בצה"ל נערכים בכוננות שיא לקראת יום השנה לצעדות השיבה היום (שבת) עם תגבור של צלפים, כוחות חי"ר ושלוש חטיבות שיריון שהוצבו בגזרה. המשלחת המצרית שהגיעה לרצועה קיימה שיחות עם כל הפלגים על מנת למנוע הסלמה, וארגוני הטרור מאותתים על כוונתם לשמור על הגזרה רגועה. חמאס קורא לכמה שיותר אנשים להגיע לגדר, אך במקביל מצהיר כי ההפגנות יהיו לא אלימות. למרות האיתותים על רגיעה, כ-50 פלסטינים ירו מטענים ורימונים לעבר כוחות צה"ל הלילה, טנק השמיד עמדת חמאס בתגובה.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

דובר הג'יהאד האיסלאמי מסר כי ההפגנות, שאליהן צפויים להגיע רבבות של פלסטינים, לא יהיו אלימות ושיגר מסר מאיים לישראל: "הרוגים זה אומר מלחמה". על פי הדיווחים, הושגו הסכמו ראשוניות בין ישראל לחמאס, המשלחת המצרית תישאר לאורך כל סוף השבוע בעזה על מנת לוודא שהשקט נשמר.

כוננות שיא בדרום (צילום: דובר צהל, חדשות)
כוננות שיא בדרום | צילום: דובר צהל, חדשות

חמאס מנסה להוריד את גובה הלהבות. בכיר הארגון אמר שבתחילת השבוע ישראל ומצרים ישוחחו על לוח הזמנים של הסכם שמתגבש בין ארגון הטרור לישראל. בעזה דווח כי האוהלים שהוקמו לטובת המחאה הוזזו למרחק של כ-700 מטר מהגדר.

ישראל אישרה להגדיל את סכום הכסף שמעבירה קטר לרצועה באמצעות האו"ם מ-15 מיליון דולר ל-40 מיליון דולר בכל חודש, כך דווח ברשת "אל ג'זירה". גורם ביטחוני מסר בתגובה כי ישראל לא אישרה להגדיל את הסכום, אלא אישרה לקטר להעביר כסף לחמאס חודשים נוספים.

אתמול היה אחד מימי שישי הרגועים בשנה האחרונה. 800 פלסטינים התפרעו והשליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות. הרמטכ"ל אביב כוכבי סייר בגבול רצועת עזה ואישר את תוכנית ההיערכות של צה"ל לקראת "צעדת המיליון" של חמאס. הרמטכ"ל בחן את מוכנות הצבא לאורך הגדר ובמוקדי הפרות הסדר ושוחח עם המפקדים בגזרה.

במקביל, ראש מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה שיגר מסר ישיר לתושבי עזה: "הישמרו לנפשותיכם, אל תתקרבו אל הגדר - כל הפרה תגרור תגובה קשה". המשלחת המצרית נפגשה עם מארגני הצעדה במטרה למנוע הסלמה.

"תושבי עזה, איך אתם רוצים לראות את השבת הקרובה שלכם?", פנה רמת"ק עזה אל"מ איאד סרחאן בעמוד הפייסבוק בערבית של מתאם הפעולות בשטחים. "אתם מעוניינים לסיים אותו בחיק המשפחה או בתקריות לא נעימות על גדר הביטחון? צה"ל לא יסבול ניסיונות לפגוע באזרחים, בחיילים ובגדר הביטחון. גם אנחנו רוצים שיום שבת יהיה ללא נפגעים ופצועים, אבל זה תלוי אך ורק בכם".

"אני חוזר ומדגיש: התרחקו מהגבול ואל תתקרבו לגדר, היו במרחק של לא פחות מ-300 מטרים. מדינת ישראל נחושה להמשיך להגן על אזרחיה ולא תסבול כל ירי רקטי ופעולות טרור. כל הפרה כזאת תגרור תגובה קשה. הישמרו לנפשותיכם, התרחקו והרחיקו חפים מפשע מנקודות החיכוך ומגורמי הטרור ברצועה".

הרמטכ"ל כוכבי באוגדת עזה בסופ"ש (צילום: דובר צהל, חדשות)
הרמטכ"ל אישר את היערכות צה"ל | צילום: דובר צהל, חדשות

אל הרמטכ"ל הצטרפו לסיור מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו, מפקד "עוצבת הפלדה", תת-אלוף עודד בסיוק, מפקד "עוצבת געש", תת-אלוף אבי גיל, מפקדי חטיבות ומפקדים נוספים. מדובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל ממשיכים בהכנה להסלמה במנעד רחב של תוכניות מבצעיות ונמצאים במוכנות גבוהה לקראת האירועים".

"הסרטון שחמאס לא רוצה שתראו בסוף השבוע הקרוב"

על רקע המתיחות, דובר צה"ל פתח אתמול בקמפיין רשת בינלאומי באנגלית ובערבית נגד ארגון הטרור חמאס, עם ההאשטג #stophamas שבו הוא מציג את הפרות הסדר של חמאס בגבול רצועת עזה השבוע. בעמודים של צה"ל באנגלית פורסם וידאו של ההתפרעויות עם הכיתוב: "הסרטון שחמאס לא רוצה שתראו בסוף השבוע הזה".

"האלימות של חמאס לא משתלמת" (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
"האלימות של חמאס לא משתלמת" | צילום: דובר צה"ל, חדשות

בסרטון נראים מתפרעים פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה וחודרים את גדר המערכת. "ארגון הטרור משתמש באזרחים פלסטינים כדי להוציא מתקופות נגד כוחות צה"ל", מסבירה הקריינית באנגלית. "בכסות מסך עשן הם משתמשים בסכינים, בקבוקי תבערה ומשליכים חומרי נפץ במטרה לפגוע בישראלים - המהומות האלה נמשכות כל שבוע מאז 2018".

גם דובר צה"ל בערבית פתח בקמפיין שמטרתו להראות כי האלימות שבה חמאס משתמש לא משתלמת. בקמפיין הוא קורא לחנך את הדור הצעיר להתעסק בספורט ובתרבות פנאי ולא באלימות. יחד עם הפוסט פורסמה תמונה של הטניסאי רוג'ר פדרר לצד צעיר פלסטיני שאוחז ברקטת טניס במהלך ההתפרעויות על גבול הרצועה.

הנייה לישראל: "שעות של הכרעה"

 על רקע המתיחות, מנהיג ארגון הטרור אסמעיל הנייה שיגר מוקדם יותר אתמול מסר מאיים לישראל. בדבריו, התייחס ראש ממשלת חמאס לשיחות שמתנהלות בשעות האחרונות בין בכירי הארגון לחברי המשלחת המצרית שהגיעה לעזה כדי לצמצם את האלימות ולמנוע הסלמה באזור ואמר: "בשעות הקרובות זה יהיה המבחן ואנחנו מוכנים לכל התרחישים".

אמסעיל הנייה במסר לישראל (צילום: רויטרס, חדשות)
הנייה מאיים על ישראל | צילום: רויטרס, חדשות

לדברי הנייה, הוא ואנשיו "עובדים עם המשלחת המצרית שנמצאת עכשיו בעזה כדי לפתור את המשבר ההומניטרי בעזה בדרך שתבטיח את סוף הסבל של העם שלנו ואת כבודם. אנו פועלים על מנת להגיע להפסקת אש עם האויב ולפתיחת המעברים וכן במטרה למצוא פתרון למשבר החשמל ברצועה".

עוד אמר ראש ממשלת חמאס שלשכתו ברצועת עזה הופצצה השבוע על ידי חיל האוויר הישראלי בתגובה לירי הרקטות מעזה לעבר שטח ישראל, כי "המטרה היא שהמצור מעל עזה יוסר. עכשיו אנחנו נמצאים ברגע האחרון ואנחנו מוכנים לבדוק האם הכיבוש נענה לבקשות שלנו. בשעות הקרובות זה יהיה המבחן ואנחנו מוכנים לכל התרחישים, השיחות הן מרתוניות. השעות הקרובות יקבעו מה יהיה ב"צעדת המיליון".

בהכנת הידיעה השתתפו: רוני דניאל, דנה ויס, אוהד חמו ותמיר סטיינמן

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו