התובע הכללי של ארה"ב הציג היום (חמישי) את עיקרי ממצאי הדוח של התובע המיוחד רוברט מולר בנושא ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, לקראת פרסום הדוח לציבור. לדבריו, החקירה העלתה שלא הייתה קנוניה בין אנשי הקמפיין של דונלד טראמפ לממשלת רוסיה וכי לא היה שיבוש חקירה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ויליאם בר, מינוי של הנשיא טראמפ, קיים מסיבת עיתונאים במשרד המשפטים בוושיגנטון לקראת החשיפה המצופה הדוח בן 400 העמודים, שחלקים ממנו צונזרו. "ממשלת רוסיה שמה לה למטרה להתערב במערכת הבחירות שלנו אך תודות לחקירה המקיפה של התובע המיוחד, אנו יודעים שהסוכנים הרוסים שביצעו את המזימה הזו לא נהנו משיתוף פעולה של הנשיא טראמפ או אנשי הקמפיין שלו", אמר בר.

לדבריו, טראמפ נקלע למצב בלתי אפשרי עם השבעתו. "בעודו נכנס לתפקיד ומנסה למלא את תפקידו כנשיא, סוכנים פדרליים ותובעים בחנו לעומק את התנהלותו לפני ואחרי כהונתו ואת פעולותיהם של חלק ממקורביו", אמר בר. "באותו זמן, היו ספקולציות בלתי נלאות בתקשורת על אשמתו האישית של הנשיא. ואולם, כפי שהוא אמר מההתחלה, לא הייתה קנוניה".

צפו בסיכום עיקרי דוח מולר (צילום: רויטרס, חדשות)
התובע המיוחד, רוברט מולר | צילום: רויטרס, חדשות

בר טען כי הנשיא "היה מתוסכל וזועם" והאמין שהחקירה חותרת תחת נשיאותו, נהנית מתמיכת יריביו הפוליטיים וניזונה על ידי הדלפות לא חוקיות. "אף על פי כן, הבית הלבן שיתף פעולה באופן מלא עם החקירה, העניק גישה מלאה למסמכי הקמפיין והבית הלבן, הנחה עוזרים בכירים להעיד בחופשיות ונמנע מלהשתמש בסמכותו כנשיא. בו בזמן, הנשיא לא נקט כל צעד שמנע מהתובע הכללי כל מידע כדי להשלים את החקירה", אמר התובע הכללי.

בר ציין כי הרוסים ניסו להתערב בבחירות בשתי דרכים. "ראשית, היה ניסיון לזרוע דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות", אמר בר. הוא חשף כי מספר רב של אזרחים רוסים וישויות רוסיות הואשמו בעקבות החקירה. "התובע המיוחד לא מצא ראיות לכך לשיתוף פעולה אמריקני עם הרוסים", אמר התובע הכללי.

"המשחק נגמר". הציוץ של טראמפ (צילום: מתוך הטוויטר של דונלד טראמפ, חדשות)
"המשחק נגמר". הציוץ של טראמפ | צילום: מתוך הטוויטר של דונלד טראמפ, חדשות

דרך נוספת של הגורמים הרוסים להתערב בבחירות הייתה באמצעות פריצה וגניבת מידע ממחשבים הקשורים למפלגה הדמוקרטית ולהילרי קלינטון. "החקירה הביאה לגיבוש אישומים נגד קציני מודיעין רוסים, אך הם עדיין חופשיים", הזהיר בר.

בשאלת שיבוש החקירה, בר ציין כי דוח מולר כולל 10 אירועים של שיבוש אפשרי שבהם טראמפ היה מעורב ונבחנו אם הם עונים על ההגדרה של שיבוש חקירת ההתערבות הרוסית. לדבריו, הוא וסגנו, רוד רוזנשטיין, חלקו על חלק מ"התיאוריות המשפטיות" של מולר לגבי שיבוש חקירה וקבעו שהתובע המיוחד לא כלל "ראיות מספקות" שיקבעו אם טראמפ שיבש חקירה.

"אחרי בחינה מדוקדקת של הפרטים, סגן התובע ואני קבענו שהראיות שהעלה התובע הכללי לא מספיקות כדי לקבוע שהנשיא שיבש חקירה", אמר בר. כמו כן לא נמצאו ראיות לכך שטראמפ פעל ממניעים מושחתים. כשנשאל מדוע הוא וסגנו קבעו שלא היה שיבוש אם מולר עצמו לא קבע זאת, בר השיב: "מסמכותנו כראשי התביעה לקבוע זאת. בהיעדר קביעה כזאת מצד מולר, אנחנו הכרענו".

טראמפ: "המשחק נגמר"

"בשורה התחתונה, אחרי שנתיים של חקירה, אלפי זימונים לעדות, מאות צווים ועדויות, התובע המיוחד קבע שממשלת רוסיה תמכה במאמצים לא חוקיים להתערב בבחירות לנשיאות ב-2016 אך לא מצא שקמפיין טראמפ או אמריקנים נוספים שיתפו איתם פעולה", אמר בר.

מיד עם סיום מסיבת העיתונאים, טראמפ צייץ בטוויטר תמונה עם הכיתוב: "לא הייתה קנוניה, לא היה שיבוש. לכל השונאים והדמוקרטים מהשמאל הקיצוני - המשחק נגמר". כעת הדוח יועבר לקונגרס, לאחר שהוצאו ממנו מידע מכמה סוגים: מידע של חבר מושבעים גדול, מידע מסווג, מידע הקשור לחקירה מתנהלת ומידע שקשור לצדדים שלישיים.

את הדוח החלקי העביר מולר לקונגרס כבר לפני כחודש, ומתקצירו עלה כי לא הייתה שום קנוניה (Collusion) בין הרוסים לקמפיין טראמפ בבחירות 2016, ולא נשללה האפשרות שהנשיא שיבש חקירה. טראמפ כינה היום את האירוע "הטרדה נשיאותית" ותקף בחריפות את הדמוקרטים שאותם כינה "מושחתים".