הדרישות של סמוטריץ - בדרך להרכבת ממשלה: מסמך הדרישות של רשימת איחוד מפלגות הימין, שפרטיו המשמעותיים נחשפו הערב (שני) במלואם לראשונה במהדורה המרכזית, מלמד שהמשא ומתן הקואליציוני - שעוד לא החל - הולך להיות ארוך ומפרך. על פי גורמים באיחוד מפלגות הימין, אלו הדרישות שבצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ יציגו לצוות המשא ומתן של הליכוד.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

תחילה לתיקים ולתפקידים: תיק החינוך לפרץ ותיק המשפטים לסמוטריץ' - שיבקש גם תיק קטן נוסף, לדוגמא ירושלים או תפוצות. כמו כן דורש סמוטריץ' העברת חוק נורווגי מורחב באופן מיידי, שיכניס את איתמר בן גביר (מס' 7 באיחוד מפלגות הימין) לכנסת על ידי התפטרות סמוטריץ' ופרץ מהכנסת לאחר מינויים לשרים.

דרישות נוספות שמופיעות במסמך: הקמת רשות הסדרה להתיישבות ביהודה ושומרון בראשות שר מהמפלגה, שישמש גם כיו"ר ועדת שרים להתיישבות - ואחריות על החטיבה להתיישבות, על רשות השירות הלאומי והגרעינים התורניים.

לפי החוק, בג"ץ לא יוכל להתערב בסוגיית הח (צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות)
שופטים יעברו שימוע פומבי? | צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות

איך יגיבו בליכוד לדרישות?

אלמנט נוסף במסמך צפוי להתקבל בליכוד ביתר קלות, נוכח המצב המשפטי של העומד בראש המפלגה. סמוטריץ' מתכוון להגיש לצוות המשא ומתן את הצעת החוק, שיזם כבר בכנסת הקודמת: תיקון להצעת חוק החסינות, שמחזירה את חוק החסינות לשנת 2005, ולפיה חסינותו של חבר הכנסת תהיה ברירת המחדל, וחבר כנסת יחסה תחת חסינות מהותית. אם היועץ המשפטי לממשלה מאשר להגיש נגדו כתב אישום, תוסר חסינותו רק בהצבעה בה יידרש רוב בוועדת הכנסת.

המסמך כולל דרישות נוספות בנושא הרפורמות במערכת המשפט: העברת פסקת התגברות - המשמעות: עיקור מוסד הביקורת השיפוטית, כלומר הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל, ברוב רגיל ואפילו ללא 61 אצבעות; שינוי שיטת בחירת השופטים כך שהממשלה תמנה והכנסת תאשר את מינויים לאחר שימוע; שינוי מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה שלא יוכל להתייצב בבג"ץ נגד עמדת הממשלה כולה או שר בממשלה; וצמצום סמכותו של מבקר המדינה כך שלא יוכל לבקר בזמן אמת.

גם בנושאי ביטחון איחוד מפלגות הימין מתכוון להגיש דרישות נחרצות: לקראת תוכנית טראמפ - הסכמה שלא תהיה נסיגה בקווי היסוד של הממשלה; החלת ריבונות על השטחים היהודים ביהודה ושומרון; ביטול המנהל האזרחי; וחוק ביטול תוכנית ההתנתקות שיאפשר חזרת יהודים לארבעת היישובים בשומרון. אלו הדרישות שאיתן יוצאים באיחוד מפלגות הימין לדרך, וכעת עולה השאלה מה יאפשר נתניהו ומה יסכל – בקדנציה החמישית שלו.