י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרויקט חג מיוחד

הממשיך בהרצליה: בנו השביעי של הרב; ה'מעמיד' של 'אור ישראל'

הפרק השני בסדרת הממשיכים ב'בחדרי חרדים' מספק הצצה לממשיך דרכו של רבה של הרצליה הגרי"י יעקובוביץ זצ"ל שנפטר באופן פתאומי בחורף האחרון והותיר את תושבי העיר המומים. הבן השביעי רבי מרדכי שלמה יעקובוביץ, שהשפעתו על כלל התושבים בעירו היתה עצומה 

הממשיך בהרצליה: בנו השביעי של הרב; ה'מעמיד' של 'אור ישראל'
הגרמ"ש יעקובוביץ מספיד את אביו זצ"ל בהלוויה בהרצליה צילום: שוקי לרר

שמונה בנים וארבע בנות זכה רבה של הרצליה הגאון רבי יצחק יחיאל יעקובוביץ זצ"ל להותיר אחריו בעולם, כולם ממשיכי דרכו ומורשתו הרוחנית הכבירה, מרביצי תורה נודעים איש איש במקום מגוריו.

בנו השביעי הוא הגאון רבי מרדכי שלמה יעקובוביץ שזכה בחלקו להמשיך מורשת אביו במקום מגורי אביו בעיר הרצליה וימלא את מקומו בעיר וייבחר בעתיד בבחירות שייערכו לרבנות העיר.

עם לידתו בשנת תשכ"ה, נכנס בבריתו של אברהם אבינו על ברכיו של מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, שהגיע במיוחד לעיר הרצליה להשתתף במעמד הברית שלא כמנהגו וזאת לאות ההערכה וידידות לרב העיר על עמידתו האיתנה על משמר ההלכה.

בילדותו למד בת"ת המקומי שהיה תחת הנהגת אביו הרב זצ"ל ולאחר מכן נכנס עוד טרם הגיעו למצוות ללמוד בישיבת פוניבז' לצעירים שם יצק מים על ידי ראשי הישיבה מרנן הגראי"ל שטינמן והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל.

משם המשיך לישיבה הגדולה פוניבז', אך באותה התקופה הוקמה בעיר פתח תקווה ישיבת 'אור ישראל' ע"י הגאון רבי יגאל רוזן ורבי מרדכי שלמה נשלח על ידי ראשי ישיבת פוניבז' להיות חלק ממייסדי הישיבה, יחד עם קומץ תלמידים מובחרים שנבחרו בקפידה. שם נקשר בקשר אמיץ עם ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן שהתבטא אודותיו כי הישיבה חבה לו רבות בהיותו ה'מעמיד' של יסודות קיומה באווירה התורנית המיוחדת והמעמיקה שהשרה על צעירי התלמידים תוך הנהגה מופלאה ויחס לבבי עד האחרון שבהם.

הגרי"י יעקובוביץ זצ"ל ובנו ממשיך דרכו אצל מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. צילום: שוקי לרר

את רבו המובהק רואה הגר"ש במשגיח הגר"ח וואלקין, הקשר בין הרב והתלמיד נוצרו בימי אור ישראל (שם הגר"ח ואלקין כיהן כמשגיח בהקמת הישיבה מ.ו.) ומאז לא זזה ידו של רבי שלמה מידו של רבו הגדול.

יש הטוענים שאף את דרכו של רבי שלמה בקירוב רחוקים והיכולת להשפיע על כל גווני הקשת, קיבל מרבו המשגיח שליט"א שאחד המוטיבים המרכזיים במשנתו הוא אהבת ישראל וקירוב רחוקים, ורבים מארגוני הקירוב עומדים תחת נשיאותו והכוונתו.

שנים ספורות לאחר נישואיו, נקרא ע"י ראשי ישיבת אופקים לכהן בה כר"מ ולהבדיל ממרבית אנשי הצוות בישיבה שהעדיפו להמשיך להתגורר בערים החרדיות, רבי שלמה סבר להיפך, כי מחובתו להיות זמין לתלמידיו בכל עת ויצא עם משפחתו להתגורר באופקים בקהילה החרדית הקטנה והרחוקה.

תלמידיו מאותה התקופה מציינים בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי את דרכו הטמיע במקום והשפעתו היתה ניכרת על כלל תושבי המקום, בהם גם הרחוקים ממצוות. בשיעורי תורה והלכה שנשא במגוון בתי הכנסת ובריכוזי העולים מארצות המזרח שהיוו גרעין משמעותי בתושבי העיר והמושבים הסמוכים כשרבים מהם שולחים את ילדיהם לחינוך ישיבתי טהור בזכות פעולותיו, כשהוקמה בירושלים ישיבה לצעירים 'אוצר התורה' שבראשות הגאון רבי שמואל רבר בשכונת רמות נקרא הגאון רבי מרדכי שלמה אל הדגל שם מכהן הוא עד היום כר"מ.

דרך הלימוד הבהירה ויסודות הלימוד שהוא מקנה לתלמידיו הנם לשם דבר בעולם הישיבות, ורבים שולחים את ילדיהם גם משכונות מרוחקות בכדי ללמוד בישיבה בה הוא מכהן. בעשור האחרון התבקש הגרמ"ש שליט"א ע"י גדולי ישראל להוסיף בהרבצת תורה ויראה גם בישיבת 'דעת חיים' הספרדית בירושלים.

במשך כל השנים היה הגאון רבי מרדכי שלמה קרוב מאד לאביו זצ"ל והיה סמוך על שולחנו הגדול בעזר וסיוע בהנהגת העיר וענייני הקהילה. את החגים כולם היה עושה במחיצתו בעיר הרצליה כשהוא מכתת את רגליו בכל שכונות העיר למסירת שיעורים ופיקוח על צרכי היהדות יחד עם אביו המנוח הגאון רבי יצחק יחיאל זצ"ל.

הגרי"י יעקובוביץ זצ"ל בהתייעצות אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר

עם הסתלקותו בפתע פתאום של רב העיר, רק טבעי היה הדבר שהג"ר מרדכי שלמה ייכנס לנעליו הגדולות. אך הוא סירב לכך בכל תוקף וטען כי אחיו הגדולים ראויים ממנו.

להפתעתו, נקרא עם תום ימי השבעה לבתי רבותיו מרנן ראשי ישיבת פוניבז' ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין וראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי, שהפתיעו אותו באומרם כי הם פונים אליו בשליחות כל בני המשפחה הסוברים כי אין מתאים יותר ממנו להמשיך את הנהגת העיר בדרך בה העמיד והתווה אביו הגדול זצ"ל ובברכתם ובברכת שר התורה הגר"ח קנייבסקי. עם תום ימי השלושים נערך מעמד הכתרה בהיכל בית הכנסת הגדול בעיר.

הבן הממשיך, רבי מרדכי שלמה בעצרת השלושים בסוד שיח עם הראש"ל הגר"י יוסף. צילום: באדיבות המצלם 

את כתב ההכתרה הקריא זקן המתפללים שעוד השתתף במעמד ההכתרה של אביו לפני כשבעים שנה, בשבת הגדול נשא את הדרשה המרכזית בבית הכנסת הגדול בעיר לשם נאספו כלל תושבי מרכז העיר ורבים מהם ציינו כי את דבריו הם שמעו בעיניים עצומות, בנימוק כי כשהם עצמו את העיניים הם יכלו לחוש כי מי שמוסר את הדרשה הוא לא אחר מאשר הרב זצ"ל ורק כשראינו בעיניים ידענו כי לא הרב זצ"ל עומד לפנינו כי אם בנו ממשיך דרכו.

זכינו מציינים תושבי המקום שאין לנו רב חדש אלא אותו הרב שהיה לנו ממשיך לנו ע"י בנו שדמותו והנהגתו הם כשל אביו זצ"ל לאורך שנים רבות.

מסע הלווית הרב זצ"ל בבית הכנסת הגדול בהרצליה. צילום: שוקי לרר

הרב יעקובוביץ הרצליה ממלא מקומו רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד