ויגו מורטנסן: "אני שמח שלא השתפנתי"

כוכב הסרט המדובר "הספר הירוק" מועמד לאוסקר על תפקידו, אבל מודה: "לא ידעתי כיצד אגלם גבר ממוצא איטלקי, אבל אני שמח שבסוף לא השתפנתי" • החל מהיום תוכלו לראות את הסרט, שמועמד לחמישה פרסי אוסקר, בקולנוע

מהרשלה עלי וויגו מורטנסן ב"הספר הירוק"

היום יעלה בקולנוע "הספר הירוק", שזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הקומי הטוב ביותר, ומועמד לחמישה פרסי אוסקר, בהם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

עלילת הסרט מבוססת על סיפור אמיתי. בתחילת שנות ה־60 פסנתרן ג'אז אפרו־אמריקני מוערך בשם דון שירלי שכר את שירותיו של פרנק "טוני ליפ" ואלאלנגה, דמות קשוחה בסצינת חיי הלילה של ניו יורק, כדי שילווה אותו במהלך סיור הופעות בדרום ארה"ב בימים שבהם האפליה הגזעית שם היתה עדיין חזקה מאוד. טוני שימש כנהג הפרטי של דון שירלי וגם מעין שומר ראש. "הספר הירוק" היה ספר הנחיות לשחורים, שהשניים נאלצו לקחת איתם, שבו היה מפורט היכן מותר לאפרו אמריקנים להתאכסן או לאכול במדינות הדרום. במרבית מדינות הדרום שחורים לא יכלו להתאכסן בבתי מלון של לבנים ולאכול במסעדות של לבנים. 

את דון שירלי מגלם בסרט מהרשלה עלי, שמועמד לאוסקר שחקן המשנה על תפקידו, שנתיים לאחר שזכה באוסקר בקטגוריה זו על הסרט "אור ירח". עלי נחשב לפייבוריט בקטגוריה, והוא גם קטף את פרס גלובוס הזהב לפני שבועיים. את דמותו של טוני מגלם ויגו מורטנסן, וגם הוא מועמד לאוסקר על תפקידו בקטגוריית שחקן ראשי. 

הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל טורונטו, שם זכה בפרס נבחר הקהל, אך נתקל במחאה מצד משפחתו של דון שירלי (שהלך לעולמו ב־2013). אחיו של הפסנתרן המנוח טען כי במקום שהסרט יעמיד במרכזו סיפור של אפרו אמריקני מצליח, הוא העמיד במרכזו את דמותו של טוני הלבן. אגב, בנו של טוני, ניק ואלאלנגה, היה שותף בכתיבת התסריט. את הסרט ביים פיטר פארלי, שבעבר ביים עם אחיו בובי קומדיות כמו "משתגעים על מרי" ו"טיפשים בלי הפסקה". 

עבור מורטנסן (60) זו מועמדות שלישית לאוסקר. לפני שנתיים היה מועמד על "קפטן פנטסטיק" וב־2008 על "סימנים של כבוד". השחקן, שנולד בניו יורק לאמא אמריקנית ולאבא מדנמרק, פרץ בתפקיד משנה בסרט "העד" מ־1985. הוא שיחק גם ב"כוננות מיידית", "דיוקנה של גברת" ובטרילוגיית "שר הטבעות", שם גילם את אראגורן - מנהיג "אחוות הטבעת".

בתום הקרנת הבכורה בטורונטו אמר מורטנסן כי "הספר הירוק" הוא "סרט על שני אנשים שעל פניו שונים בתכלית, שלמדו להכיר זה את זה, בין אם הם רצו זאת או לא. וזה נפלא, בטח במציאות הטעונה שבה אנו חיים. כשגיליתי שפיטר פארלי עומד לביים, חשבתי לעצמי שהתסריט אמנם מצחיק, אבל זה הומור מסוג שונה. בצפייה בסרט הבנתי שכל משפטי המחץ הקומיים של הדמות שלי מתעצמים לנוכח התגובה של מהרשלה שמגלגל את עיניו".

לדבריו של מורטנסן, הוא לא היה בטוח שהוא מסוגל לגלם היטב גבר אמריקני ממוצא איטלקי. "קראתי את התסריט שלוש פעמים, ולא היה ספק שזהו פשוט סיפור טוב, אבל לא ידעתי כיצד אגלם גבר איטלקי - דמות ששוחקה בעבר פעמים רבות בקולנוע", אמר. "אחרי שישבתי עם היוצרים קיבלתי ביטחון, ואני שמח שלא השתפנתי".

 

 • הסכום שקיבל מודח "האח הגדול"

 

 • ביקורת: החדש של עומר אדם

 

 • האח הגדול:  איפה נכשל גילי מוסינזון?

 

 • נחשף פרצופו האמיתי של דודו פארוק

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר