בשעה שבני גנץ ויאיר לפיד בוחנים אפשרות אחרונה לאחד כוחות, תיכון מוסינזון בהוד השרון מסמן שמבחינתו אין בזה צורך. בית הספר אירח הבוקר את פרויקט "הבוחרים החדשים", המפגיש פוליטיקאים עם תלמידים, ויש עתיד של לפיד הוכרזה כמנצחת הגדולה של מדגם הבחירות שנערך בסוף היום עם 47 אחוז מקולות המצביעים. חוסן לישראל מגיעה למקום השני בפער עצום – רק 17 אחוזים מהקולות. הליכוד של נתניהו הגיעה למקום השלישי, הרחק מאחורי שתי המפלגות, עם 12 אחוזים בלבד.

נציג יש עתיד בפאנל הפוליטיקאים היה עידן רול, יו"ר התא הגאה במפלגה, שסיפר על הישגיה: "אנחנו נתנו תרופות חינם לניצולי שואה, קייטנות מסובסדות בקיץ, עשינו את רפורמת השמיים הפתוחים ונדאג לחינוך מסובסד לתואר ראשון ושני. בואו נדבר תכלס על פתרונות ולא על סיסמאות". כשרול נשאל על ידי התלמידים על מפלגות המרכז "שלא מזדהות עם אף אחד ולא מרגיזות אף אחד", הוא הסביר ש"על רוב הדברים בארץ אנו מסכימים. מרכז זה לא התחמקות מדעות, אלא הבנה שרוב המדינה רוצה שוויון זכויות לקהילה הגאה". איתן גינזבורג מחוסן לישראל-תל"ם – שהיה ראש העיר ההומו המוצהר הראשון בישראל – סיפר שהוא שמח לראות שלושה חברים מהקהילה הגאה בפאנל.

הנציג השלישי של הקהילה – אמיר אוחנה מהליכוד – התייחס לדבריהם של גינזבורג ורול ואמר: "מגניב שיש פה שלושה הומואים. הלוואי שבבחירות הבאות נראה עוד אותיות מהלהט"ב ולא רק את ה-ה'. וגם אני הייתי רוצה לראות התקדמות בחקיקה – גם בנושא הפונדקאות וגם בנושאים אחרים". אוחנה הזכיר שהוא הח"כ שהצביע "הכי הרבה פעמים נגד עמדת הקואליציה בעניינים הלהט"ביים". הוא תקף את אבי גבאי ותמר זנדברג שלא מתחייבים שלא לשבת בממשלה עם החרדים שמתנגדים לנושאים החשובים לקהילה ("אני אגב לא מתחייב"). "מרצ והעבודה ישבו עם החרדים, גם יש עתיד יישבו, אז די לצביעות". אוחנה גם אמר שהסכנה איננה לפיד או גבאי אלא גנץ: "מאז 1977 ועד היום, הפעמים היחידות שהשמאל הצליח לנצח בחירות היו כשהעמיד בראשו רמטכ"לים לשעבר והתחפש לימין". אוחנה נשאל על ידי התלמידים מה עמדת המפלגה בנושאים חברתיים כמו בריאות ודיור, אבל בחר שוב להתמקד בביטחון: "אי אפשר להתעלם ממצב הביטחון. למרות שהמצב בישראל טוב – עדיין היא המדינה המאוימת ביותר בעולם".

שולי מועלם מהימין החדש - אחת משני הח"כים המכהנים היחידים בפאנל (לצד אוחנה) – סיפרה על השוויון במפלגה: "אצלנו יש שוויון אמיתי – חמישה גברים וחמש נשים בעשירייה הראשונה". מועלם גם תקפה את יש עתיד "שישבה בממשלה ולא עשתה שום דבר". הח"כית סיפרה שהיא שמחה לשמוע על 100 אחוזי הגיוס בתיכון: "הדבר הזה יקר בעינינו, שירות משמעותי לטובת מדינת ישראל בכל מקום ומקום משמעותי לחברה ולכם". מועלם נשאלה על רעיון הסיפוח שמסכן את הרוב היהודי במדינת ישראל וענתה ש"אנחנו מאמינים שבשטחה של מדינת ישראל תהיה רק מדינה אחת. המטרה שלנו היא להכיל ריבונות בשטחי C בלבד שם גרים כל האזרחים היהודיים של מדינת ישראל. גרים שם בין 40 ל-70 אלף פלסטינים ולהם ניתן זכות לבחור ולהיבחר".

גם דוידי בן ציון מהבית היהודי דיבר על תיכון מוסינזון "שמשרת שנים רבות גם את ילדי מועצה אזורית שומרון". בן ציון סיפר שחצי מתושבי המועצה הם חילונים, ובזה מאמינה המפלגה – בחיבורים בין אוכלוסיות. "אנחנו במלחמה על מדינת ישראל, ארץ ישראל והזהות היהודית והדמוקרטית, והיחידים ששמרו על זה זה הבית היהודי".

משתתפי פאנל הבוחרים החדשים בתיכון מוסינזון בהוד הש (צילום: אפרת ליסון, סקאי הפקות)
כולם חברים. משתתפי הפאנל בסלפי משותף | צילום: אפרת ליסון, סקאי הפקות

גם עודד פורר מישראל ביתנו התייחס לתיכון שבו לומדים עולים רבים: "כמי שהיה המנהל הכללי של משרד העלייה והקליטה – אני מצדיע לכם ולעולים שעלו לפה". פורר הבטיח שמפלגתו "לא תעביר 15 מיליון דולר כל חודש (לחמאס) כדי להרוויח שקט לטווח הקצר ולא תאפשר כפייה דתית". מירב בן ארי מכולנו טענה ש"יש רק בן אדם אחד שיושב בממשלה הזו וכל בוקר רואה אתכם מחדש וקוראים לו משה כחלון".

אמילי מואטי ממפלגת העבודה נשאלה על מצב המפלגה בסקרים וסיפרה ש"מחר יגישו את הרשימות ומחרתיים אנחנו מתחילים לעבוד בלנצח. אנחנו המפלגה שהייתה בשלטון כשהמדינה הוקמה, נחזיר את המדינה לפסים של נורמליות".

פאנל הבוחרים החדשים בתיכון מוסינזון בהוד השרון (צילום: אפרת ליסון, סקאי הפקות)
יש עתיד לפני כולם. פאנל הבוחרים החדשים | צילום: אפרת ליסון, סקאי הפקות

מנכ"ל כפר הנוער מוסינזון, ישראל חילו, פתח את היום כשסיפר על האחוזים הגבוהים של זכאים לבגרות ושל מתגייסים לצה"ל בבית הספר. חילו תקף את האופן שבו מתנהל השיח הפוליטי: "די בלשמוע את סגנונם הבוטה של חלק מנבחרי העם, הזלזול וההקצנה כדי להזדעזע. פס הקול המלווה אותנו מדי יום הוא קולני, אלים וגס. בכוחנו לומר: עד כאן, מגיע לנו יותר". חילו קרא לתלמידים לקחת חלק בקביעת דמותה של המדינה: "מותר לכל אחד להחזיק בדעתו, וחובה עלינו לתת לכל אדם להביע אותה בקול בוטח".

מנהל בית הספר, רמי אגוזי, הפנה למועמדים שאלה זהה בנוגע למשבר הבריאות בישראל. בן ארי, נציגת מפלגתו של שר האוצר, סיפרה שכחלון הגדיל את תקציב הבריאות ואת סל התרופות. "יש כאן מפלגות שכתבו יש להן מצע – אנחנו כותבים מה עשינו ומה נעשה". חגי רזניק מגשר, מפלגתה של אורלי לוי אבקסיס, אמר שהכסף הגדול נמצא ברפואה הפרטית: "צריך לייצר רגולציה שתעביר מהמשאב הפרטי לציבורי". גינזבורג טען שחוסן לישראל תפעל להקמת שני בתי חולים חדשים, בצפון ובדרום, ושתדאג שיהיה "שר בריאות במשרה מלאה ולא ראש ממשלה שמכהן במקביל כשר". גם רול מיש עתיד תקף את נתניהו ש"נתן 4.5 מיליארד שקל לליצמן בזמן שאמר שאין 5 מיליארד שקל בשביל להציל את מערכת הבריאות. צריך לדרוש את הכסף". נועה לוי מחד"ש הסוציאליסטית טענה שכדי לממן את הבריאות הציבורית צריך "לשים מס על רווחי הון" ותקפה את הממשלה שהעניקה את הגז הטבעי לטייקונים. גם מוסי רז ממרצ טען שיש להטיל יותר מסים ושאין מנוס מהעלאת מס הבריאות. שולי מועלם סיפרה שהיא שואפת להיות שרת הבריאות וטענה שיש לפעול למען הפרדת המערכת הפרטית מהציבורית ולהעניק תוספת תקציבית הדרגתית.

אוחנה, כצפוי, דחה את הביקורת על מערכת הבריאות וטען ש"תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. לשמוע מיש עתיד ביקורת? הם היו חברים בממשלה הקודמת, החזיקו בתיק הבריאות ובתיק האוצר. אני חייב לומר להם משהו: אתם ממש גסי רוח".

פרויקט הבוחרים החדשים הוא שיתוף פעולה בין חברת סקאי הפקות של בן רבסקי, שבי זרעיה ואתר mako, ומפגיש בין פוליטיקאים לתלמידי תיכון העומדים להצביע לראשונה בחייהם. בפאנל בתיכון מוסינזון השתתפו אמיר אוחנה (הליכוד), אמילי מואטי (העבודה), מוסי רז (מרצ), דוידי בן ציון (הבית היהודי), שולי מועלם (הימין החדש), איתן גינזבורג (חוסן לישראל-תל"ם), עידן רול (יש עתיד), מירב בן ארי (כולנו), עודד פורר (ישראל ביתנו), חגי רזניק (גשר) ונועה לוי (חד"ש). תמלול: אסף קיידן. וידאו: אמיר אברמוביץ'. סאונד: תמיר הויזמן. ריכוז מפלגות וצילום סטילס: אפרת ליסון.