף, סביר וחוקי, ויש לכבדו", כך לפי דובר משרד החוץ הסיני שאמר את הדברים לבלומברג בתדרוך לעיתונאים שהתקיים בבייג'ינג. עוד אמר, כי סין תשמור על האינטרסים של המיזמים הביתיים שלה, למרות ההגבלות על יבוא נפט, וכי היא מוכנה לשחק תפקיד פעיל ביציבות האנרגטית של השוק הבינלאומי.

     ()
 

בזירה ההודית, בית הזיקוק הינדוסטאן פטרוליאום דיווח אתמול כי סל הנפט שלו מבוזר היטב וכי הוא לא יתקשה לספק את הביקושים, אם ייעצרו המשלוחים מאיראן.

 

יו"ר בית הזיקוק מ.ק. סוראנה מסר לסוכנות בלומברג כי בית הזיקוק כבר צמצם את הרכישות מאיראן והגביל בכך חשיפה לסנקציות האמריקניות. חברת האנרגיה הממשלתית אינדיאן אויל, שהיא הלקוחה הגדולה בהודו של נפט איראני, מסרה כי דאגה למקורות חלופיים מכווית, אבו דאבי, סעודיה ומקסיקו על מנת לפצות על אובדן הנפט האיראני. על פי גורם רשמי מטעם החברה, הם נערכים לתרחיש הזה כבר מתחילת השנה.

נשיא ארה
התוכנית של ממשל טראמפ לבטל את ההקלות המיוחדות שאפשרו ליבואניות המובילות של נפט איראני להמשיך ולרכוש אותו, מזעזעת את שוק הנפט(צילום: gettyimages)
 

ארה"ב תלחץ על סעודיה

יפן, הלקוחה הרביעית בגודלה באסיה של נפט איראני, על פי נתוני חודש מרץ האחרון, מסרה כי היא תמשיך לקיים שיחות עם ארצות הברית על מנת להימנע מנזקים שייגרמו כתוצאה מהמדיניות החדשה. טוקיו מקיימת "מגעים קרובים" עם וושינגטון - כך לפי דובר מטעם ממשלת יפן.

 

על פי אנליסטים, ממשל טראמפ צפוי להפעיל לחץ על סעודיה, היצרנית המובילה מקרב מדינות אופ"ק, להפסיק לצמצם את האספקה על מנת להרגיע את השווקים. "אם קיים עיתוי מתאים עבור ארצות הברית לנקוט בו קו נוקשה, הוא הגיע עכשיו", כך לפי טוני נונאן, מנהל סיכוני נפט בתאגיד מיצובישי בטוקיו, שאמר את הדברים לסוכנות רויטרס. "לסעודים יש יכולת ייצור עודפת של למעלה מ-2 מיליון חביות ביום", ציין.

 

בשבוע שעבר שוחח טראמפ בטלפון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. על פי דובר הבית הלבן, טראמפ ניצל את השיחה על מנת לדון בדרכים "להפעלת לחץ מקסימלי על איראן".

 

החברה הדרום קוריאנית האנווה טוטאל פטרוכמיקל, שרוכשת נפט ממאגר דרום פארס, מסרה כי היא כבר החלה ברכישה ובבדיקה של מטענים חלופיים מאזורים כמו אפריקה ואוסטרליה לקראת ה-2 במאי. "זה לא בלתי אפשרי למצוא משלוחים חלופיים", מסר אתמול דובר מטעם החברה. "אבל זה כן ידחוף מעלה את העלויות", הזהיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים