מבחן אוזני ההמן הגדול של "ישראל היום"

אחד הסמלים המובהקים של פורים הוא, כמובן, אוזני המן • בכל שנה מגוון המילויים עולה מדרגה • טעמנו את כל המוצרים החדשים

פורים כבר כאן, ומן הסתם גם בחג הזה אנחנו עסוקים במאכל המסורתי, אוזני המן, משולש הבצק הטעים שממולא במגוון אינסופי של טעמים. נדמה שבכל שנה מגוון המילויים עולה מדרגה, וכך גם רמת הדמיון של הקונדיטורים השונים. מי שיגיע לקונדיטוריות השונות ימצא מוצרים שלעיתים הדמיון בינם לבין אוזני המן הוא מקרי בהחלט.

בסוגים המיוחדים השנה אפשר למצוא את המילויים החדשים של רולדין: ריקוטה ואוכמניות בקרמבל שקדים, שוקולד ושברי שוקולד, פרלינה שקדים, קרם ריקוטה לימון וקראסט שקדים, אגוזים מקורמלים ועוד.

אמן הפטיסרי דודו אוטמזגין מציג השנה לצד אוזני ההמן הקלאסיות רוגלך המן בניחוח אוסטרו־הונגרי במילויים של גבינת ריקוטה עם נגיעת תפוז, שזיפים מבושלים ביין אדום, תפוחי עץ מוקפצים בחמאה עם נגיעת קינמון, שוקולד חלב, אגוזים, וכמובן הפרג הקלאסי.

מאפיות ג'ייקובס בקריית אונו וברמת השרון מציעות חידושים דוגמת בראוניז שוקולד לבן, צ'אי מסאלה הכולל מילוי שקדים, תמרים ותבלינים, היספאן הכולל מילוי ליצ'י, פטל, מי ורדים ושקדים, צ'אנקי לוטוס - ממרח לוטוס ושברי עוגיות, אוזן המן בטעם פאי פקאן ועוד. 

ככל שמגוון המילויים מיוחד יותר, כך המחירים מאמירים. אפשר למצוא היום אוזני המן במחירים שיכולים להגיע עד 125 שקלים ואף 140 שקלים לק"ג.

החטא ועונשו 

מגוון החידושים הוא מלהיב, אך יש להביא בחשבון שמדובר בקינוח שמכיל קלוריות לא מעטות. חני סקאל, דיאטנית ראשית בלאומית שירותי בריאות: "כדי לא להשבית את שמחת החג ולהמשיך לשמוח גם בחודשים הבאים, כדאי ליהנות ממנהגי החג במידה כזו שלא תביא להשמנה. החג נמשך יומיים, אך ההשפעות שלו יכולות להימשך עוד ימים ושבועות רבים. החגיגה אינה שלמה, כמובן, בלי עוגיות אוזני המן ממולאות בטעמים רבים ומגוונים, אך רבים חווים תסכול שמגיע מייד לאחר החג, כשעולים במשקל. אוזני המן עשויות בצק פריך עשיר בחמאה או במרגרינה ובמילויים שונים. מובן שכל מילוי יחושב אחרת מבחינה קלורית. מילוי שוקולד, חלבה ואגוזים יהיה בעל תכולה קלורית גבוהה, ודווקא מילוי תמרים יהיה צנוע יותר במספר הקלוריות".

מילויים בכל מני צבעים וטעמים // צילום: getty images

עוד מוסיפה סקאל: "אוזן המן אחת מכילה בממוצע 170-130 קלוריות. עם זאת, חשוב לדעת ש־80 אחוז מהקלוריות באוזן המן מגיעות מהבצק, ורק 20 אחוז מהמילוי. לכן לשומרים על משקלם ועל רמת הסוכר שלהם חשוב שבחירת אוזן המן תיעשה על פי גודל היחידה, ולא רק על פי סוג המילוי, כך שכל אחד יוכל לבחור את המילוי האהוב עליו". 

עם זאת, גם למילוי יש משמעות, מסבירה סקאל: "הפרג נחשב אחד המזונות העשירים ביותר בסידן. בכל 100 גרם פרג יש 1,500 מ"ג סידן. הפרג עשיר גם במינרלים שונים, דוגמת אשלגן, זרחן, מנגן ומגנזיום. הוא מכיל 20 אחוזי חלבון מן הצומח ו־45 אחוזי שומן. מבחינה קלורית חשוב לדעת כי בכל 100 גרם פרג יש 530 קלוריות. החלבה ידועה כעתירת שומן וקלוריות המורכבות מהרבה סוכר ושומשום ומכילה שומן וגם סידן. כל 100 גרם חלבה מכילים כ־500 קלוריות ו־75 מ"ג סידן, זוהי בהחלט כמות יפה של סידן. התמרים עשירים באשלגן ובמגנזיום, שהוא מינרל הידוע בהשפעתו המרגיעה, ומכילים חומצה פולית וסידן. הם גם עשירים בסיבים תזונתיים ולכן מסייעים לפעילות מערכת העיכול. יש בהם הרבה ויטמין B3 והם מסייעים להורדת לחץ דם. בכל 100 גרם תמרים כ־290 קלוריות". 

לדברי סקאל, השוקולד עשיר בסוכר ובשומן רווי. בשנים האחרונות החלו לייחס לשוקולד תכונות חיוביות. עם זאת, חשוב לדעת כי הקקאו שבשוקולד הוא הגורם החיובי, ובעל השפעה מיטיבה בעיקר בכל הנוגע להורדת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, אבל מומלץ להימנע מאכילה מוגזמת של שוקולד. כל 100 גרם של שוקולד ללא תוספות מכילים בממוצע כ־550 קלוריות.

גם דפנה פטר, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה במרכז הרפואי לגליל בנהריה, מתייחסת לנזקי הקלוריות בחג: "מי שמעוניין לאכול אוזני המן צריך להביא בחשבון שמדובר בפרוסת עוגה לכל דבר, ולכן על כל אחד לעשות את החישובים שלו. אין זה משנה אם המילוי הוא פרג, שוקולד, או כל מילוי אחר מהסוג שנהוג בשנים האחרונות. גם המילוי הבריא יותר לא יהפוך אוזני המן למזון בריאות. באופן כללי, עדיף כמובן לא להגזים בכמויות. 

"המתכונים של אוזני המן בארץ עשירים מאוד בסוכר, ותמיד עדיף להכין בבית מאשר לקנות מכיוון שאז אפשר לשלוט בסוג חומרי הגלם ובאיכותם. מומלץ לאכול לא יותר משתי אוזני המן בחג. המילוי של העוגייה אינו משמעותי".

כדי לבדוק אילו אוזני המן הן הטעימות ביותר, ערכנו דירוג של 18 סוגים של קונדיטוריות ברחבי הארץ. הטועמים ערכו טעימה עיוורת והעניקו לכל אוזן המן ציון מ־1 ועד 10, והציון הסופי חושב כציון ממוצע. 

לדירוג נכנסו עשרת המקומות הראשונים. באלה שלא נכנסו לדירוג מצאו הטועמים כאלה שלא הזכירו להם אוזני המן, ובחלק אחר מהמקרים מדובר במוצר שפחות קלע לטעמם.

ארקפה // צילום: נמרוד סונדרס

ארקפה - מילוי שוקולד וקרם פטיסייר ופצפוצי שוקולד | ציון: 8.4

מה חשבנו: הבצק פריך בצורה 

מדהימה וטעים מאוד, והמילויים טעימים ועשירים

המחיר: 39 שקלים למארז הכולל 13 יחידות, או 4 שקלים ליחידה

רולדין // צילום: רונן מנגן

רולדין - מילוי פרלינה שקדים | ציון: 8.1

מה חשבנו: אוזני המן טעימות מאוד עם פריכות טובה וטעם מאוזן. ציפוי השוקולד טעים והמילוי מעולה וקרמי

המחיר: 4.5 שקלים ליחידה במשקל 32 גרם

גוטלה // צילום: יפעת שפי

גוטל'ה - מילוי שוקולד השחר | ציון: 7.8

מה חשבנו: אוזני המן פריכות וקלאסיות, טעימות ומלאות שוקולד, לא מתוקות מדי, אך קצת מתפוררות

המחיר: 44 שקלים לקופסה המכילה 14 יחידות

ביסקוטי // צילום: בועז לבי

ביסקוטי - מילוי שוקולד בלגי ומילוי קראנצ'י שוקולד לבן | ציון: 7.7

מה חשבנו: הבצק פריך, טעים ודק והמילוי קרמי וטעים

המחיר: 38 שקלים לקופסה של כחצי ק"ג

פיס אוף קייק - מילוי פרג חלבי וטבעוני | ציון: 7.6

מה חשבנו: המתיקות נכונה גם בבצק וגם במילוי, ומילוי הפרג מצוין

המחיר: 90.8 שקלים לק"ג

קפולסקי - מילוי שוקולד ומילוי חלבה | ציון: 7.3

מה חשבנו: הבצק קצת אפוי מדי. מילוי השוקולד עשיר, וגם מילוי החלבה מוצע בנדיבות

המחיר: 36 שקלים ל־300 גרם

קפה לואיז // צילום: ענת פרסט

קפה לואיז - אוזני המן מקמח מלא 

במילוי שוקולד | ציון: 7.1

מה חשבנו: הפריכות של הבצק טובה, והבצק טעים ולא מתוק מדי

מחיר: 35 שקלים ל־280 גרם

שמו הקונדיטוריה - אוזני המן 

מבצק שמרים במילוי פרג | ציון: 7

מה חשבנו: קינוח טעים, הבצק פריך אבל לא דומה לבצק של אוזני המן. יותר מדי פרג

המחיר: 5 שקלים ליחידה

לחמים - בראוניז שוקולד ומרציפן | ציון: 6.8

מה חשבנו: הבצק טעים והמילוי של הבראוניז טעים מאוד. לגבי מילוי המרציפן, חלק חשבו שהוא טעים וחלק חשבו שהוא פחות מתאים לאוזני המן

המחיר: 5 שקלים ליחידה

טאטי // צילום: דניאל לילה

טאטי - מילוי תפוחי עץ | ציון: 6.7

מה חשבנו: הבצק פריך ורך והטעם מפתיע. מילוי נהדר של תפוחי עץ, שאינו מתוק מדי. היו גם כאלה שהמילוי פחות ענה על טעמם האישי

המחיר: 12.5 שקלים ל־100 גרם

צילומים: נמרוד סונרדס, רונן מנגן, יפעת שפי, אפיק גבאי, נעמה קרמר, דן לב, דניאל לילה, בועז לביא, ענת פרסטחסר 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר