המשא ומתן הקואליציוני, שעל פי כל התחזיות עומד להיות ארוך ומייגע, מתחיל לקרום עור וגידים עוד לפני שהחל רשמית עם מסמך הדרישות של איחוד מפלגות הימין לראש הממשלה שנחשף אמש (שני) במהדורה המרכזית. הפרסום עורר תגובות סוערות באופוזיציה בטענה שמדובר בכניעה של נתניהו לכהניסטים בתמורה לחסינות משפטית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לפי הפרסום, מספר 2 ברשימה, בצלאל סמוטריץ', ידרוש את תיק החינוך ליו"ר הרשימה רפי פרץ ואת תיק המשפטים לעצמו, וייתכן שיבקש גם תיק קטן נוסף ואת העברת החוק הנורבגי. בין הסעיפים הנוספים: חסינות אוטומטית לח"כים ולראש ממשלה, צמצום כוחם של היועמ"ש ושל מבקר המדינה, שימוע לשופטים בכנסת לפני מינויים לתפקיד וגם - חקיקת חוקים שבג"ץ פסל - ברוב רגיל של חברי כנסת. נציין כי המסמך כולל דרישות נוספות בנושא הרפורמות במערכת המשפט.

מספר 2 ברשימת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, טען כי פרטי המסמך מוכיחים שהנהגת הממשלה עוברת מידי הליכוד לידי הכהניסטים. "הכל בפנים. סיפוח מלא-מלא, ביטול ההתנתקות, ביטול סמכותו של בית המשפט, ביטול המנהל האזרחי וביטול המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל", מסר לפיד. "התמורה? חוק חסינות לביבי. עסקה מוצלחת בשבילם, טובה גם בשבילו. גרועה בשביל אזרחי המדינה".

גם ח"כ עופר שלח, מספר 8 בכחול לבן, מתח ביקורת על הדברים. "‏רשימת הדרישות של סמוטריץ' נראית כאילו דווקא ביבי כתב אותה: חסינות ממשפט, ערעור מעמדם של היועמ״ש והמבקר, הכנות לסיפוח", מסר שלח. "חזון ממשלת הבלהות מתגשם, וביבי גם ייתן (לסמוטריץ') וגם ייקח (חסינות לעצמו)".

יחבור לשקד? (צילום: יהונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
"נתניהו נכנע לכהניסטים". איתמר בן גביר | צילום: יהונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

מספר 16 ברשימתו, ח"כ קארין אלהרר, כתבה בפייסבוק: "מפרסום דרישות איחוד מפלגות הימין עולה שריסוק הדמוקרטיה הוא היעד במקום טיפול במצב הקשישים, הבריאות, הנכים, חיילים או כל נושא אמיתי שבשבילו אנשים אמורים להגיע למשכן. אם ככה נראה המומ הקואליציוני ברור איך יראו ימי הממשלה. בושה".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, תקפה אף היא ומסרה: "כריכת ענייניו האישיים של נתניהו לתוך המו"מ הקואליציוני היא הפרת אמונים ברורה והעדפת טובתו האישית על פני טובת הציבור. לכן כל ניסיון וסעיף שיחלץ את ראש הממשלה מכתב האישום מהווה מעשה אסור. פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שינחה כי אף סעיף המסייע לנתניהו על רקע כתב האישום לא ייסגר בחדרי המו"מ הקואליציוני ולא כתנאי לקואליציה".

חבר מפלגתה, ח"כ מוסי רז, צייץ בטוויטר: "לאחר ששמעתי הערב את דרישותיו של סמוטריץ נראה לי שכבר עדיף למנות אותו לשופט במקום לשר".

סיפוח ביהודה ושומרון והגבלת היועמ"ש

על פי גורמים באיחוד מפלגות הימין, בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ יציגו לצוות המשא ומתן של הליכוד את מסמך הדרישות שפרטיו המשמעותיים נחשפו הערב במלואם. לפי הדרישות, תיק החינוך ליימסר פרץ ותיק המשפטים לסמוטריץ' - שיבקש גם תיק קטן נוסף, לדוגמא ירושלים או תפוצות.

כמו כן דורש סמוטריץ' העברת חוק נורווגי מורחב באופן מיידי, שיכניס את איתמר בן גביר, מספר 7 באיחוד מפלגות הימין, לכנסת על ידי התפטרות סמוטריץ' ופרץ מהכנסת לאחר מינויים לשרים. דרישות נוספות שמופיעות במסמך: הקמת רשות הסדרה להתיישבות ביהודה ושומרון בראשות שר מהמפלגה, שישמש גם כיו"ר ועדת שרים להתיישבות - ואחריות על החטיבה להתיישבות, על רשות השירות הלאומי והגרעינים התורניים.

אלמנט נוסף במסמך צפוי להתקבל בליכוד ביתר קלות, נוכח המצב המשפטי של העומד בראש המפלגה. סמוטריץ' מתכוון להגיש לצוות המשא ומתן את הצעת החוק, שיזם כבר בכנסת הקודמת: תיקון להצעת חוק החסינות, שמחזירה את חוק החסינות לשנת 2005, ולפיה חסינותו של חבר הכנסת תהיה ברירת המחדל, וחבר כנסת יחסה תחת חסינות מהותית. אם היועץ המשפטי לממשלה מאשר להגיש נגדו כתב אישום, תוסר חסינותו רק בהצבעה בה יידרש רוב בוועדת הכנסת.

בנימין נתניהו, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות)
איך יגיבו בליכוד? בנימין נתניהו | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות

המסמך כולל דרישות נוספות בנושא הרפורמות במערכת המשפט: העברת פסקת התגברות - המשמעות: עיקור מוסד הביקורת השיפוטית, כלומר הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל, ברוב רגיל ואפילו ללא 61 אצבעות.

הדרישות כוללות גם שינוי שיטת בחירת השופטים כך שהממשלה תמנה והכנסת תאשר את מינויים לאחר שימוע; שינוי מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה שלא יוכל להתייצב בבג"ץ נגד עמדת הממשלה כולה או שר בממשלה; וצמצום סמכותו של מבקר המדינה כך שלא יוכל לבקר בזמן אמת.

גם בנושאי ביטחון איחוד מפלגות הימין מתכוון להגיש דרישות נחרצות: לקראת תוכנית טראמפ - הסכמה שלא תהיה נסיגה בקווי היסוד של הממשלה; החלת ריבונות על השטחים היהודים ביהודה ושומרון; ביטול המנהל האזרחי; וחוק ביטול תוכנית ההתנתקות שיאפשר חזרת יהודים לארבעת היישובים בשומרון. אלו הדרישות שאיתן יוצאים באיחוד מפלגות הימין לדרך, וכעת עולה השאלה מה יאפשר נתניהו ומה יסכל – בקדנציה החמישית שלו.