סיפורו המדהים של האדמו"ר יימח שמו

חתנו של מתנגד הציונות הציל יהודים בשואה, עלה לישראל והכריז על תמיכה במדינה • שנים אחרי מותו הסיפור הטרגי משפיע על החסידות שבראשה עמד

הרב ברוך יהושע ירחמיאל רבינוביץ

לפני כמה שבועות הגיע לישראל האדמו"ר ממונקאטש משכונת בורו פארק בניו יורק עם פמליה של גבאים ומקורבים. מטרת הביקור הייתה לבקר את חסידיו ולהשתתף בחתונת נכדו. מדובר היה על ביקור היסטורי, מכיוון שהרב לא ביקר בישראל מזה קרוב ל-50 שנה. אולם על רוב המודעות כלל לא נכתב שמו, מתוך כבוד, וזאת בגלל סיפורו הייחודי למדי של אביו – האדמו"ר ימ"ש (יימח שמו). 

הסיפור למעשה מתחיל דווקא בסבו של האדמו"ר הנוכחי, הרב חיים אלעזר שפירא, שהיה אחד הדמויות המפורסמות ביותר ביהדות מזרח אירופה לפני השואה. הוא היה תלמיד חכם גדול שהנהיג אלפי חסידים, היה תקיף בדעותיו ועמד בראש מחנה המתנגדים לציונות ולמודרנה. הוא נאבק בחריפות גם בראשי מפלגת אגודת ישראל ואדמו"רים ורבנים שלא שמעו בקולו או צייתו להוראותיו.

ב-1933 התרחש מאורע חשוב במיוחד, אז נישא הרב ברוך יהושע ירחמיאל רבינוביץ', אחד מתלמידיו המיוחסים של הרב שפירא לחיה – בתו היחידה. החתונה הייתה מפוארת ביותר והדהימה את העולם כולו בראוותנות וביוקרה שלה והוסרטה על ידי צוות צילום מקצועי שהגיע במיוחד מארצות הברית.

החתונה ההיסטורית

שנתיים בלבד לאחר מכן נפטר הרב שפירא, והרב רבינוביץ' מונה לאדמו"ר בגיל 22, ואפילו הוגדר בביטאון המפלגה הנאצית "פלקישר באובכטר' כשליטה למעשה של רותניה הקרפטית. אולם העיתוי לא היה אידיאלי, וזאת בלשון המעטה – שנתיים וחצי לאחר מינויו פרצה מלחמת העולם השנייה והחיים הישנים השתנו לעד. 

האדמו"ר הצעיר קרא לחסידיו לעלות מיד לארץ ישראל, אולם קריאתו נפלה על אוזניים אטומות, זאת בין היתר בשל ההתנגדות לציונות. בעקבות זאת הוא החליט לוותר על השליטה בחסידות, ונמלט לבודפשט. בשנים אחר כך סיכן את עצמו כדי להציל אלפי יהודים ולמעשה הנהיג את יהדות הונגריה. ב-1944, לקראת סוף השואה, הצליח לקבל סרטיפיקטים לו ולבני משפחתו והם עלו לארץ ישראל. הטרגדיות שחווה לא פסקו לאחר עלייתו וב-1945 נפטרה אשתו משחפת.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

עם הקמתה של מדינת ישראל החליט הרב רבינוביץ', בניגוד לחותנו שנלחם בכל דרך בציונות, להכיר במדינה הצעירה. הדבר גבה מחיר כבד שנמשך עד ימים אלו. החסידים התנערו ממנו לחלוטין, ובהמשך אף הכתירו כאדמו"ר את בנו, שמכהן בתפקיד גם היום. הרב רבינוביץ' התחתן בשנית, עבר לברזיל וכיהן שם כרב העיר סאו פאולו. ב-1963 חזר לישראל ומונה לתפקיד הרב הראשי של חולון. עם יציאתו לגמלאות עבר לפתח תקווה והקים שם בית מדרש. ב-1997 הוא הלך לעולמו. בני משפחתו נמנים כיום עם הציונות הדתית. 

החלטותיו של הרב רבינוביץ' עוררו תגובות חריפות בקרב חסידיו, שחלקם אף מכנים אותו עד היום "דער רבי יימח שמו". במשך שנים ארוכות ניהל נגדו בנו, הרב משה יהודה לייב רבינוביץ', מאבק משפטי מתיש על מנת שיעביר אליו רכוש שלטענתו היה שייך לאדמו"רי מונקאטש. בנוסף הוא נמחק מהזיכרון ההיסטורי של החסידות. בנו השני, הרב יצחק יעקב, האדמו"ר מדינוב, גאה באביו ומוכר את ספריו ללא קשר לדעותיו הציוניות. 

בעת ביקורו של האדמו"ר הנוכחי ממונקאטש, הוא עלה לקברה של אמו בהר הזיתים, אבל לקברו של אביו בבית העלמין בסגולה הוא לא הגיע. הסיבה לכך טרגית במיוחד. לפני כמה שנים התפרסמה צוואתו של האבא, שאסר על ילדו מאשתו הראשונה להשתתף בהלווייתו, לומר קדיש ולבקר את קברו. כך, נותר הסכסוך הכבד על כנו גם שנים ארוכות אחרי פטירתו של האדמו"ר שהפך לאוהד הציונות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר