ראשי כחול-לבן בסיור ברמת הגולן השבוע // צילום: אייל מרגולין, ג'יני

קמפיין של 'שלום עכשיו' חשף: ראשי רשימת כחול-לבן תומכים בהקמת מדינה פלשתינית

ראשי הרשימה מנסים להימנע מהמילים "מדינה פלשתינית", אלא שמתברר שבעבר הם התבטאו קצת אחרת • גנץ: "צריך לחפש כל דרך להסדר מדיני מול הפלשתינים" • אשכנזי: "יש למסד את רעיון שתי המדינות" • לעומת זאת, במצע 'יש עתיד' לא מסתירים: "המטרה - הקמת מדינה פלשתינית"

במצעה של כחול לבן (שפרסומו הרשמי נדחה אתמול) אין ככל הנראה כל אזכור לתוכנית שתי המדינות או לפינוי יישובים. ההערכה היא כי על מנת לנצח בבחירות, הרשימה בראשות בני גנץ ויאיר לפיד זקוקה למצביעי ימין, מה שהביא את יועציה להתוות קו המטשטש את זהותה המדינית. 

אלא שעמדותיהם האמיתיות של בכירי הרשימה נחשפו אתמול בקמפיין חדש של תנועת "שלום עכשיו", שפרסמה ציטוטים המעידים כי ראשיה תומכים בהקמת מדינה פלשתינית, למרות ניסיון ההסתרה. 

בדיקה נוספת העלתה כי מלבד ציטוטים אלה יש עוד נאומים והתבטאויות רבות המעידות כי בכירי כחול לבן תומכים בהקמת מדינה פלשתינית, אף על פי שהדבר לא מופיע במצע. 

כך למשל באחד מנאומיו הראשונים אחרי הקמת כחול לבן אמר גבי אשכנזי בזהירות רבה כי "צריך לקבוע גבולות לישראל, בדגש על כך שבקעת הירדן בידינו. אנחנו צריכים לשאוף לקביעת גבולות". 

כשנשאל אם הוא תומך בפתרון שתי המדינות, התחמק אשכנזי והשיב: "שואלים אותי כל הזמן אם אני בעד מדינה אחת או שתי מדינות, ואני תמיד עונה: אני בעד מדינת ישראל".

"יש לחפש כל דרך כדי להגיע להסדר מדיני מול הפלשתינים", בני גנץ // צילום: אייל מרגולין, ג'יני

לעומת זאת, אותו אשכנזי בטרם כניסתו לפוליטיקה אמר בכנס בספטמבר 2012: "אני מאוד ממליץ לשמר את הסכמי השלום. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ לשמר סוג של פתרון עם הפלשתינים, גם אם לחלקים מאיתנו יש בעיה עם הפרטנר, צריך להיות פתרון של שתי מדינות. כמו כן, מדינת ישראל חייבת לחתור לגבולות של קבע".

אשכנזי הוא רק דוגמה. בקמפיין שהעלתה תנועת השמאל "שלום עכשיו", שבו מופיעים בכירי מערכת הביטחון לשעבר התומכים בפתרון שתי המדינות, נראה גם יו"ר הרשימה בני גנץ עם הציטוט: "יש לחפש כל דרך להגיע להסדר מדיני מול הפלשתינים. אנו צריכים להיות מסוגלים להסתכל לילדים שלנו בעיניים ולומר להם שלפחות באמת ניסינו". בדף צוין כי הדברים נאמרו בשנת 2016. 

הציטוט המופיע ליד תמונתו של אשכנזי הוא: "צריך לעשות כל מאמץ להגיע לפתרון עם הפלשתינים. חייבים למסד את רעיון שתי המדינות - זה חיוני למדינה ואנחנו חזקים מספיק כדי לקבוע את הגבולות שלנו". בדף צוין כי אמר את הדברים ב־2012.  

"ממליץ לשמר את הסכמי השלום", גבי אשכנזי // צילום: אייל מרגולין, ג'יני

בעמוד של "שלום עכשיו" נכתב כי "מוקדש למפלגה שמפחדת להכניס למצע את המילים 'שתי מדינות לשני עמים'. עוד נכתב כי "וגם בונוס לקמפיין הליכוד - מקבץ 'שמאלנים' בפוסטר אחד".

בדיקה נוספת של עמדות המועמדים בכחול לבן העלתה כי למרות השמטת העניין ממצע כחול לבן, דווקא במצע יש עתיד בראשות יאיר לפיד, השותפה הבכירה ברשימה, מופיעה המדינה הפלשתינית באופן מפורש. 

במצע נכתב כי "המטרה היא הקמת מדינה פלשתינית מפורזת מנשק לצד ישראל חזקה ומוגנת, תוך שמירה קפדנית על סידורי הביטחון ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום".

מכחול לבן נמסר: "'ישראל היום' לא מסתיר את תמיכתו בנתניהו והגדיל לעשות בפרסום עלילת דם כנגד בני גנץ שעליה טרם התנצל. איננו מאמינים בנשף מסכות צבוע, ומאחר שהעיתון פועל כזרוע הסברה של נתניהו - הרי תגובה עניינית לטענות מגמתיות, הזויות ודמיוניות כמוה כתגובה למטה נתניהו".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו