נשיא ארה"ב טראמפ וחסן נסראללה (צילום: רויטרס, חדשות 2)
נשיא ארה"ב טראמפ וחסן נסראללה | צילום: רויטרס, חדשות 2

תוכנית התגמולים של ארצות הברית: ממשל טראמפ הציע שלשום (ראשון) פרס של 10 מיליון דולר עבור מידע שיסייע בשיבוש המימון של ארגון הטרור חיזבאללה, הנתמך על-ידי אירן. ההכרזה מגיעה נוכח התחזקות והתעצמות הארגון בלבנון.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

הכוח הצבאי של חיזבאללה משתתף בלחימה ושולח לוחמים לקרבות אחרים ברחבי המזרח התיכון. בשל השתתפותו בחזיתות רבות - הארגון צובר ניסיון צבאי אסטרטגי ומרחיב את שורותיו בלוחמים נוספים ומיומנים. הדבר הזה מעורר דאגה בוושינגטון ולכן הכריזו על תוכנית התגמולים.

במסגרת התוכנית, הממשל האמריקני ישלם כ-10 מיליון דולר למי שימסור מידע שיוכל לפגוע במקורות המימון של הארגון. "הגמול הכספי יינתן לכל מי שיספק מידע שיוביל לזיהוי ושיבוש של הרשתות הפיננסיות של חיזבאללה, תורמיה, שותפיה העסקיים, חברות החזית שלה ובעלי בריתם הפליליים", נכתב בהצהרה מטעם משרד החוץ האמריקני.

"הצעד הזה יוביל לעוד סנקציות", פומפאו (צילום: AP‎, חדשות)
מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו | צילום: AP‎, חדשות

חיזבאללה מגלגל כמיליארד דולר בשנה משילוב של תמיכה כספית ישירה מאירן, עסקים בינלאומיים והשקעות, רשתות תורמות, פעילויות להלבנת הון וסחר בסמים - כך לפי ממשל טראמפ. ארגון הטרור השיעי מגביר את הנוכחות שלו לא רק במזרח התיכון אלא גם ברחבי אמריקה הלטינית, שם נהנה הארגון מקשרים עם מנהיגים סוציאליסטים וקומוניסטים הידועים בעמדותיהם האנטי-אמריקניות.

בהודעת מחלקת המדינה צוינו נקודתית שלושה אישים בעלי קשרים כלכליים עם הארגון שעליהם מעוניין הממשל להשיג מידע. השלושה הם אדהם טבאג'ה, איש נדל"ן שנמצא בקשר ישיר והדוק עם בכירי הארגון; מוחמד איבראהים באזי, איש עסקים מממן מרכזי של הארגון; עלי יוסף שרארה, מממן מפתח נוסף ואיש השקעות של הארגון.

טראמפ "חונק" את ייצוא הנפט

מוקדם יותר נמסר מהבית הלבן בהודעה רשמית כי ארה"ב הכריזה כי היא מקשיחה את הצעדים מול אירן, ומבטיחה להוציא את פעילותה משוק הנפט העולמי. על פי ההודעה, ארה"ב תדאג לספק את הביקוש לנפט עולמי, יחד עם סעודיה ואיחוד האמירויות.

כוחות חיזבאללה יחד עם צבא לבנון (צילום: רויטרס, חדשות)
כוחות חיזבאללה יחד עם צבא לבנון | צילום: רויטרס, חדשות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החליט שלא יאשר ליבואנים לרכוש נפט מאירן החל מ-1 במאי מבלי שיינקטו מולם סנקציות אמריקניות - וזאת על מנת למנוע ממשטר האייתלולות את מקור הרווח העיקרי שלו. מזכיר המדינה פומפאו הבהיר כי ארה"ב דנה עם מדינות אחרות על מנת למתן את ייבוא הנפט מאירן וציין כי ממשל טראמפ "לא תמך בשום קבוצה חיצונית שפועלת נגד אירן".

פומפאו ציין כי סעודיה ואיחוד האמירויות התחייבו להבטיח לשמור על היצע נפט ברמה מספקת. לדבריו, השאיפה של מחלקת המדינה היא "להוריד את ייצוא הנפט של אירן לאפס" כדי ללחוץ על תוכנית הגרעין האירנית. "לא יינתנו הארכות לפטורים מעבר ל-1 במאי. נקודה", הבהיר פומפאו.

חסן רוחאני, נשיא אירן (צילום: רויטרס, חדשות)
נשיא אירן, חסן רוחאני | צילום: רויטרס, חדשות

בטהרן תקפו את החלטת ממשל טראמפ לחדש את הסנקציות על מדינות שייבאו נפט מאירן, וכינו אותה "חסרת ערך ולא חוקית". כלי תקשורת ברפובליקה האסלאמית ציטטו מפי גורמים במשרד החוץ האירני כי טהרן נמצאת בקשר עם שותפותיה באירופה ועם שכנותיה.

"הפטורים חסרי ערך בגלל ההשלכות המעשיות השליליות של הסנקציות", צוטטו גורמים במשרד החוץ האירני. "משרד החוץ נמצא בקשר עם שותפים זרים, כולל אירופיים, בינלאומיים ושכנות שיפעלו בהתאם".

הכוחות של חיזבאללה מתרחבים (צילום: AP, חדשות)
הכוחות של חיזבאללה מתרחבים | צילום: AP, חדשות

גם שר החוץ של טורקיה מתח ביקורת על הצעד של וושינגטון וטען כי הוא לא צפוי להועיל ליציבות באזור. "החלטת ארה"ב להפסיק את הפטורים מסנקציות על ייבוא נפט מאירן לא תשרת את השלום האזורי ואת היציבות, אך תפגע בעם האירני", השר מבלוט צ'בושאולו צייץ בטוויטר. "טורקיה דוחה סנקציות חד-צדדיות וקביעות לגבי אופן ניהול יחסים עם מדינות שכנות".