חקירת רצח הצעירה בירושלים: מעצרו של החשוד ברצח אורי אנסבכר ז"ל הוארך היום (שני) בעשרה ימים. מוקדם יותר הבוקר הוחלט להעביר את הדיון ממתקן השב"כ בכלא שקמה לבית משפט השלום בירושלים. חוקרי המשטרה והשב"כ ביקשו להאריך את מעצרו בשתי עבירות: רצח על פי פקודת הטרור ואונס. דודה של אורי: "חייבים לעשות הכול שהם יבינו שלרשעות כזו אין מקום".  

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות 

בתחילת הדיון, השופט אורן סילברמן מבית משפט השלום בירושלים הורה לקיים את הדיון בדלתיים סגורות. באופן תמוה, השופט לא הסכים לשמוע את נימוקי נציגי התקשורת שביקשו להיות נוכחים בדיון. החשוד, עראפת ארפאעיה בן ה-29 מחברון, התייצב בבית המשפט לראשונה מאז שנתפס במהלך סוף השבוע.

שירות הביטחון הכללי (שב"כ) התיר לפרסום אמש כי הרצח והאונס של אורי אנסבכר ז"ל ביום חמישי האחרון מוגדר כפיגוע טרור שבוצע ממניע לאומני. מוקדם יותר ביקרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בבית משפחת אנסבכר בתקוע, ועדכנו אותם כי המניע היה לאומני. "זה לא מפתיע אבל רציתי שתדעו", אמר נתניהו להוריה של אורי.

בשיחה עם החדשות Online הגיב בועז בר יודא, דודה של אור ז"ל, לקביעת השב"כ שמדובר בטרור. "זה אמיתי וזה שכל ישר", אמר. "חשוב להבין שעוסקים פה במלחמה בין בני אור לבני חושך - אנחנו אנשי טוב, אורי הייתה מלאת טוב, אור וחסד ויש פה אנשים שמחפשים לעשות רע. הפער בין השמחה והאור שלה לעומת מה שהרוצח הנפשע הזה מסמל, בפער הזה אנחנו נמצאים - כל המדינה ביחד. חשוב לצאת מהמקום הפרטי, להבין שיש פה עסק הרבה יותר גדול מאורי ומאותו מחבל".

"אנחנו מאמינים שהטוב ינצח, שהאור שלה שמקרין כעת לכל עבר , ינצח - כי הטוב מוכרח לנצח והוא הולך ומופיע", המשיך בר יודא. "חשוב לנו כמשפחה להודות לכל עם ישראל על החיבוק החם והאוהב שאנחנו מקבלים מכל קצוות הארץ ומקצוות המערכת הפוליטית. זה מוכיח כמה אנחנו עם יפה וקדוש ואנחנו ננצח".

דודה של אורי פנה לשופטים שיכריעו בדבר גורלו של המחבל. "חייבים לעשות הכול שהם יבינו שלרשעות כזו אין מקום והיא לא משתלמת בכל מקום", אמר. "צריכים שכל בריא וישר ודעת נגד הרשע".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד היום לאורי ז"ל בפתח דבריו בכנס ירושלים של עיתון בשבע. "הלב נשבר מול האכזריות המחרידה, אל מול החיים שנגדעו בשיא לבלובם והכאב גדול מנשוא", אמר הנשיא. "עשייתה של אורי וטוב ליבה, הם אלו שצריכים להאיר לנו את הדרך". עוד הוסיף ריבלין: "אני רוצה לבקש מהציבור כולו להיזהר מאוד מלקחת חלק בתופעה של הפצת שמועות כוזבות, לא מבוססות. לאף אחד לא מגיע לשמוע על גורל יקיריו מהתקשורת או מקבוצות הוואטסאפ. עבור האבלים והכואבים, בואו נמתין עד לבירור העובדות".

החשוד שחזר במהלך חקירתו את הרצח בפני חוקרי השב"כ והמשטרה וקשר עצמו באופן מובהק למעשה לאחר שכבר הודה בו. חקירתו נמשכת ומרבית פרטי החקירה תחת צו איסור פרטים.

זירת הרצח, שבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
זירת הרצח, שבוע שעבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

דודתה של אורי ז"ל שוחחה אתמול עם כלי התקשורת ואמרה כי ‎"מבחינתי זה פיגוע". לדבריה, אין לה דרך אחרת להגדיר את המעשה הנורא. "היא יצאה ליער לטייל", סיפרה הדודה. "ערבי לא יוצא עם סכין ליער סתם בלי שום סיבה, הוא לא יוצא לטייל עם סכין. איזה משהו אחר זה יכול להיות?‎".

הדודה ספדה לאחייניתה האהובה: "דיברנו קצת על העתיד, מה היא חושבת על שנה הבאה, היא התחילה לחשוב עם סוף השירות, מה לעשות הלאה. היו לה הרבה חלומות, כמו כל אחד - ללמוד, להתחתן, ילדים - אבל הפיגוע קטע את הכל".

על השעות בהן הוגדרה אורי ז"ל כנעדרת אמרה הדודה: "הבנו שקרה משהו כשהיא לא חזרה. עבר זמן, בדרך כלל היא יוצאת ותוך חצי שעה-שעה חוזרת, היא לא אחת שמסתובבת. היא לא חזרה, לא ענתה לטלפון - זה לא היא, זו לא אורי, היא לא מישהי שתצא ותיעלם. כשראינו שהיא לא חזרה ולא מטלפנת, התחלנו לחשוד שמשהו קרה".

מיפוי בית המחבל לקראת הריסה אפשרית, הליל (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
מיפוי בית המחבל לקראת הריסה אפשרית, הליל | צילום: דובר צה"ל, חדשות

ארפאעיה נעצר בלילה בין שישי לשבת, כיממה לאחר הרצח: הוא נתפס במבצע משותף של השב"כ והיחידה המיוחדת ללוחמה בטרור, והכוחות מצאו אותו במקום המסתור שלו סמוך למסגד בכפר אל בירה בסמוך לרמאללה, שאליו נמלט לאחר הרצח. החשוד זוהה בזכות ממצאים פורנזיים שמצאו כוחות ימ"ר ושב"כ בזירת הרצח בעין יעל שבירושלים.