מהבוקר: מימוש מרשמים יתאפשר בכל בתי המרקחת

היום ייכנס לתוקף החוק שיקל על החולים • החדשות הפחות טובות: מכירת התרופות שלא בהסדר - מסוף החודש • ח"כ פורר: "מהחוקים החברתיים ביותר"

לוועדה הוגשו השנה שתי תרופות למחלת ה־ALS, צילום: גדעון מרקוביץ

היום אמור היה להיכנס לתוקף החוק המאפשר לממש מרשמים דיגיטליים בכל בית מרקחת, גם אם אין לו הסכם עם קופת החולים. התרופות יימכרו במחיר המחירון של משרד הבריאות, ולא במחיר המסובסד, כפי שניתן לעשות בבתי המרקחת שבהסדר.

החוק, שהוא למעשה תיקון לחוק ביטוח בריאות ממלכתי ושאושר ברשומות לפני כשלושה חודשים, אמור להיכנס היום לתוקף. עם זאת, מבדיקת "ישראל היום" עולה כי כל קופות החולים מצויות בשלבי היערכות מתקדמים, אך מכירת התרופות בבתי מרקחת שלא בהסדר תתאפשר רק לקראת סוף פברואר. גם בהסתדרות הרוקחים מציינים שאמנם הקופות מתכוננות למהלך, אך עדיין לא מוכנות לקראתו.

התיקון לחוק קובע כי קופת חולים חייבת לאפשר לחבריה לממש מרשם שניתן על ידי רופאי הקופה בכל בית מרקחת. בדברי ההסבר נכתב כי "בעבר כל בית מרקחת פרטי היה מקושר בהסכם עם כל קופות החולים, והצרכנים יכולים היו לבחור היכן לרכוש את תרופותיהם.

בשנים האחרונות החליטו קופות החולים לבטל חלק מהסכמים אלה, ולעבוד רק עם בתי המרקחת שבבעלותן או עם רשתות הפארם השונות. בתי מרקחת פרטיים רבים, ששירתו נאמנה את לקוחות קופות החולים במשך שנים רבות, נאלצו לסגור את שעריהם, ברגע שנפתח בסמוך אליהם בית מרקחת ששייך לאחת מרשתות הפארם או בית מרקחת של הקופה".

לפי התיקון, בתי המרקחת יחויבו להציב שילוט בולט המסביר עם איזה קופות הם בהסדר, והרוקחים מחויבים לעדכן את המטופלים שמחיר התרופה עשוי להיות נמוך יותר בבית מרקחת שבהסדר.

"מצד אחד אנחנו רואים שקופות החולים עובדות בשיא המרץ, ומצד שני הכללית עדיין לא מוכנה לאפשר לנו להתחבר למערכות שלה", אומר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, "זה מהלך גדול, שיקיף גם את בתי המרקחת של הרשתות וייתן מענה מצוין לציבור".

מגיש הצעת החוק, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "מאות האנשים שפנו אלי בשלושת חודשי הציפייה לכניסת החוק, מחזקים את הצורך בחוק המרשמים הדיגיטליים, שכן בזמן מחלה - הדבר האחרון שעומד לנגד עינינו הוא חיפוש אחר בית מרקחת שיקבל את המרשם שרשם הרופא".

"החוק הזה, שהוא אחד מהחברתיים ביותר שחוקקו בכנסת הזו, נוגע בקשישים שייחסך מהם מאמץ בהגעה לבית מרקחת מרוחק, יסייע למעוטי יכולת שיחסכו את עלות הנסיעות המיותרות, וירגיע הורים צעירים המבקשים לרכוש תרופת מרשם לילדיהם בכל בית מרקחת שיחפצו".

מקופת חולים כללית נמסר: "כללית נערכה ליישום החוק, ובתי המרקחת שירצו יוכלו להתחיל בתהליך ההתחברות כבר היום". ממכבי נמסר: "מכבי מוכנה, והיישום בפועל יחל בעוד שבועיים".

ממאוחדת נמסר: "מאוחדת משלימה בימים אלו את ההיערכות לקראת חיבור בתי המרקחת שיביעו את רצונם להתחבר למערכת הממוחשבת שלנו". מלאומית נמסר: "מיום ד' 27.2 נהיה מוכנים ליישום החוק".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר