בתוך מנהרות חיזבאללה - החלק השני בפרויקט המיוחד: טור של מאות לוחמים מאומנים, בעלי כושר גופני גבוה, שיודעים לטפס ממעמקי האדמה בטור קרבי ולהתפרס בשטח במהירות – כך תכננו בחיזבאללה לנצל את הפרויקט הסודי של המנהרות התת-קרקעיות חוצות הגבול שהושמדו במבצע "מגן צפוני".

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

לכל אחת משש המנהרות שנחשפו התאימו בצה"ל שיטת חיסול שונה. בחלק מהמקומות הן הושמדו באמצעות פיצוץ ובחלק אחר הוזרמו פנימה כמויות גדולות מאוד בטון מיוחד לאיטום. תיעוד בלעדי שהובא אמש (חמישי) במהדורה המרכזית מספק הצצה נדירה לתשתיות שנבנו מתחת לאדמה בצפון, שהיו אמורות להביא את מחבלי חיזבאללה למטולה.

המקדחה ששימשה את הפעילים (צילום: חדשות)
המקדחה ששימשה את הפעילים | צילום: חדשות

"תמיד כשיורדים לכאן צריך לקחת רגע עד שהמוח מעכל את מה שהוא רואה", סיפר סא"ל אבשלום דדון, קצין ההנדסה בעוצבת הגליל, שליווה את צלם החדשות אייל בן יעיש לתוך אחת המנהרות. "בסוף יש פה שיפועים של בין 30 ל-40 מעלות שבסוף צריך לדמיין את הבן אדם שקודח פה. קח את זה, יחד עם תנאים של חוסר חמצן, חוסר של תאורה, תוסיף בן אדם שנמצא מתחת לקרקע כל כך הרבה שעות אתה מקבל את מה שנבנה כאן".  

סא"ל אבשלום דדון (צילום: החדשות‎)
סא"ל אבשלום דדון | צילום: החדשות‎
בתוך מנהרות חיזבאללה (צילום: החדשות‎)
צילום: החדשות‎

לדבריו, גם אחרי גילוי והשמדת המנהרות, צה"ל ממשיך ללמוד את האיום לעומקו. "יש לנו המון ללמוד על התת-קעקע בצפון", הסביר דדון. "כל מה שקורה בעזה - הייתה פה למידה רוחבית. עם זאת, אנחנו נזהרים מאוד לעשות 'גזור-הדבק' וללמוד את זה לשטחנו. לכן אנחנו צריכים להמשיך לעשות חקר, להבין איך הם קדחו, מה היו כיווני הקדיחה, מה היו המרחקים וללמוד את השיטות האלה על מנת להבין שגם הצד השני הוא אויב לומד".

"מפחיד לחשוב מה היה קורה"

מעומק המנהרה סיפר הצלם בן יעיש: "מאוד מרשים מה שקורה כאן. זה מפתיע עד כמה זה באמת מאורגן ומסודר והקדיחות פה זה משהו פסיכי לגמרי. עם יציאתו מעומק המנהרה, אמר בן יעיש: "מפחיד לחשוב מה היה קורה אם לא היינו עולים על זה. מפחיד לגמרי". ייתכן שהוא מתייחס בדבריו לכתובת בערבית שאותרה על אחת הקירות בתוך המנהרה: "אנחנו באים עוד 800 מטר בלבד".

בתוך מנהרות חיזבאללה (צילום: החדשות)
צילום: החדשות

בחיזבאללה השקיעו מיליונים רבים של דולרים לצורך מאמץ החפירה, ההסתרה וההכנה לפעולה של המנהרות. כעת, לאחר שהנשק האסטרטגי נשלל ממנו, הוא פונה לאפיקים אחרים בניסיון לפצות על ההפסדים האדירים.

"חיזבאללה נמצא במשבר כלכלי", אמר סא"ל א', ראש ענף לבנון במודיעין פיקוד צפון. "הארגון פתח בקמפיין לגיוס כספים גלוי ואובדן של פרויקט מבצעי עתיר משאבים במצב כזה הוא בהחלט מכה קשה לארגון חיזבאללה". הארגון השיעי ישיג את הכסף לאו דווקא בדרך של תרומות. הרי האירנים הם כאן וימשיכו לממן והכסף, מן הסתם, יבוא לייצר משהו אחר. או בנוסף, או במקום.

בתוך מנהרות חיזבאללה (צילום: החדשות)
צילום: החדשות

אז אמנם המנהרות נחשפו והושמדו, אבל המציאות הביטחונית לאורך גבול הצפון עדיין מורכבת מאוד. חיזבאללה והאירנים הרי לא ירימו ידיים. מותר יותר להניח שעכשיו הם מחפשים את הדרך הבאה כדי להפתיע את צה"ל ולהקשות עליו במקרה של עימות, שקרוב לוודאי יפרוץ מתישהו.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו