נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן (צילום: רויטרס, חדשות)
נשיא טורקיה, ארדואן | צילום: רויטרס, חדשות

נשיא טורקיה ארדואן ספג מהלומה בבחירות האזוריות שנערכו במדינה לפני כשבועיים כשמועמדי מפלגתו הפסידו בערים הגדולות. לאחר שהודיע כי לא יקבל את התוצאות ולמרות מאמציו הרבים של ארדואן לשנות את הגזירה, היום (רביעי) אושר באופן רשמי מינויו של מועמד מפלגת האופוזיציה לראשות העיר הגדולה ביותר בטורקיה - איסטנבול.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לפי הדיווחים בתקשורת הטורקית, תמה הספירה המחודשת של הקולות ומועמד האופוזיציה אקרם איממוגלו קיבל את המנדט לעמוד בראשות העיר איסטנבול, וייכנס לתפקיד עוד הערב. תהיה זו הפעם הראשונה מזה 25 שנה שהשליטה בעיר לא תהיה בידי נציג ממפלגת השלטון. הנשיא הטורקי טוען לאי סדרים והערעור, דורש בחירות חדשות, וממתין להכרעה בערעור שהגיש.

ראש העיר החדש, אקרם איממוגלו (צילום: רויטרס, חדשות)
ראש העיר החדש, אקרם איממוגלו | צילום: רויטרס, חדשות

לפני כשבועיים, מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן איבדה בבחירות גם את ראשות הבירה אנקרה, לראשונה מאז שהמפלגה הוקמה ב-2001. אז, בתגובה לתוצאות הבחירות הודיע ארדואן כי "ברור שאי סדרים השפיעו על תוצאות הבחירות באיסטנבול". הוא אף הכריז שיש למפלגתו ראיות רבות לאי הסדרים וטען שניצח, על אף ההערכות נגדו.

בלשכתו של ארדואן לא המתינו לספירת כל הקולות כדי לדרוש ספירה מחודשת. "אנשים הצביעו בעד דמוקרטיה, הם בחרו בדמוקרטיה", אמר חבר המפלגה קאמל קילקדרוגלו שמיהר להכריז ניצחון בערים הגדולות. לא ברור איזה הפסד צורב יותר לנשיא הטורקי - זה בבירה או זה באיסטנבול שמראשותה זינק ארדואן לקריירה הלאומית.

לאחר הבחירות האזוריות בטורקיה, משקיפים אירופים שפיקחו עליהן אמרו כי הם מודאגים מאובדן חירויות בטורקיה. המשקיפים גילו מגבלות לחופש הביטוי של אזרחים ועיתונאים, יום אחרי שהתוצאות הראו הפסד בכמה עשרות אלפי קולות למפלגתו של ארדואן בערים הגדולות.