"חטפתי חצבת", כך התחיל הפוסט של יואב יויה אסיף, אב טרי לתינוק בן פחות משבוע שאושפז בשיבא ושוחרר חרף המחלה המידבקת. "אני כותב לכם כי למרות שאני שוכב כאן מליל שישי בבידוד מלא בבית חולים תל השומר עם אבחנה חיובית של חצבת שהגיעה היום בבוקר, עם חולשה, עייפות ופריחה בכל הגוף נכנס עכשיו רופא צעיר בליווי אחות בכירה והם אומרים שמשחררים אותי הביתה בעודי מידבק!!!!!".

 

הפוסט שהועלה בפייסבוק זכה לעשרות אלפי שיתופים, וגרר עשרות תגובות. ביניהן גם כמה שהאשימו את בית החולים בהפקרות, וגם את מערכת הבריאות: "זה ממש מדאיג! שישאירו אותך בבידוד", "מדינה זבל, בן אדם חולה ומדבק ורוצים לשחרר אותו!", "סע מיד לכנסת ישראל!". 

חצבת: כל מה שצריך לדעת על חיסוני השגרה  

המקרה של יואב מעורר שאלות רבות אודות התנהלות בית החולים, ובעיקר חוסר בהירות לגבי הנהלים במקרים כאלה.   

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: ההחלטה על אשפוז חולה היא בהתאם למצבו הרפואי. במקרה הנ"ל ביטוי המחלה הינו קל ואינו מצריך אשפוז. בשל מצב קליני זה השארותו בין כותלי בית החולים רק מהווה סכנה למטופלים מאושפזים אחרים. כל האמור לעיל הוסבר למטופל במהלך היום. עקב הקשיים הלוגיסטיים שהציג המטופל ניתנה לו אפשרות לאשפוז סוציאלי.  

ממרכז הרפואי איכילוב ת״א נמסר: לפני כחמישה ימים שהה אב טרי במחלקת יולדות. לאחר השחרור, הוא אושפז בבית חולים שיבא שם אובחן כחולה חצבת. המקרה דווח היום (א׳) לבית החולים על ידי משרד הבריאות.

לשכת הבריאות המחוזית תפנה בימים הקרובים להורים של התינוקות ששהו בזמן זה בתינוקיה לקבלת חיסון בהתאם להנחיות. התינוקות הבודדים שנשארו עדיין באשפוז חוסנו היום. לאף אחד מהתינוקות לא נשקפת סכנה מהחשיפה או מהחיסון.

בית החולים מדגיש כי מדובר באירוע שחלף ואין לו שום משמעות ליולדות המגיעות כעת לבית החולים. כמו כן, העובדה שהאב ובת זוגו היולדת שהו בחדר פרטי כמו רוב היולדות באיכילוב הקטינה את עוצמת החשיפה הפוטנציאלית.

ממשרד הבריאות נמסר: המידע על מחלת החצבת ומניעתה מופיע באתר משרד הבריאות והובהר במספר הודעות דוברות ותקשורת באופן קבוע. ככלל, מומלץ שאנשים שנולדו משנת 1957 ואילך יהיו מחוסנים בשתי מנות חיסון. החיסון הוגש להכללה בסל הבריאות לשנת 2020. הכללה בסל תשפר את זמינות החיסון. משרד הבריאות נמצא בתהליך של צעדים נוספים להפסיק את ההתפרצות. קיימים נהלים קבועים ונהלים שיצאו במסגרת ההתפרצות הנוכחית לבידוד חולים חשודים ומאובחנים לחצבת. חולה חצבת יכול להדביק ב-4 ימים לפני הופעת הפריחה ואבחון המחלה. חשוב שמבקרים עם חום או תסמינים נשימתיים לא יבקרו בבית החולים.

האם ההתנהלות בשיבא היתה תקינה ואלו אכן הנהלים? האם יש סיבה לבהלה? ממשרד הבריאות עדיין לא התקבלו תשובות לשאלות אלו.

"מצב מעצבן ומתסכל"

נטע סופר צור מ"מדעת", עמותה התנדבותית הפועלת לקידום בריאות הציבור בישראל, מסבירה: "זה מצב מעצבן ומתסכל, שמצד אחד בית החולים חייב להיות אחראי על החולים שלו, אבל מצד שני יש גם חשש לציבור גדול שעלול להיחשף מחוץ לכותלי בית החולים.

"הדבר היחיד שאפשר לומר הוא שחייבים לבלום את ההתפרצות המיותרת הזו. שכל מי שנולד בין השנים 1957 ל-1978 יבדוק את סטטוס החיסון שלו, ומי שזקוק להשלמת חיסון שידאג לכך. כמו כן חשוב ביותר שהורים לילדים קטנים יחסנו ברגע שאפשר - כלומר ברגע שהפעוט מגיע לגיל החיסון המתאים בהתאם להנחיות טיפת חלב ומשרד הבריאות, ומבלי לדחות את העניין!" 

אסיף היה מחוסן נגד המחלה, ואף העלה בפייסבוק תצלום של פנקס החיסונים שלו. סופר צור מעמותת "מדעת" מסבירה כי החיסון לא מונע הידבקות ב-3 אחוז מהמקרים. אך כיוון שבמקרה זה אסיף היה מחוסן, זאת כנראה הסיבה מדוע המחלה הופיעה אצלו בצורה קלה יחסית.

חיסון נגד חצבת מומלץ לא רק למי שנחשף במקרה לחולה במקום ציבורי, אלא לכל מבוגר שלא חלה בחצבת ולמי שנולד אחרי שנת 1957 ולפני שנת 1978– הנחשבים ללא מחוסנים או מחוסנים חלקית (חיסון שכלל מנה אחת, במקום שתיים). אנשים שנולדו לפני שנת 1957 נחשבים מחוסנים, מאחר שבשנים האלה לא היה חיסון והסיכוי להיחשף למחלה באותן שנים גדול מאוד. לילדים או למבוגרים מעל גיל שנה שלא חוסנו כלל, החיסון ניתן בשתי מנות בהפרש של ארבעה שבועות לפחות.

במקרים מסוימים החשיבות להתחסן עולה, למשל בסיטואציות הבאות:

  • לפני טיסה – מומלץ להתייעץ עם מרפאת המטיילים הקרובה, לפחות 6 שבועות לפני הנסיעה, על מנת לקבל מידע על צורך בחיסון, שיינתן בהתאם ליעד הרלוונטי.
  • למי שמתגורר באזור שבו המחלה שכיחה, בהתאם לנתוני משרד הבריאות.
  • בעת חשיפה לחולה חצבת במיקום ציבורי, בהתאם לדיווחים בתקשורת ובאתר משרד הבריאות. 

החיסון המיועד למבוגרים אינו קיים בסל הבריאות, ולכן נדרש לשלם עבורו, למעט במקרים של חשיפה לחולה חצבת, שבעקבותיה ימומן.

ניתן להתחסן במרפאת מטיילים, בבתי החולים, באמצעות רכישת החיסון באופן עצמאי בבית המרקחת והתחסנות במרפאת אחיות.  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

הפוסט במלואו:

חטפתי חצבת. עוד פוסט מגניב, נכון ?? ממש לא. אז אתם בטח רוצים לדעת למה אני כותב את הפוסט הזה ? כי הוא קשור לכל אחד ואחת מכם, לביטחון האישי שלכם ולבריאות של כולכם. אני כותב לכם כי למרות שאני שוכב כאן מליל שישי בבידוד מלא בבית חולים תל השומר עם אבחנה חיובית של חצבת שהגיעה היום בבוקר.. עם חולשה, עייפות ופריחה בכל הגוף נכנס עכשיו רופא צעיר בליווי אחות בכירה והם אומרים שמשחררים אותי הביתה בעודי מידבק !!!!! 

לא סיפרתי אבל אשתי רק ביום שלישי האחרון (פחות משבוע) ילדה באיכילוב את בנינו השני. כן.. יש לי "ניובורן" בבית ועוד ילד בן 5 כמעט. 

היום משהגיעה האבחנה החיובית, שקיבלתי ממשרד הבריאות (עוד לפני שבבית החולים תל השומר ידעו בכלל על התוצאות) חקרו אותי על כל צעד ושעל שלי בימים האחרונים. באיזה מסדרונות ביקרתי באיכילוב.. האם נכנסתי לתינוקייה בקומה 3 והאם הגעתי גם לזו של קומה 4.... עם מי הייתי בקשר.... האם קיימתי יחסי מין מחוץ לחיי הנישואין והאם לקחתי את הילד לגן ביום שלישי ואם נכנסתי פנימה או רק מסרתי אותו בעודי עומד מחוץ לשער... שאלות על שאלות ברמת דיוק וחקירה של בית משפט, הכל כדי להבין עד כמה חשפתי את החצבת לציבור. ואני עניתי על כולן במתינות רבה מתוך הכרה בחשיבות העניין וחומרתו אבל לא יכולתי לחלום באופן הפרוע ביותר שיכול להיות שישלחו אותי הבייתה בעודי מדבק.. ממש כאילו בכדי לוודא שהאישה, הניובורן והילד ידבקו, במקרה שזה לא קרה עד עכשיו. 

רק שתבינו אני בבידוד מלא... בידוד מגע ובידוד אוויר. אתם יודעים למה זה ? כי חצבת זו מחלה שאתה יכול להידבק בה אפילו אם נכנסת לחדר ריק ששהה בה בנאדם חולה בחצבת שעתיים קודם לכן. זאת המחלה, אחת הכי מדבקות עלי אדמות !!! 

אמרתי כמובן לרופא ולאחות, ה"ראשית" שיש לי תינוק ג'דיד בבית ואין לי מקום ללכת אליו מלבד אמא בחיפה. והם אמרו נהדר ! אמא בחיפה. "ואיך אתם רוצים שאגיע לשם? ברכבת !? " שאלתי. ובכן "כן" השיבה האחות הראשית. "ניתן לך מסיכה ותיסע ברכבת". ביקשתי להישאר עוד יומיים עד שלא אהיה יותר מדבק והאחות השיבה "זה יקרה רק בעוד חמישה ימים ולכן לא נוכל להשאיר אותך עוד". 

עכשיו אני רוצה לשאול אתכם, זה נראה לכם הגיוני שאני אצא מהבידוד בבית החולים ואקח רכבת לחיפה ? או שאגיע הבייתה ואסכן את אשתי וילדיי !? וכל זה כשאני מידבק בטירוף !? הייתכן שאלה הנהלים במדינת ישראל 2019 כאשר מחד מנהלים תחקיר מקיף כדי לעקוב אחר המחלה והתפשטותה ומנגד נותנים לגיטימציה לנסיעה בתחבורה ציבורית החושפת את הציבור למחלה !??? ובכלל מי מבטיח שאני בעצמי לא נדבקתי במחלה הארורה כי נסעתי בתחבורה הציבורית לפני שבועיים או סתם הסתובבתי בחוץ ליד מישהו שחלה ושוחרר גם כן !?!? 

בבקשה אל תסתפקו בלייק, עשו שיתוף ותייגו לכאן את הצינור... את רפי רשף או רפי גינת או ידיעות אחרונות, מעריב, קשת, רשת וכל גורם תקשורת שיכול להיות רלבנטי לעניין. צוחקים עלינו מלמעלה שלא לאמר משתי..... ואסור לתת לזה יד. 

בנימה אישית: אני לא מבלה כאן. הייתי מעדיף להיות בבית ולעזור לאשתי עם כל מה שהיא עוברת לאחר לידה. אבל ככה קרה.... חיים. ואם אתם יכולים על הדרך לשאת איזו תפילה לשלומי, תבוא עליכם הברכה. יואב אסיף 

*** עריכה:
לאור תגובות מודאגות בפרטי מהורים שילדו בשבוע שעבר באיכילוב וביקשו לדעת במדויק היכן היינו, אז: ילדנו בטרום לידה (לא הספקנו להגיע לחדר לידה) ולאחר מכן היינו בחדר התאוששות ומשם עברנו ליולדות ב קומה 3 חדר 22). אני מתנצל שלא הספקתי לענות כאן לכל המשיבים. אני עדיין בבידוד בתל השומר. חשוב לי להדגיש שלא היה לי חום בשום שלב וייחסתי את החולשה שלי כל הזמן להתרגשות ולמחסור בשעות שינה בנסיבות של הלידה המוקדמת שלנו). אילו הייתי יודע שאני מסתובב עם ה"מתנה" הזו לא הייתי מעז להתקרב למקומות הרגישים של תינוקייה וספק אם הייתי בכלל מתקרב למחלקת יולדות, הרי ברור שלא ארצה לסכן אף אחד ובטח לא את אשתי ואת ההיריון שלנו. הפוסט הזה עלה משום שהבנתי כי גם אם אצליח להישאר עוד יומיים בבית החולים עד שבוודאות לא איחשב כמדבק.. עדיין הרצון לשחרר אותי בטרם זאת... והגיבוי של משרד הבריאות לכך הוא מעוות וצריך שהציבור ידע מזה כי לא תמיד נמצא מול המערכת מישהו שיודע לדבר ולכתוב.

עוד ב-mako בריאות:

>> מהי התסמונת שגרמה למיכל אנסקי לשיתוק בפנים?
>> 7 מילים יומיומיות שגורמות לנזק פסיכולוגי