‘הארץ’ במאמר אנטישמי: מיסיונרים מרביצים תורה בסטודנטים יהודים – בהפרדה

אורי משגב מהארץ תוקף את 'המשרד לשוויון חברתי', המאפשר ל'נפש יהודי' לפעול עם סטודנטים • המאמר, התוקף בחריפות את 'הרוח המיסיונרית' של 'נפש יהודי' ו'הקרן למורשת הכותל', טעון ברמה גבוהה של בורות, ציניות ובעיקר חוסר כבוד אינטליגנטי כלפי הקוראים I ואליעזר היון לא שותק
אליעזר היון
כ"ג שבט התשע"ט / 29.01.2019 16:09

‘הארץ’ נגד פעילות למען ערכי היהדות ועיר הקודש: בכתבה שפרסם העיתונאי אורי משגב מעיתון ‘הארץ’ מואשם המשרד לשוויון חברתי, בראשו עומדת השרה גילה גמליאל, כי הוא תומך ב’מיליוני שקלים בפעילות מיסיונרית’. לא פחות.

על פי משגב, המשרד מציע מילגה בסך 4000 שקלים לסטודנטים המעוניינים להיפגש, במסגרת ארגון ‘נפש יהודי’, עם טקסטים מתוך ארון הספרים היהודי.

“רוח מיסיונרית’, זועק משגב נוכח ‘התגלית’, ומציין כי על פי תכנית המילגות, משתתפים הסטודנטים בסוף שבוע חוויתי בירושלים, שם הם חווים ‘קפיצת מדרגה מבחינת הרוח המיסיונרית’.

בהמשך הכתבה מעלה משגב טענות ותיאורים מ’סוף השבוע החוויתי’ שניחוח אנטישמי לא נעדר ממנו: “החל משישי בצהריים מצטרפים ארגזי יין, שמקומם לא נפקד גם בארוחה של שבת בבוקר. כל הארוחות מלוות בשירה ובצעקות, עם תמריץ הולם: אחד מאנשי הסגל מסתובב בין הסועדים עם בקבוק וויסקי סינגל מאלט יוקרתי… את הצ’ייסרים האלה אפשר להרוויח רק בתמורה להצטרפות לזמרה”.

העיתונאי מעלה באוב שוב את טענת ‘ההפרדה המגדרית’ וקובל על כך שהתכניות נעשות בהפרדה בין נשים לגברים, “בדיוק ההיפך משוויון חברתי’, הוא מעיר בסארקסם. “מאחורי המילים היפות, מסתתר מאמץ ברור של קירוב לדת”.

איך ‘קירוב לדת’? המשרד מקיים למשל, שיתוף פעולה עם הקרן למורשת הכותל, ומארגן לסטודנטים ביקור במנהרות הכותל, ואף קבלת שבת בה הם נדרשים – שומו שמיים – לחבוש כיפות.

בנוסף, מארח המשרד, בסופי שבוע אלו, את 150 הסטודנטים בשנים-שלשה מלונות, בהפרדה מגדרית מלאה, ורב הכותל ‘מרביץ בהם תורה’ ומספר להם על ‘המצרים המכשפים’, על ‘השלכת תינוקות ליאור’ וגם מאיצים בהם ‘לזרום ולהתחבר’.

המאמר הבלתי קצר ממשיך להתפייט עם התקפות בוטות על המשרד לשוויון חברתי, כשהגורם המניע הוא כמובן הכסף, או בלשונו של מר משגב: “החסות מתבטאת בכסף, הרבה כסף”.

עיתון לאנשים חושבים?

קשה עד בלתי אפשרי לתפוס שטקסט אנטישמי, ובעיקר כל-כך לא אינטלגנטי, הודפס בעיתון המגדיר עצמו כמכוון לאוכלוסיה ‘חושבת’.

‘נפש יהודי’, כמו ארגונים נוספים, מציע את שירותיו להכרת ארון הספרים היהודי, בלי להסתיר זאת. הסטודנטים המבקשים להירשם לתכנית עושים זאת מרצונם החופשי, כשהם מודעים לכך שחלק מתנאי התכנית הוא השתתפות בסופי שבוע וגיבוש חברתי.

אלי היון

אליעזר היון. צילום: אלי קובין

ייתכן שמשגב מעולם לא ביקר במוסד אקדמי, אך כמי שבילה למעלה מ-12 שנים במוסדות להשכלה גבוהה, אוכל לספר על עשרות ארגונים חברתיים המציעים תכניות דומות, וכוללים גם סופי שבוע בו מתגבשים הסטודנטים ודנים בעקרונות הארגון אליו בחרו להשתייך, לרוב תמורת מילגה נאה.

לא קיים, כפי הנראה, ארגון מן הסוג הזה, דתי, חילוני, מוסלמי או נוצרי שלא מפעיל תכנית כזו בקמפוסים בישראל.

ביחס ל’נפש יהודי’, אציין, כי באופן אישי ניגשו אלי מספר סטודנטיות, חילוניות לחלוטין, והביעו קורת רוח מסדרת הרצאות ששמעו אודות מדע ויהדות כשבמקרה שלהם היה המרצה – הרב המפורסם זמיר כהן. הם לא הביעו את רצונן לשוב בתשובה, אך תיארו באזני את העולם המעניין ועשיר התוכן בו לא פגשו מעולם.

ביחס לטענות המביכות על ‘סיור במנהרות הכותל’ – מאתרי המורשת החשובים בעולם או חבישת הכיפה בתפילת ‘קבלת שבת’ ברחבת הכותל, נדמה כי אין מקום לתגובה מלומדת.

ומה עם ההפרדה המגדרית בבתי המלון?

ובכן, משגב שוב לא עשה שיעורי בית, או לא ביקר מעולם במוסד אקדמי כלשהו. מעונות הסטודנטים בכל האוניברסיטאות בישראל מקפידים על הפרדה מגדרית מוחלטת במעונות הסטודנטים. סופי שבוע במלון – ניתן להבין גם ללא מאסטר – לא יוצאים מכלל זה.

איפה הבעיה של משגב, אם כן? הזלזול באינטלגנציה של קוראיו. משגב שיער, שרובם לא ביקרו במוסדות אקדמאים ומן הסתם לא נחשפו לתכניות חברתיות (חילוניות), כאלו ואחרות. הוא תפס שאם אך יזכיר את המושגים ‘נפש יהודי’, ‘הרבצת תורה’ ו’הפרדה מגדרית’, הוא יזכה להרבה לייקים.

למרבה הצער, הוא כנראה צדק.

תגובת המשרד לשוויון חברתי:

“המשרד לשוויון חברתי פועל לחיזוק הקשר של סטודנטים לירושלים בירת ישראל, בירתו של העם היהודי משחר ימיו. במסגרת זו, מקיים המשרד לשוויון חברתי סופי שבוע חווייתיים בירושלים לסטודנטים בשיתוף הקרן למורשת הכותל.

“הפעילות מתקיימת במתכונת של סמינריוני סוף שבוע, הכוללים סיורים למרכזים חשובים בירושלים כדוגמת יד ושם, העיר העתיקה והכותל המערבי, זאת תוך שיח ער בזהותה של ישראל.

גילה גמליאל

השרה גילה גמליאל. צילום:  Aharon Krohn/Flash90

“כמשרד הממונה על הרשות לצעירים, המשרד רואה חובה חשובה לעורר פעילות ערכית ומעורבת של צעירי ישראל הן במרכזי הצעירים ברחבי הארץ והן במסגרת סופי השבוע בירושלים.

“בפעילויותיו השונות למען מעורבות חברתית וערכית של צעירים בישראל לוקחים עשרות אלפי צעירים מידי שנה, והמשרד משקיע בפעילויות השונות למען מטרה זו עשרות מיליוני שקלים בעיקר במסגרת מרכזי הצעירים.

“צעירי ישראל הם עתודת ההון האנושי של החברה וההנהגה של ישראל, והמשרד לשוויון חברתי רואה חובה חשובה לחזק את זהותם הישראלי, מחויבותם לחברה ולמדינה ובכלל זה, לירושלים בירתה”.

אליעזר היון הוא דוקטורנט לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית וחבר מערכת ‘חרדים 10’

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סטודנטים ערבים יכולים להצטרף ולקבל מלגה כזאת????
    29/01/2019 17:21
    שמעון הצדיק
  1. עוד כתב “ניטראלי” עאלק ממש סיפור מעניין עם הויסקי ועוד 4000 ₪ יש סטודנטים ערבים שרוצים להצטרף לנפש יהודי במדינת יהודה!!!!!
    אנא פרסמו תגובה זאת שלא תימצא חן בעיני האתר המכובד!!!!