קתדרלת נוטרדאם, אתמול (צילום: AP, חדשות)
קתדרלת נוטרדאם, אתמול | צילום: AP, חדשות

הרשויות בצרפת סבורות כי השרפה בנוטרדאם נגרמה ככל הנראה מקצר חשמלי, כך דווח הערב (חמישי) בסוכנות הידיעות AP. לפי הדיווח, מפי גורם משטרתי שביקש לשמור על עילום שם, עדיין לא ניתן אישור לעבוד בתוך הקתדרלה ולחפש בין ההריסות ראיות לסיבת השרפה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בזמן שבצרפת ממשיכים לעכל את האסון שפקד את הקתדרלה, שהפכה לאחד מסמליה הבולטים של צרפת בכלל ופריז בפרט, בתוך יומיים בלבד הספיקו מיליארדרים ותאגידים צרפתיים להבטיח תרומות בסכום מצטבר של כ-900 מיליון אירו לשיקומה. אולם רצף ההבטחות עוררו תהיות מצד גורמים בצרפת לגבי המניעים העומדים מאחורי התרומות הזריזות, כמו למשל אם התורמים ייהנו מהטבות מס.

הראשונים להתחייב לתרומת ענק היו פרנסואה הנרי פינו ואביו פרנסואה פינו. משפחת פינו היא בעלת השליטה בתאגיד קרינג, שמחזיק במותג האופנה היוקרתי גוצ'י. המשפחה הבטיחה לתרום 100 מיליון אירו דרך חברת ההשקעות שלהם, "ארטימס".

השרפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות

משפחת ארנו היריבה והמתחרה שמחזיקה במותג היוקרה לואי ויטון לא נשארה חייבת: דקות לאחר ההודעה הנדיבה של משפחת פינו, משפחת ארנו יצאה בהצהרה משלה - כשהיא מכפילה את סכום התרומה. יתרה מכך, המשפחה הודיעה שלא רק שתתרום 200 מיליון אירו - היא גם תרתום את המשאבים העיצוביים והאדרכליים של מותג האופנה היוקרתי כדי לעזור בשחזור הקתדרלה.

שתי המשפחות היריבות ממש לא לבד. חברת "לוריאל" הצרפתית שגם היא תתרום 200 מיליון אירן משלה לתיקונים, וכך גם הטייקון הצרפתי ברנאר ארנו, בעלי התאגיד LVMH, הודיע שיתרום סכום זהה כדי "להראות סולידריות העת הזו של טרגדיה לאומית". מנכ"ל תאגיד הנפט והגז הצרפתי "טוטאל" הודיע בציוץ בטוויטר שהחברה שלו תתרום 100 מיליון אירו.

שריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז (צילום: Sky News, חדשות)
צילום: Sky News, חדשות

בעקבות האסון, ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ הודיע ארצו צרפת תשיק בקרוב תחרות בין לאומית לאדריכלים שיתחרו על עיצוב הצריח של קדתרלת נוטרדאם שקרס בשרפה שהשתוללה במבנה ההיסטורי במשך 9 שעות. "התחרות הבין לאומית תאפשר לנו גם לשאול את השאלה - האם אנחנו צריכים ליצור מחדש את הצריח?", אמר פיליפ שהכריז על התחרות.

שלשום הכריז נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "נוטרדאם תיבנה מחדש בתוך חמש שנים - ויפה אפילו עוד יותר". במסיבת העיתונאים שכינס בארמון האליזה הוסיף כי "זה תלוי בנו להפוך את האסון להזדמנות".

נמשכים המאמצים בכיבוי השריפה (צילום: AP, חדשות)
צילום: AP, חדשות
המזבח בקתדרלת נוטרדם, פריז (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות
נוטרדאם (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות
נוטרדאם (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות