מאמינים באוטונומיה בלבד? (צילום: קובי גדעון / לע"מ, חדשות)
קושנר, נתניהו וטראמפ | צילום: קובי גדעון / לע"מ, חדשות

יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר היום (רביעי) לקבוצת שגרירים כי תוכנית השלום של הנשיא האמריקני לסכסוך הישראלי-פלסטיני תיחשף אחרי סיום חג הרמדאן, בתחילת חודש יוני. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מפי גורם המעורה בדברים. שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אישר את הפרטים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

לפי הדיווח, קושנר נפגש עם כ-100 שגרירים מרחבי העולם במסגרת אירוע של מחלקת המדינה בוושינגטון והפציר בהם לשמור על ראש פתוח לגבי "עסקת המאה" של טראמפ למזרח התיכון. עוד הדגיש יועצו של נשיא ארה"ב כי התוכנית תדרוש פשרות משני הצדדים.

אישר את הפרטים. ג'ייסון גרינבלט (צילום: דוברות מתפ"ש‎, חדשות)
אישר את הפרטים. ג'ייסון גרינבלט | צילום: דוברות מתפ"ש‎, חדשות

לדברי הגורם, קושנר אמר שהתוכנית תיחשף אחרי הרכבת הממשלה בישראל ואחרי החג המוסלמי, שמסתיים בתחילת יוני. "כולנו נידרש למצוא פשרות סבירות שיהפכו את השלום לאפשרי, אך התוכנית לא תאיים על ביטחונה של ישראל", אמר קושנר.

לתוכנית שני מרכיבים מרכזיים: חלק פוליטי שמטפל בסוגיות הליבה הפוליטיות כמו למשל מעמדה של ירושלים, וחלק כלכלי שמטרתו לסייע לפלסטינים לפתח את הכלכלה שלהם.

דיווח: התוכנית לא תכלול מדינה פלסטינית

שלשום דווח ב"וושינגטון פוסט" כי תוכנית השלום של טראמפ לא צפויה לכלול הקמת מדינה פלסטינית, אלא רק אוטונומיה. עוד דווח כי התוכנית תוצג באביב או בתחילת הקיץ, תכלול הכרה של מדינות ערב בישראל ותעסוק בהרחבה בצרכי הביטחון שלה.

קושנר, המכונה "המוח" מאחורי התוכנית, שפרטיה הרשמיים עדיין עלומים, עבד עליה בשנתיים האחרונות מאז כניסתו לתפקיד. גורמים ערביים המעורים במאמציו של קושנר רמזו כי התוכנית מתמקדת במתן הזדמנויות כלכליות לפלסטינים ובביסוס השליטה הישראלית בשטחים שבמחלוקת. קושנר תיאר את התוכנית ככזו שמתבססת על ארבעה עקרונות מרכזיים: חופש, כבוד, ביטחון והזדמנות.

טראמפ ואבו מאזן בבית הלבן (צילום: רויטרס, חדשות)
"עסקת המאה" - בלי מדינה פלסטינית | צילום: רויטרס, חדשות

במקביל, ה"גארדיאן" הבריטי פרסם מכתב של בכירים לשעבר באיחוד האירופי, בהם שישה ראשי ממשלה ו-25 שרי חוץ, שקוראים לדחות את התכנית בשל היותה לא הוגנת כלפי הפלסטינים. במכתב, שנשלח גם לאיחוד האירופי ולממשלות באיחוד, המנהיגים לשעבר טוענים כי אירופה חייבת לעמוד לצד פתרון שתי המדינות וגינו את המדיניות של ממשל טראמפ שלטענתם היא חד צדדית לטובת ישראל.

"הגיע הזמן שאירופה תתייצב מאחורי התנאים העקרוניים שהציבה לשלום בין ישראל לפלסטין", כתבו הבכירים, שקראו לאימוץ תוכנית שתכלול הקמת מדינה פלסטינית, עם ירושלים כבירה משותפת. "לצערנו, הממשל הנוכחי בוושינגטון נטש את המדיניות האמריקנית ארוכת השנים".

לדבריהם, וושינגטון "הפגינה אדישות מטרידה לסוגיית התרחבות ההתנחלויות" בגדה המערבית וקטעה מאות מיליוני דולרים בכספי סיוע לפלסטינים. בכך, הממשל האמריקני "מהמר בביטחון וביציבות של מדינות רבות הנמצאות על סף דלתה של אירופה".