י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רווח והצלה ממקום אחר

פרשת הכסף • חשש התתי"ם: "המצ'ינגים יגמרו לנו את המזומנים"

ובבזה לא שלחו את ידם: שיטפון המצ'ינגים בתקופה האחרונה מאיים על מגביות הת"תים בימי חג הפורים • החשש: הנדיבים יפחיתו משמעותית את תרומותיהם לקרנות החתנים • כתב 'בחדרי חרדים' שמע את זעקת מובילי המגביות, שנערכים להסתער על בתי עם ישראל ומקווים להתבדות

פרשת הכסף • חשש התתי"ם: "המצ'ינגים יגמרו לנו את המזומנים"
הת"תים בפעילות צילום: יעקב נחומי / פלאש 90

הקמפיינים של המצ'ינגים שצצו להם כפטריות אחר הגשם בשנה האחרונה ובעיקר בחודשים האחרונים, העלו חשש חמור בקרב ראשי התתי"ם, מנהלי קופות תומכי תורה ועזר נישואין בעולם הישיבות, היוצאים מידי שנה בימים שקודם הפורים וכן בפורים עצמו ופושטים על בתי עמך ישראל בכדי לזכותם במצוות הצדקה ולהתרימם לקופה המסייעת לבחורי הישיבה.

פניות רבות התקבלו לאחרונה במערכת 'בחדרי חרדים' ממנהלי התתי"ם, הנמצאים בימים אלו בעיצומה של ההיערכות למגבית ימי הפורים על ידי בני הישיבות, עבור קופת תומכי התורה של 'עזר נישואין' בעגה החסידית. 

מגבית זו היא מסורת בת עשרות שנים, במסגרתה צובאים רבבות בני הישיבות בימי הפורים ואף בימים שלפניו על בתי נדיבי עם, כשמלבד הפניה לנגידים ואילי הון, עיקר פניית המתרימים היא למשפחות ידידי הישיבה, הבוגרים וכל אלו המשתייכים וקשורים בדרך כזו או אחרת לישיבה. 

בעקבות 'צונאמי' מגביות המצ'ינג שסוחף את אזורינו בחודשים האחרונים, ומדובר בעשרות או אולי אפילו מאות מליוני שקלים שגויסו לאחרונה על ידי מגביות אלו, מארגני מגביות הפורים מעלים את החשש בפני 'בחדרי חרדים' שמא חס ושלום הראשונים להיפגע מכך יהיו מגביות התת"ים הממשמשות ובאות.  

חיים, 'תתני"ק' ותיק המנהל את המגבית מזה כמה שנים באחת הישיבות החשובות בארץ, מעלה בפני 'בחדרי חרדים' את החשש שמא הידלדלו משאבי הצדקה הקבועים והיציבים.

"תבינו", הוא אומר לנו בכאב, "חלילה מלחשוב שעינינו צרה בהצלחת מגביות המצ'ינג שנערכו לאחרונה, אדרבה ואדרבה, שמחים אנו על הצלחה של כל מגבית שכזו, ובפרט כשבדרך כלל הכסף הולך ישירות לעמלי התורה, אך שמחתנו השלמה תהיה רק אם ניווכח שהצלחה זו אינה באה על חשבוננו. איננו רוצים להגיע בימי הפורים למצב, שבו נכנס לבית, נדבר על לב התורמים והללו רק יטרחו למנות לנו כמה הם תרמו למגבית פלונית וכמה ל'מצינג' אלמוני".

לדברי חיים, בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "מבינים אנו את הצורך הגדול של כל המוסדות באותם מגביות, כל אחד כפי צורכו, אם זה עבור קרן הבנין ואם זה עבור תשלום משכורות לאברכים שלא קיבלו את התמיכה זה עידן ועידנים. אך יחד עם זאת חשוב להבין שהמגביות השנתיות של התתי"ם הם דבר שלא שייך לוותר עליו, ואינם בגדר מותרות".

"מדובר במגבית שנועדה עבור הצרכים הבסיסיים ביותר בחורי הישיבות, החל מביגוד וצרכים רפואיים וכלה בעזרה חשובה וחיונית לקראת חתונתם. מדובר באלפי בחורים הנתמכים מזה שנים ובזכות זו לומדים הם בנחת ושלווה. חלילה מלחשוב שיעמדו בפני שוקת שבורה כשאין לאל ידינו להושיע, שאיפתנו היא שהמאמץ הגדול של האנשים לנדב מפת לחמם עבור עמלי התורה לא תיחלש חס ושלום, אלא אדרבה - רק תלך ותתחזק".

לצורך קבלת התמונה המלאה, שוחחנו גם עם מיילך, אף הוא מנהל מגבית ב'עזרת חתנים' באחת הישיבות החסידיות המפורסמות. איש שיחנו חושש אף הוא מקושי שיעלה השנה בניהול המגבית, והוא אף מנסה לנתח לנו את סיבת חששותיו.

"כמה אבות להצלחה של מגבית המצ'ינג" הוא מסביר, "חכמת גיוס ההמונים נשענת על כמה כללים פסיכולוגים הפועלים וחודרים עד לארנקיהם של ההמונים, כמובן שרעיון ההכפלה עומד במרכז, כמובן גם שרעיון ה'יעד' והפיכת המשימה למשימה כלל ציבורית אף הוא תורם רבות להצלחה". 

"די בכך שרואים עשרות בני נוער זקנים וטף יחדיו עומדים ברחובה של עיר אל מול המסכים המעדכנים און ליין את התקדמות הפרויקט והצטרפותה של כל תרומה, וכשמגיע היעד הנכסף ההמון מריע ונרגש, כך זה כשהמשימה הפרטית של המוסד נהפכת להיות משימה כללית של הציבור כולו", מוסיף מיילך.

ישנם סיבות נוספות המשפיעות וגורמות להצלחה, אך כאן הוא מגיע לאחת הסיבות החשובות לטענתו, והיא שהרבה מן התורמים מעוניינים לעזור ל'מבקש' עצמו. למתרים שבא אליהם אחר שלקח על עצמו עול של כך וכך אלפי שקלים אותם צריך לגייס בכוחות עצמו.

התורמים מעוניינים לשאת בנטל עם אותו מתרים ולסייע בעדו, הוא מאבחן. רעיון זה בעצם עומד במרכזו של מגביות הת"ת. מרבית התרומות הן בדרך כלל בעקבות הקשר של המתרימים לתורמים, בני הישיבה הפונים לבוגרים, הבחורים הפונים לבני משפחתם, פניית רבני ומשפחות הישיבה לידידי הישיבה.

רעיון המצ'ינג נשען על איסוף מאות תרומות בנות מאות שקלים וביחד מגיעים ליעד הנכסף. "גם לנו", הוא אומר, "יש יעד משלנו בכל שנה, ואף הוא נאסף על ידי תרומות רבות בנות מאות שקלים. אין רצוני להרפות ידה והצלחתה של שום מגבית. רצוני רק להעביר את המסר לעמך בית ישראל שעושים באמת מאמץ עילאי לעזור למוסדות, אנא מכם עם לעת כזאת הגעתם, רווח והצלה יעמוד גם לנו, התאמצו אף בשבילנו, אלו שגיוס ההמונים היה פת לחמם מזה עידן חברינו ותמיד נראה רק מעלת חברינו וחס ושלום לא את חסרונם". 

אנו ב'בחדרי חרדים' מצטרפים למסר של המתרימים: חזקו את עם הקודש, הצורבים הצעירים הדוחים מעליהם כל הבלי העולם והזמן, ועמלים ויגעים במתיקות התורה. חזו בני חביבי ותמכו בעדם.

 

מצינג פורים כסף תתניקים ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד