Skip to content

שני עיתונאים ושני פעילי "חוזרים להר הבית" נעצרו הלילה

העיתונאים ופעילי ימין נעצרו ועוכבו בעת שהעיתונאים תיעדו את ניסיון הפעילים להגניב גדיים להר הבית על מנת להקריבם כקורבן פסח. מועצת העיתונות והתקשורת בישראל וארגון העיתונאים גינו את המעצר. בעקבות פניית מועצת העיתונות שחררה המשטרה את ציוד הצילום וההקלטה של העיתונאים מבלי שבדקה את תכנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבעה בני אדם בתוכם שני עיתונאים עוכבו הלילה (חמישי) בדרך להר הבית כשברשותם שני גדיים, בחשד שניסו להקריבם ולעורר פרובוקציה במתחם. כך דווח על ידי משטרת ישראל. העיתונאים עוכבו במשך חמש שעות וחצי והמשטרה החרימה את ציודם לאחר שתיעדו את פעילי הר הבית. הפעילים ניסו להכניס גדיים לעיר העתיקה בירושלים למטרת קורבן פסח.

צילום: אסף פריד
צילום: אסף פריד

במשטרה ציינו כי "הארבעה נעצרו בעקבות מיד שהתקבל על כך שהחשודים התכוונו להקריב את הגדיים כקורבן פסח בתוך שטח הר הבית כדי ליצור פרובוקציה. סמוך לשער יפו אותר הרכב החשוד ובו נתפסו שני פעילי הר הבית ושני עיתונאים שהגיעו לסקר את האירוע. בתא המטען נמצאו שני גדיים. החשודים, פעילי הר הבית, הם גבר כבן 40 תושב עפרה וקטין בן 17 תושב מרכז הארץ.
שני העיתונאים, המשתייכים למערכת עיתון הארץומערכת אתר"וואלה" יחד עם כל יושבי הרכב עוכבו לחקירה וציודם נתפס במסגרת החקירה ואיסוף הראיות. העיתונאים שוחררו, אך יזומנו להמשך חקירה ואילו השניים האחרים יובאו בפני שופט"
מדובר בהגר שיזף, עיתונאית "הארץ", ויותם רונן, עיתונאי "וואלה", כששניהם מצלמים סרט עצמאי בנושא פעילי המקדש. הלילה התלוו השניים לשני פעילים שניסו, כבכל שנה, להבריח שני גדיים בתא המטען של מכוניתם לתוך העיר העתיקה. יצוין בכל הפעמים הזדמנות נעצרו הפעילים בערב החג על ידי בלשים שארבו להם. כאמור המכונית, ובה שני העיתונאים, שני הפעילים וגם הגדיים החבויים בה, נעצרה על ידי שוטרים בשער יפו.
מבירור שעשתה מערכת "ה ארץ" עולה כי לאחר העיכוב שיזף ורונן הציגו לשוטרים את תעודות העיתונאי שלהם, אך למרות ז את הם עוכבו ונלקחו לתחנת משטרת הקישלה.
החוקר החרים את כל ציוד הצילום שלהם, כולל כרטיסי הזיכרון מהמצלמה. "הוא לקח ליותם אפילו את כרטיסי הזיכרון שהיו על המפתחות שלו, שלא קשורים למה שצילמנו הערב ושאל אם הוא מחביא עוד כרטיסים", סיפרה שיזף למערכת העיתון.
השניים הוחזקו בנפרד במשך כל הלילה ושוחררו רק ב-6:30 בבוקר בלי שנחקרו כלל. הציוד שלהם וכרטיסי הזיכרון עדיין בחזקת המשטרה, ולדברי השוטרים הועבר מהקישלה למטה המשטרה במגרש הרוסים, אך לאחר פניית מועצת העיתונות והתקשורת בישראל למשטרה, מסרה דוברת המשטרה, נצ"מ סיגל טולדו, כי "הציוד יוחזר לעיתונאים בלי שהמשטרה תנסה לבדוק מה מכילים כרטיסי הזיכרון".
עורך "הארץ", אלוף בן, שיגר הבוקר בנושא מכתב דחוף למ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, בו נכתב בין ה שאר: "החרמת ציודם היא פגיעה אנושה בחיסיון העיתונאי", כתב, "המשטרה יודעת היטב את כללי ההתנהלות מול עיתונאים המחזיקים בתעודת לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), ונדרשת לעמוד בהם. הנכם נדרשים להחזיר את הציוד מיד, ועד אז לוודא שלא נעשה שום שימוש בחומר שנמצא אצלכם. ככל שהמשטרה רוצה להשתמש בחומר עיתונאי כלשהו – מצולם, מוקלט או כתוב – עליה לדרוש צו בית משפט כדי לתפוס את החומר וכדי לנבור בו". בן הדגיש כי: "התנהלות המשטרה הלילה בעיכוב העיתונאים למשך שעות והחרמת ציודם העיתונאי מהווה פגיעה אנושה בחסיון העיתונאי הקיים, בעיקר כאשר לא היתה הסכמה של מקורותיהם לחשיפה".

צילום: אסף פריד
צילום: אסף פריד

יו"ר ארגון "חוזרים להר הבית" רפאל מוריס, יו"ר "חוזרים להר", מסר בתגובה למעצרים: "משטרת ישראל ממשיכה במדיניות הרפיסות הקבועה שלה כאשר היא משקיעה במיגור הדרישה היהודית להקריב קורבן פסח, בעוד היא נותנת למוסלמים להמשיך לדרוש לרצוח יהודים בהר הבית ופותחת להם את שער הרחמים רק כדי לא לעורר את זעמם". לדברי מוריס, "אנו נמשיך בדרישה שלנו להקרבת קורבן פסח עוד השנה על אפם ועל חמתם של משטרת ישראל ושאר מעכבי הגאולה. הגיע הזמן שהיהודים יתחילו להרים את הראש ולדרוש מעל כל במה את חידוש קורבן הפסח ובניין בית המקדש בהר הבית".

מועצת העיתונות והתקשורת בישראל גינתה את האירוע ומסרה: "מועצת העיתונות מגנה בחריפות את מעצרם של כתבת "הארץ", הגר שיזף וכתב "וואלה", יותם רונן הלילה בירושלים, בעת שהיו במשימת סיקור עיתונאי. שני העיתונאים עוכבו בשעה שתיעדו פעילות של פעילי הר הבית שביקשו לקיים זבח פסח סמוך להר הבית. עיכוב עיתונאים בעת שהם עושים את עבודתם, והחרמת הציוד שלהם, לרבות כרטיסי זיכרון, מהווים פגיעה חמורה בחופש העיתונות. משטרת ישראל מחויבת – על-פי פסיקת בית-המשפט העליון וגם על-פי פקודות הקבע שלה – לשמור על חיסיון עיתונאי. נטילת כרטיס זיכרון ובו חומר עיתונאי מצולם, והגדרתו כ"ראיות" היא פגיעה ישירה ומכוונת בחיסיון העיתונאי ובחופש העיתונות".

ארגון העיתונאים גינה את עיכוב שיזף ורונן ודרש מהמשטרה להשיב להם את הציוד שלהם באופן מידי, וכן להתנצל ולפצות אותם ולנקוט בצעדים משמעתיים. "אין ספק שהמשטרה יודעת שהיא עיכבה עיתונאים ושהיא החרימה ציוד מקצועי, שכן הדבר מופיע כהתרברבות בהודעה לתקשורת מדוברות המשטרה עצמה", נמסר מהארגון, "במדינה דמוקרטית אין שום מקום לעיכוב או מעצר של עיתונאים שעושים את עבודתם בשם הציבור. החרמה של ציוד עיתונאי, לרבות ציוד צילום וכרטיסי זיכרון, על תקן 'איסוף ראיות' מהווה פגיעה אנושה בחיסיון המקורות ולפיכך גם בחופש העיתונות."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן