הסיפור שכבר הפך למביך. כחלק מחגיגות יום הצבא שצוינו באיראן, הציג חיל האוויר האיראני את "מטוס הקרב החדש" שלהם מסוג "קוסאר". המטרה לאיים על מדינות המערב ולהראות את העוצמה של התעשייה המקומית.

הבעיה היא שאיום לא היה פה, ובטח שלא עוצמה. מטוס הקרב הזה נחשף עוד באוגוסט 2018, ובכלל מדובר במטוס קרב בן 50 שנים, שייצרו האמריקאים בעצמם. זו הפעם הראשונה בה נראה מטוס הקוסאר כשהוא טס באוויר. 

המטוס לא הוצג כשהוא חמוש, ולא ברור מה היכולות שלו לאחר השדרוג האיראני. מצד אחד סביר שהתעשייה האיראנית הצליחה לחבר לו כמה אמצעי לחימה חדשים, אולי גם לשפר לו את הטווח. אבל בסופו של יום זה הדבר הכי רחוק מ"מטוס קרב חדש", כפי שהציגו זאת האיראנים.

לא צריך להיות מומחה גדול עם אלפי שעות טיסה בחיל האוויר כדי לראות ולהבין שמדובר במטוס קרב אמריקאי מסוג F-5, שפותח בשנות ה-50 עבור חיל האוויר האמריקני. מדובר במטוס תקיפה קל, פשוט להפעלה ולתחזוקה – ובעיקר, זול.

לחיל האוויר האיראני הוא הגיע בעשרות עוד לפני עידן האייתולות, ב-1965. כיום האיראנים מפעילים 26 מטוסים מהסוג הזה, במה שאפשר להחשיב כהישג תעשייתי בפני עצמו.

העובדה שלא ניתן לראות עליו בליטות חדשות, אנטנות או כל דבר מהסוג הזה מלמדת שהאיראנים לא בדיוק שיפרו את מטוס הקרב העתיק הזה, ומדובר ככול הנראה במה שנהוג לכנות כיום "פייק ניוז".

יש לציין שזו לא הפעם הראשונה שהגרוטאה הזו הופכת למטוס קרב איראני "חדיש ומתקדם". כבר בשנת 2013, ה-F-5 הפך לחמקן המתקדם תחת השם "קאהר 313", אחרי שעבר לא יותר מאשר עבודות פחחות וצביעה באפור. עוד קודם לכן, ב-2007, האיראנים הציגו את מטוס הקרב "סאהק", ששוב התגלה כ-F-5 מיושן עם מעט שינויי מבנה.

לאיראן בהחלט נספרת בעולם בכל הקשור לייצוא טרור, ייצור טילים ועוד כמה פרטי לחימה, אבל ספק אם זו הדרך הנכונה לתעשיית ייצור של מטוסי קרב מתקדמים.