בחמישי בשעות הערב, לאחר חצי שעה מותחת של נסיון להנחית את בראשית - החללית הישראלית הראשונה, הודיעו אנשי עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית - "החללית אבדה". הסיבה, על פי תחקיר ראשוני - תקלה ברכיב מדידת התאוצה (IMU) ונסיון שנכשל באתחול שלו.

"החללית תפקדה כמצופה באופן עצמאי עד תחילת האירוע", הסביר עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL, "האירוע החל כשקיבלנו הודעת כשל ב-IMU2 - רכיב שמודד תאוצות. שלחנו פקודת הפעלה מחדר הבקרה, שגרמה לשרשרת אירועים, שגרמו לכיבוי המנוע הראשי. לא הצלחנו להפעיל את המנוע הראשי מחדש, והחללית לא הצליחה לבצע נחיתה רכה".

ענתבי הסביר שהפקודה שנשלחה גרמה לאתחול המחשב של החללית. היו מעט מאוד רכיבים בבראשית, ומעט מאוד מערכות גיבוי בשביל לחסוך במשקל ובכסף. לרכיב מדידת התאוצה שכשל דווקא כן היה גיבוי, ולדברי ענתבי יתכן שמחשב החללית עבר לרכיב השני, אך זה לא עזר.

החללית בראשון ב"סלפי" מהחלל (צילום: בראשית, חדשות)
הסלפי הראשון של בראשית | צילום: בראשית, חדשות

רכיב מדידת התאוצה, הסביר ענתבי, נבחן עד כה רק בשימוש בסביבת כדור הארץ, ולא בחלל. הוא לא פוסל את האפשרות שהוצאתו מהאטמוספירה גרמה לתקלה, אך זו לא המסקנה הסופית. ענתבי אמר שהרכיב והגיבוי שלו תפקדו כמצופה לאורך כל המסע כל הירח, והכשל התרחש ברגע האחרון. האם משהו היה יכול להעשות אחרת? בשלב הזה של התחקיר עדיין אין לזה תשובה.

החללית הייתה אמורה להעביר מידע מדעי למכון ויצמן מהשדות המגנטים של כדור הארץ, ולספק נתונים לנאסא בשביל למדוד מרחקים של לוויינים. מוריס קאהן, התורם העיקר לפרויקט ונשיא SpaceIL כבר הודיע רשמית על חללית נוספת - בראשית 2. על פי SpaceIL, קאהן וצוות המשימה שהקים כבר ביצעו מספר פגישות בנושא ונמצאים במהלכים לתכנון מתווה הפרויקט. בשלבים אלו נעשית השלמת התחקיר על אירועי בראשית, גיבוש התקציב, קביעת לוחות זמנים, גיוס משאבים, כוח אדם וכל הנדרש למימוש הפרויקט. העמותה מקווה להשלים אותו בתוך שנתיים.

מדוע חלפו מספר ימים עד למסירת הנתונים? ענתבי מסביר - "הייתה לנו טלמטריה (מדידת נתונים) דרך שני ערוצי תקשורת. היו הפסקות תקשורת, והיה צריך לחבר בין הנתונים משני הערוצים". האם הצוותים ישנו משהו בחללית בראשית 2 בעקבות הממצאים? ענתבי הסביר כי נכון לכעת בראשית 2 טרם הותנעה. כשיסתיים התחקיר ותתחיל העבודה על החללית הבאה, יוכלו הצוותים להחליט מה לשנות.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל מהתעשייה האווירית וענתבי מסרו כי התחקיר המלא ייקח לפחות עוד שבועיים-שלושה, אז יבדקו לעומק כל הנתונים, ויימסרו מסקנות סופיות. קאהן מסר: "אני גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלאה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על טעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של פרויקט בראשית".

בינתיים, צוות בראשית קיבל הודעה שמוריס קאהן, וכפיר דמרי - אחד המייסדים של SpaceIL ישיאו משואה ביום העצמאות, הודות להישגים שלהם ולפעילות החינוכית של העמותה - חבריה הרצו בפני יותר ממיליון ילדים על מדע, הנדסה וטכנולוגיה.