ההודעה לעיתונות על נתוני הגירעון הייתה מוכנה ביום חמישי כבר בשעה 16:30 – אבל במשרד האוצר החליטו לפרסם אותה רק בשעה 22:45. לגבי מה שקרה בשעות בין לבין יש שלל גרסאות סותרות וחילופי האשמות, אבל דבר אחד ברור: במשרד האוצר לא היו מעוניינים שהנתונים הבעייתיים שבהודעה יפורסמו במהדורות ובעיתוני סוף השבוע.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

מדובר בנתונים ששייכים לא למנכ"ל משרד האוצר או לשר האוצר – אלו נתונים שהציבור צריך לקבל אותם בשעה סבירה ובימים סבירים. העובדה שהדבר לא נעשה כנהוג הוא בעייתי, בלשון המעטה.

כך או כך, היום כבר ידוע שהגירעון עומד על 3.5% - בור של לפחות עשרה מיליארד שקלים כבר עכשיו בתקציב המדינה. למה? מחד, עלייה משמעותית מאוד בהוצאות, ומאידך ירידה בהכנסות. הדבר עשוי לנבוע ממספר גורמים, ואפשרות אחת היא מניפולציה – כלומר, דחיית הוצאות לתחילת השנה הנוכחית על מנת שהגירעון של השנה שעברה יהיה נמוך יותר. החשב הכללי מכחיש זאת בשיחה עם "החדשות", וכעת מבקר המדינה בודק את הנושא.

כחלון. לאן נעלמו הנתונים? (צילום: חדשות 2)
כחלון. לאן נעלמו הנתונים? | צילום: חדשות 2

גם את סוגיית הירידה בהכנסות המדינה צריך לבדוק: האם גם כאן מדובר במניפולציה, או שמא מדובר בתחילתה של האטה כלכלית? גם את זה בודק מבקר המדינה, שכבר נפגש עם כל ראשי האגפים באוצר.

בניגוד להרבה פרשנים כלכליים אחרים, אני מאמינה שמשה כחלון היה שר אוצר טוב, עם הרבה הישגים – אולם בעניין ניהול הגרעון בחודשים האחרונים הוא התבלבל והתברבר. משכך, הממשלה הבאה תצטרך להתחיל את ימיה עם תוכנית קיצוצים נרחבת. ושאלה אחרונה לסיום: בתוך כל הסיפור הזה, לאן נעלם נגיד בנק ישראל החדש?

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "הגיע הזמן להפסיק את המנהג המגונה של בחינת גירעון שנתי על פי מדדים של חודשיים בלבד. היקף הכנסות המדינה בחודשים הקרובים יכסה את הפער שנוצר והגרעון יתכנס כפי שהיה בשנה הקודמת. לא תהיה כניעה ללחצים שכל תכליתם פגיעה ביוזמות החברתיות וניסיון להפעיל לחץ להעלאת מסים".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו