טור לפסח

ביקור בכלא האמריקני // הרב עידו וובר

הביקור בבית הכלא השמור והנוקשה שבארצות הברית, הותיר בי רושם עז והמחישה עבורי מהי המשמעות להיות עבד ואסיר. אז בואו ונודה באמת בליל הסדר לאבינו שבשמיים (חג הפסח)

הרב עידו וובר (באדיבות המצלם)

בעוד שעות ספורות נסב כולנו בעזרת השם יתברך סביב שולחן ליל הסדר ונאמר בין השאר את הפיסקה בגדה: "ואילו לא הוציא ה' את אבותינו ממצרים, הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים".

מילים אלו יפלחו השנה את ליבי וירטיטו את גופי יותר מתמיד. והסיבה לכך נעוצה בעובדה שלפני מספר שבועות ביקרתי חבר טוב שמרצה עונש מאסר ממושך באחד מבתי הכלא הכי שמורים וקשים בארצות הברית. זה היה עיצומו של יום שלג כבד. חסיד סאטמר שמתגורר בשכונת "ווילימסבורג" הניו יורקית, אסף אותי במכוניתו בשעת בוקר מוקדמת בכדי שאבקר יחד עמו את חברינו המשותף ששוהה בבית כלא שממוקם על אחד ההרים הגבוהים בפרברי ניו יורק.

הנסיעה לשם ארכה שעה ארוכה. חומה ענקית שמוקפת בגדר תיל גבוהה, קידמה את פנינו. כשנכנסנו למבוא של בית המחבוש הזה קידמו את פנינו שוטרים קשוחים בארשת פנים חתומה שמטילה אימה ופחד.

ואז לאחר בדיקות ביטחוניות קפדניות הורשינו להיכנס לחדר הביקורים שבבית הסוהר הזה. דמעות ניגרו מהעיניים שהתבוננו אלה באלה. עיניי זלגו דמעות למראה חברי הלבוש במדי אסיר באגף כלא שבו שוהים רוצחים עזי נפש. עיניו של חברי הוצפו דמעות ברגע שהבחין בי. בתום שעה קלה, פגה מעט ההתרגשות שלנו וישבנו לשוחח זה עם זה.

חברי גולל לפני את קשיו המרובים בבית הכלא הזה אשר מנוהל על ידי אנשים חסרי לב שמתעלמים מצרכיו הבסיסיים בענייני דת ויהדות. "אפילו קידוש כהלכה לא ניתן לי לעשות כאן" סיפר לי חברי. "בכדי להשיג את הכמות הנדרשת של מיץ הענבים לקידוש, עלי ל"שחד" את האסירים האחרים באמצעות מנות האוכל שמוגשות לי. לאחר שאני נותן להם את מנות האוכל שלי, הם בתמורה מביאים לי את כמות מיץ הענבים המוגשת להם ואז אני יכול לעשות קידוש כהלכה".

בהמשך גולל לפני חברי את מסכת הייסורים הנוראה שעוברת עליו מיחסם העוין של הסוהרים כלפי חזותו היהודית חרדית.

בתום שעתיים של שהיה במחיצתו, נפרדתי ממנו תוך כדי שאני מברך אותו ומתפלל מעומק ליבי שבקרוב ממש יתרחש הנס הגדול עבורו ועבור משפחתו היקרה והוא יוכל לשוב לשיעורי התורה הרבים שהיה נוטל חלק בהם לפני שנעצר.

הביקור הזה בבית הכלא השמור והנוקשה שבארצות הברית, הותיר בי רושם עז. ההגעה לשם המחישה עבורי מהי המשמעות להיות עבד ואסיר.

אז בואו ונודה באמת מעומק ליבנו בליל הסדר הבא עלינו לטובה לאבינו שבשמיים על כך שהוציאנו ממצרים מעבדות לחירות ונתחנן לפניו שבקרוב ממש יוציאנו מגלות לגאולה יחד עם חברי מנחם שמואל בן טויבע שיחי'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר