בדרך להקמת הממשלה הבאה: נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להטיל היום (רביעי) באופן רשמי את משימת הטלת הממשלה על בנימין נתניהו. לאחר שהבוקר התקיימה ישיבת מליאת ועדת הבחירות לאישור תוצאות הבחירות, הן הועברו לנשיא בשעה 13:30. בשעה 19:00 יקבל ריבלין בלשכתו את המועמד שיחליט להטיל עליו את הרכב הממשלה - שצפוי באופן כמעט ודאי להיות נתניהו, שצבר 65 ממליצים. לאחר החתימה על כתב המינוי בשעה 20:05, יישאו השניים דברים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"ביומיים האחרונים קיימתי התייעצויות עם נציגי הרשימות בהן בחרו אזרחי ישראל, ובקרוב אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שעליו המליצו חברי הכנסת", הצהיר הנשיא ראובן (רובי) ריבלין בטקס הרשמי בבית הנשיא. "כולי תקווה כי נשוב בקרוב מאוד לשגרת החיים בהנהגתה של ממשלה גדולה, יציבה, שתשקף כמה שיותר את רצון העם. ברכות למדינת ישראל, על תהליך דמוקרטי, איכותי ורציני, ברכות למתמודדים, ותודה לוועדת הבחירות".

הנשיא הודה לוועדת הבחירות על עבודתה המסורה. "אני שמח שנפתרו התקלות השונות. חברי הוועדה פעלו בממלכתיות, ביושר ובהוגנות, על מנת להבטיח שוויון לכל המועמדים בפני החוק ובפני הבוחר. חשוב שכל אזרח בישראל יידע שהקול שלו נחשב ונספר".

ריבלין הוסיף והתייחס לכך שישראלים רבים לא הצביעו: "הצטערתי לגלות כי שיעור ההצבעה בבחירות הנוכחיות היה נמוך במעט מזה שבקודמתה. משימתנו מכאן והלאה היא להגביר את האמון, לחזק את מעורבותו של הציבור בשיח הפוליטי, ולתמרץ כמה שיותר מאזרחי המדינה לממש את זכותם וחובתם הדמוקרטית".

הדרך להרכבת ממשלת נתניהו ה-5 (צילום: איתן אלחדז/TPS‎, חדשות)
נתניהו בליל הבחירות. ירכיב שוב | צילום: איתן אלחדז/TPS‎, חדשות

יו"ר ועדת הבחירות: ניסו לערער את הלגיטימיות של התוצאות

יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון חנן מלצר, נשא דברים בטקס והודה לכל מי שעסק במלאכה. "לפני רגע נתתי לנשיא את תוצאות הבחירות בכנסת. את התוצאות הציבור קבע". מלצר התייחס לביקורת החריפה, בעיקר מצד מפלגת "הימין החדש" של בנט ושקד: "בימים האחרונים לצערי ניסו לערער את הלגיטימיות של התוצאות על ידי השגות, שנבדקו כולן על ידינו. קיבלתי בסלחנות את הנסיונות לערער את הלגיטימיות כי לא תופסים אף אדם בשעת צערו".

מלצר מתח ביקורת על הניסיונות לערער את הלגיטימיות של מערכת המשפט והתקשורת: "במערכת הבחירות היה מי שניסה לערער על מוסדות אחרים של הדמוקרטיה. העצמאות ואי התלות של בית המשפט העליון חשובה בדיוק כמו הרשות המבצעת והמחוקקת. הדמוקרטיה היא השילוב של כל הגורמים האלה. רק כך אפשר יהיה לקיים דמוקרטיה תקינה".

"אנחנו בדקנו את רוב ההשגות כעניין שבשגרה מטעמנו אנו", הוסיף. "כל השגה נבדקה ולפנים משורת הדין, מתוך גישת השקיפות שליוותה את גישת הוועדה - הוריתי לפתוח את כל הדיונים של הוועדה ובכך שהעלינו את כל התוצאות לאתר לעיון הציבור". השופט מלצר התייחס גם לטעויות ההזנה באתר תוצאות הבחירות שגררו ביקורת: "לשקיפות הזו יש לפעמים מחירים - אם מעלים תוצאה שיש בה טעות טכנית ומיד מתקנים אז יש מי שמנסה להיבנות מהטעות למרות שהיא מתוקנת. למרות שיש לה מחיר צריך להמשיך בשקיפות, עם כל הקושי".

השופט ציין כי "בנושא של תקינות והגינות ההליך שקדו אנשים רבים בוועדת הבחירות המרכזית והצוות המקצועי שלה מבחירות לבחירות. בסופו של דבר ביום הבחירות אנו מפעילים כ-50 אלף איש שעושים עבודה נאמנה". לדבריו, מערכת הבחירות כללה התמודדות עם אתגר מיוחד - "החשש מפני התקפת סייבר לאור בחירות במדינות אחרות בעולם". מלצר שיבח את גופי הביטחון השונים שנרתמו להגן על הבחירות ממתקפת סייבר: "הם עשו בשקט ובצנעה וללא פרסום עבודת קודש, וגם הצליחו. מאחר והם גורמים אלמונים אני מנצל את ההזדמנות להודות לכל אחד ואחד שעסק במלאכה. עם ישראל צריך לדעת ולהרגיש את המחוייבות שהוא צריך לרחוש להם".

השבעת הכנסת הקודמת (צילום: דוברות הכנסת, חדשות)
השבעת הכנסת הקודמת | צילום: דוברות הכנסת, חדשות

ארבעה שבועות עד להרכבת הממשלה

החלטת הנשיא מתקבלת לאחר יומיים של התייעצויות עם כל הסיעות שנבחרו לכהן בכנסת ה-21 בבחירות האחרונות. בתום ההתייעצויות 65 מחברי הכנסת המיועדים המליצו על ראש הממשלה הנוכחי ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה, לעומת 45 בלבד שהמליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ - זאת חרף העובדה ששתי המפלגות זכו למספר זהה של מנדטים. המפלגת הערביות סירבו להמליץ על איש מהמועמדים לתפקיד.

בעוד ארבעה שבועות בדיוק, ביום רביעי 15.5, יהיה היום האחרון לגיבוש הקואליציה ובמקרה שנתניהו לא יצליח, הוא יוכל לבקש מריבלין ארכה של 14 ימים נוספים. מבחינת חלוקת התיקים, הליכוד צפוי לדרוש את תיק התקשורת על מנת לבטל את התקציב הקבוע של התאגיד. ‎

בלב המשא ומתן הקואליציוני של מפלגת כולנו עם הליכוד נמצאים בעיקרם שני נושאים: איחוד בין המפלגות - וגם חקירות ראש הממשלה. בממשלה הבאה צפויים ככל הנראה לכהן לא פחות מ-26 שרים - דבר שיצריך תיקון לחוק יסוד: הממשלה וביטול החלטת ממשלה קודמת שקבעה שיש לצמצם את מספר השרים. המפתח לחלוקת התיקים למפלגות יהיה ככל הנראה שר עבור כל שניים וחצי חברי כנסת, בתקדים שנקבע בהתאם להבנות אליהן הגיעו עם איחוד מפלגות הימין. אלי כהן ממפלגת כולנו, שנמצאת בדרך הבטוחה להתחבר עם הליכוד, עשוי להתמנות לשר - על חשבון מכסת מפלגת השלטון.

בנוסף, ראש הממשלה נתניהו ביקש מכל הסיעות להקדים את דרישותיהם לפני חג הפסח ולשלוח לו את המסמך המסכם שלהם בהקדם. עם זאת, המשא ומתן עצמו יחל כנראה רק אחרי החג - ולא מן הנמנע שהוא יסתיים רק בחודש יוני.